Anonym (Klara) skrev 2023-11-03 10:49:24 följande:
Min tonåring kissar inte ner sina sängkläder eller spyr i sängen. H*n har haft magsjuka 1 gång. Då slängde jag ut sängkläderna i snön, drog av det mesta där, tvättade i 90 grader och sen körde en tom maskin med klorin i. Kör regelbundet en tom maskin med klorin för att rengöra. Så min maskin har hållit sig väldigt fräsch. Kanske hade jag fördomar, men det har du med. Du tror alltså att enbart att de med tygblöjor kan tvätta korrekt. Löjligt.
Nej, jag använde ord som "vanliga fördomar", "överlag" och "sällan", inte någonstans har jag skrivit att det "enbart är de med tygblöjor som kan tvätta korrekt" - men sanngen är att många faktiskt inte tvättar över 40 grader, ens underkläder (i dessa hamnar f.ö. urin - även i små mängder, flytningar, mensblod, en och annan fartrand, sperma och annat otrevligt). Tygblöjor förtvättas, sköljs, förbehandlas m.m., så de är mindre ohygieniska än en vuxen persons underkläder när de hamnar i tvättmaskinen - och tvättas sedan däri på betydligt noggrannare sätt än nästan allt annat (annars får blöjorna problem med ammoniak). Så skillnaden mellan "alla" och personer som tvättar tygblöjor är att tvättar personerna med tygblöjorna fel så drabbas deras barn av ammoniak mot huden. Det blir alltså extremt höga krav på tvättrutiner (före, under, efter) jämfört med nästan allt annat man tvättar.