• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:20:18 följande:
    Haha ja faktiskt alla de sakerna.
    Tror jag 0 % på. Det är kemikalier i allt. 
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:25:59 följande:
    Tror jag 0 % på. Det är kemikalier i allt. 
    Jag gör allt jag kan i rimliga mått. Det är mer än nog
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:28:32 följande:
    Jag gör allt jag kan i rimliga mått. Det är mer än nog
    Och hur vet du att jag inte gör en massa saker för att väga upp annat? Precis som du...
  • Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 16:27:32 följande:

Väldigt överdrivet mycket tvättande.... 

Byta lakan två gånger i veckan? Vad gör ni i sägen egentligen? Gör på er på natten? 
    *sängen
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:06:14 följande:
    Renlighet,  kallas det. Plus idrottande familj.
    Struntar ni att duscha? Lägger er oduschade i sängen? Struntar i att torka efter toalettbesök? 

Isåfall förstår jag varför ni byter lakan två gånger per vecka. Ett tips är då istället att torka er efter wc besök och duscha efter träning.

• Anonym (Mycketmycket)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 17:52:43 följande:
    Struntar ni att duscha? Lägger er oduschade i sängen? Struntar i att torka efter toalettbesök? 

Isåfall förstår jag varför ni byter lakan två gånger per vecka. Ett tips är då istället att torka er efter wc besök och duscha efter träning.

Duschar ni varje dag? Överdrivet duschade....sådetså(ja, jag raljerar). Alla familjemedlemmar duschar inte exakt varje dag, men oftare än inte. Resten är så löjligt att jag självklart inte ens ids himla med ögonen åt det.
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:59:24 följande:
    Duschar ni varje dag? Överdrivet duschade....sådetså(ja, jag raljerar). Alla familjemedlemmar duschar inte exakt varje dag, men oftare än inte. Resten är så löjligt att jag självklart inte ens ids himla med ögonen åt det.
    Nej, men så torkar jag mig också efter toalettbesäk och är således ren när lägger mig. Duschar varannan dag och byter lakan varje eller varannan vecka (beror på hur mycket vi sovit hos mig). 

Så varför bytet ni då lakan två gånger per vecka?
  • Anonym (Mycketmycket)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 18:06:00 följande:
    Nej, men så torkar jag mig också efter toalettbesäk och är således ren när lägger mig. Duschar varannan dag och byter lakan varje eller varannan vecka (beror på hur mycket vi sovit hos mig). 

Du kan inte läsa, eller? Eftersom att jag redan svarat på en frågan. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 18:12:16 följande:
    Du kan inte läsa, eller? Eftersom att jag redan svarat på en frågan. 
    Nej, det har du faktisk inte gjort. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 18:06:00 följande:

Är imponerad av dom som bara duschar varannan dag. Duschar varje dag, annars känner jag mig inte fräsch. Håret dock var tredje dag. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-04 20:27:02 följande:
    Är imponerad av dom som bara duschar varannan dag. Duschar varje dag, annars känner jag mig inte fräsch. Håret dock var tredje dag. 
    Har varken behov eller kan duscha varje dag. Helst skulle jag duschat en gång i veckan pga min hud men det känns för sällan, så blir varannan dag. Håret två gånger i veckan. 
  • Anonym (Sorla)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:10:37 följande:
    För att det är dåligt för miljön. Och helt onödigt. 
    Förklara hur 90 grader är sämre för miljön än 40 grader. Utgå också ifrån att min el är producerad via solceller på mitt tak och ingen rysk kol eller annat. 
  • Anonym (Förenkla!)
    Anonym (Sorla) skrev 2023-11-04 20:42:00 följande:
    Förklara hur 90 grader är sämre för miljön än 40 grader. Utgå också ifrån att min el är producerad via solceller på mitt tak och ingen rysk kol eller annat. 
    Det är väl klart att det går åt mer energi om man värmer upp vattnet till 90 grader jämfört med 40 grader.

Bor du i Sydeuropa? För jag tror inte på att du klarar hela ditt elbehov året om på den sol vi har här...
  • Cavill
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:06:14 följande:
    Renlighet,  kallas det. Plus idrottande familj.
    Nej, det där är sjukligt, inte renligt. 
  • Mia448
    Anonym (Sorla) skrev 2023-11-04 20:42:00 följande:
    Syftar mest på antalet tvättlass som drar mycket vatten. Men ja temperaturen är också bidragande då det drar mer el ju varmare vatten  
  • Cavill
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:05:32 följande:
    Dessa människor kan finnas i min närhet och jag besöker deras hem...
    Brukar du ligga i dina vänners sängar? Låna deras kläder?

Du får väl helt enkelt ta med en egen handduk att torka händerna på när du besöker potentiella "lortgrisar"
  • Spucks
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 20:31:52 följande:
    Har varken behov eller kan duscha varje dag. Helst skulle jag duschat en gång i veckan pga min hud men det känns för sällan, så blir varannan dag. Håret två gånger i veckan. 
    Vilka kroppsdelar är det som du tycker behöver tvättas oftare? För är det bara axlarna och skrevet kan du ju tvätta dem utanför duschen och duscha var tredje dag istället.
  • Anonym (Tess)

Har 2 barn (13 och 10 år) och vi är 2 vuxna. 1 maskiner tvätt per dag. 
    Ibland 2. Jag försöker snåla och köra det mesta i 30 flutom sängkläder och underkläder förstås.

• Anonym (Anon)

2-3 ggr i veckan 

Ett Tips är ju att ställa in "ny sluttid" på maskinen. På 10h innan jobbet. då är tvätten klar när man kommer hem från jobbet. Sen kan man köra en till direkt efter.

Blir inget knullande i min säng så byter typ lakan varannan vecka. 

Fin-skjorta kör jag helt själv, samma med fin-mysbyxor på 30 grader enligt tvättråd.

Svar på tråden Tvätt