Silverjenny skrev 2023-11-02 22:05:56 följande:
Vi är två vuxna och två hundar.
Tvättar 5-6 maskiner i veckan:
1-2 mörk tvätt 40 grader
1 ljus tvätt 40 grader
1 ljus sängkläder + handdukar 60 el 90 grader
1 mörk sängkläder + handdukar 60 el 90 grader
Hundfiltar + täcken, småmattor, ryggsäckar, gardiner mm vid behov & storstädning
Trasor handtvättar jag när jag diskat och byter varannan-var tredje dag, samlar dem och kokar när jag har tillräckligt många. Kokar samtidigt golvmopparna (vi har två, en för golven och en för grovstäd, vi har en gammal hund som kissar inne ibland) Slänger med trasorna med sängkläderna ibland. Om jag har plats i vanliga tvätten kan jag slänga med handdukar som bara har använts att torka sig med.
Vi torkar tvätten på takterrassen (bor inte i Sverige) så det beror lite på vädret hur ofta jag tvättar. På sommaren när det är soligt jämt tvättar jag gärna 1-2 maskiner i taget. Tvättar på natten (jag jobbar natt hemifrån) och hänger upp på morgonen. Sedan tar jag ner det under dagen och viker.
På vintern regnar det ofta och då får man passa på att tvätta när det inte regnar. Jobbigt när det regnar hela tiden, vi bor i ett gammalt oisolerat fuktigt stenhus så då får jag hänga tvätten i vardagsrummet där vi har en braskamin, och ställa ner oljeelementet från sovrummet.
Då saknar jag tvättstugan hemma i Sverige. Jag gillar egentligen tvättstuga mer, skönt att bära upp tvätten ren och torr i lägenheten och vi kan tvätta nästan hur ofta vi vill. Men det är klart skönt att kunna tvätta när som helst på dygnet när man bor i hus.
Hmmm... Jag har aldrig i mitt liv kokat någon tvätt (minns dock att min mamma brukade tvätta vita lakan, trasor och sådant i 90 grader), det högsta jag kör är i 90 grader. Och vi har aldrig varit sjuka i något som kunde ha smittats den vägen. Varför tror du att du behöver koka tvätt?