• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Silverjenny
    Anonym (Förenkla!) skrev 2023-11-03 13:24:11 följande:
    Hmmm... Jag har aldrig i mitt liv kokat någon tvätt (minns dock att min mamma brukade tvätta vita lakan, trasor och sådant i 90 grader), det högsta jag kör är i 90 grader. Och vi har aldrig varit sjuka i något som kunde ha smittats den vägen. Varför tror du att du behöver koka tvätt?
    Jag kokar bara trasorna som jag använder i köket och till städning samt golvmopparna, ingen annan tvätt. Den mesta tvätten tvättar jag i 30 el 40 grader, sängkläder och handdukar i 60 eller 90 men har jag halvfulla maskiner skickar jag med handdukar i 40-tvätten också. Var mkt mer noga med temperaturer innan men så bodde jag i ett u-land där jag fick tvätta allt med kallvatten från brunnen och insåg att jag dog inte av det heller så då slappnade jag av lite, ser det rent ut och luktar gott är jag nöjd. Men en av hundarna brukar ligga i sängen så lakanet brukar bli skitigt och får tvättas i hett vatten.
  • Anonym (Förenkla!)
    Anonym (Förenkla!) skrev 2023-11-03 13:24:11 följande:
    Hmmm... Jag har aldrig i mitt liv kokat någon tvätt (minns dock att min mamma brukade tvätta vita lakan, trasor och sådant i 90 grader), det högsta jag kör är i 90 grader. Och vi har aldrig varit sjuka i något som kunde ha smittats den vägen. Varför tror du att du behöver koka tvätt?
    Här skulle det förstås stå, att jag aldrig tvättar i högre än 60 grader.
    Silverjenny skrev 2023-11-03 14:25:47 följande:
    Jag kokar bara trasorna som jag använder i köket och till städning samt golvmopparna, ingen annan tvätt. Den mesta tvätten tvättar jag i 30 el 40 grader, sängkläder och handdukar i 60 eller 90 men har jag halvfulla maskiner skickar jag med handdukar i 40-tvätten också. Var mkt mer noga med temperaturer innan men så bodde jag i ett u-land där jag fick tvätta allt med kallvatten från brunnen och insåg att jag dog inte av det heller så då slappnade jag av lite, ser det rent ut och luktar gott är jag nöjd. Men en av hundarna brukar ligga i sängen så lakanet brukar bli skitigt och får tvättas i hett vatten.

Ja, i ett u-land är det såklart annorlunda. Där skulle jag nog också koka tvätten i en gryta... och använda lut, det dödar bakterier.
  • fjanten
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-03 10:49:24 följande:
    Min tonåring kissar inte ner sina sängkläder eller spyr i sängen. H*n har haft magsjuka 1 gång. Då slängde jag ut sängkläderna i snön, drog av det mesta där, tvättade i 90 grader och sen körde en tom maskin med klorin i. Kör regelbundet en tom maskin med klorin för att rengöra. Så min maskin har hållit sig väldigt fräsch. Kanske hade jag fördomar, men det har du med. Du tror alltså att enbart att de med tygblöjor kan tvätta korrekt. Löjligt. 
    Nej, jag använde ord som "vanliga fördomar", "överlag" och "sällan", inte någonstans har jag skrivit att det "enbart är de med tygblöjor som kan tvätta korrekt" - men sanngen är att många faktiskt inte tvättar över 40 grader, ens underkläder (i dessa hamnar f.ö. urin - även i små mängder, flytningar, mensblod, en och annan fartrand, sperma och annat otrevligt). Tygblöjor förtvättas, sköljs, förbehandlas m.m., så de är mindre ohygieniska än en vuxen persons underkläder när de hamnar i tvättmaskinen - och tvättas sedan däri på betydligt noggrannare sätt än nästan allt annat (annars får blöjorna problem med ammoniak). Så skillnaden mellan "alla" och personer som tvättar tygblöjor är att tvättar personerna med tygblöjorna fel så drabbas deras barn av ammoniak mot huden. Det blir alltså extremt höga krav på tvättrutiner (före, under, efter) jämfört med nästan allt annat man tvättar. 
  • Anonym (Klara)
    fjanten skrev 2023-11-03 14:59:11 följande:
    Nej, jag använde ord som "vanliga fördomar", "överlag" och "sällan", inte någonstans har jag skrivit att det "enbart är de med tygblöjor som kan tvätta korrekt" - men sanngen är att många faktiskt inte tvättar över 40 grader, ens underkläder (i dessa hamnar f.ö. urin - även i små mängder, flytningar, mensblod, en och annan fartrand, sperma och annat otrevligt). Tygblöjor förtvättas, sköljs, förbehandlas m.m., så de är mindre ohygieniska än en vuxen persons underkläder när de hamnar i tvättmaskinen - och tvättas sedan däri på betydligt noggrannare sätt än nästan allt annat (annars får blöjorna problem med ammoniak). Så skillnaden mellan "alla" och personer som tvättar tygblöjor är att tvättar personerna med tygblöjorna fel så drabbas deras barn av ammoniak mot huden. Det blir alltså extremt höga krav på tvättrutiner (före, under, efter) jämfört med nästan allt annat man tvättar. 
    Jag håller med dig om att många tvättar kläderna på för låg temperatur. Har man vita lakan går dom att köra i 90, handdukar går också att köra i 90 grader. Vet flera som tvättar underkläder och handdukar i 40 grader och jag fattar inte varför, vill man inte få tvätten ren och fräsch? Du verkar ha koll på hur du ska göra med tygblöjorna för att det ska vara så fräscht som möjligt. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-03 19:07:52 följande:
    Jag håller med dig om att många tvättar kläderna på för låg temperatur. Har man vita lakan går dom att köra i 90, handdukar går också att köra i 90 grader. Vet flera som tvättar underkläder och handdukar i 40 grader och jag fattar inte varför, vill man inte få tvätten ren och fräsch? Du verkar ha koll på hur du ska göra med tygblöjorna för att det ska vara så fräscht som möjligt. 
    Tvättar det mesta i 40grader och allt är rent och fräscht. 
  • Anonym (TvättGuden)
    Anonym (N) skrev 2023-11-03 19:10:15 följande:
    Tvättar det mesta i 40grader och allt är rent och fräscht. 
    Problemet med bakterier är väl att de helt enkelt inte dör i 40°. Sedan kan ju tvätten se och kännas ren och fräsch men är dessvärre inte det då bakterierna fortfarande lever och frodas. Det finns en anledning till varför nästan alla kalsonger/trosor kommer tvättrådet 60°, detsamma gäller handdukar och sängkläder. 

Ett synligt rent plagg behöver inte vara rent bara för att man inte ser alla orenheter. Bakterier är inte direkt synliga.
  • Anonym (N)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-03 19:21:44 följande:
    Problemet med bakterier är väl att de helt enkelt inte dör i 40°. Sedan kan ju tvätten se och kännas ren och fräsch men är dessvärre inte det då bakterierna fortfarande lever och frodas. Det finns en anledning till varför nästan alla kalsonger/trosor kommer tvättrådet 60°, detsamma gäller handdukar och sängkläder. 

Ett synligt rent plagg behöver inte vara rent bara för att man inte ser alla orenheter. Bakterier är inte direkt synliga.
    Finns inga bakterier på min tvätt. Har både en bra tvättmaskin och bra tvättmedel. 
  • Anonym (Jessica)
    Mia448 skrev 2023-11-01 14:21:12 följande:
    Jag sköljer trasorna av i vasken men maskinen luktar alltid rengöringsmedel när jag tvättat dem. Därför känns det ej rent om jag tvättar mer tillsammans. Kanske luktar mitt rengöringsmedel mer än vanligt

Alltså jag har bacillskräck och haft rejäl ocd, men nu känns det som jag inte har bacillskräck längre med tanke på hur folk håller på. 

Man kan inte ha helt fritt från bakterier. Det är inte bra.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-03 19:21:44 följande:

Ja precis men vanliga kläder är ju 30-40 grader. Underkläder , handdukar och lakan etc i 60. Vet inte varför en del kör i 90. 

Rengör de maskinen mellan varje också eller vad. 

Svar på tråden Tvätt