• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • BuoBä
    Anonym (Jisses) skrev 2023-11-04 12:28:26 följande:

Herregud, hur ofta tvättar folk?

Vi är 2 vuxna och 2 små barn. Sedan stora slutat med blöja i somras så kör vi nu 1-2 tvättar i veckan, max! Och det är för han får slut på kalsonger. Innan det räckte det med 1-2 tvättar i månaden, men nu tycker jag att det börjar bli mycket med en tvätt i veckan. Och majoriteten av ni som svarar tvättar flera gånger i veckan, till och med flera gånger per dag??? Kör ni fulla maskiner eller kör ni en tvätt med tre klädesplagg?

Vi byter handdukar 1 gång i veckan, badlakan vid behov, typ 1 gång varannan vecka, lakan varannan vecka och sängkläder en gång i månaden. Har en dubbelsäng och en barnsäng. Så kör 1-2 40-tvättar med kläder och underkläder varje helg och 1 60-tvätt med lakan/sängkläder varannan helg. Kanske mer om något barn kissat i sängen. Vi vuxna turas om att jobba hemma, byter underkläder och strumpor varje dag. Tvättar tröjor och byxor när de är smutsiga eller börjar lukta... Barnens tröjor och byxor tvättas när de är smutsiga.

Gjort så i väldigt många år, vi är sällan sjuka. Finns det verkligen ingen här inne som inte tvättar flera gånger i veckan, eller är det bara att de inte skriver något?

Jag har lite lätt OCD på att sortera färger, det ska erkännas. Men jag och maken har mycket svarta kläder, medan dottern har rött/rosa och vitt. Det blir inte bra att blanda. Givetvis kör vi fulla maskiner så svart 40 går varje vecka, medan de andra går varannan. Mörkt 60 varje vecka (underkläder, handdukar), ljust 60 varannan (sängkläder). Plus att det alltid blir något extra. Jeans tex som jag inte vill tvätta med andra kläder efter att en dragkedja ryckt sönder massa t-shirtar. Det blir minst 4 maskiner per vecka.
  • Spucks
    BuoBä skrev 2023-11-04 12:59:05 följande:
     Jeans tex som jag inte vill tvätta med andra kläder efter att en dragkedja ryckt sönder massa t-shirtar. 
    Dra upp dragkedjan och knäpp upp. Man kan även lägga den i en sådan tvättnätt, som finns till tex. BH, fast större. Eller i ett örngott.
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-04 12:46:47 följande:

Anonym (Lotten)

Nu handlar det här om gemensamma tvättutrymmen men bakterier som bakterier. Det handlar om att bakteriespridning är större i gemensamma utrymmen, vilket är rätt självklart men ja, här är exempel på bakterier; www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/ 

En annan om multiresistenta bakterier: 
    www.expressen.se/halsoliv/resistenta-bakterier-frodas-i-smutstvatten/

Som sagt. Det finns en anledning till varför det finns tvättråd på klädesplagg såsom underkläder, sängkläder m.m. Att du väljer att ignorera dessa för att du tror dig veta bättre får stå för dig. 

Tråden handlar specifikt om att ha egen tvättmaskin. 

Om någon i familjen lider av tex kolera eller är angripen av en multiresistent bakterie, så tror jag att du märker det. Du behöver inte sanera förebyggande. Och har personen smittat dig lär det ha skett genom kontakt snarare än genom tvättmaskinen. 

Tvättråd har inget med hygien att göra. Det är information om vad materialet tål. 

• BuoBä
    Spucks skrev 2023-11-04 13:04:06 följande:
    Dra upp dragkedjan och knäpp upp. Man kan även lägga den i en sådan tvättnätt, som finns till tex. BH, fast större. Eller i ett örngott.
    Orka hålla på med tvättpåse när man istället kan spara ihop 4-5 par jeans och köra separat.

Knäpper ihop dem gör jag givetvis, med det lyckades ändå bli hål på t-shirtarna.
  • Tobben

Att tvättmaskiner har en massa olika program och temperaturer är knappast en anledning att tro att man behöver använda dessa.
    Samma sak gäller diskmskiner.

Det är inte frågan om att något avancerat arbete ska utföras, det ska blaskas runt lite vatten en viss tid, sen sköljsas.

Jag tvättar en gång per vecka i 60 grader, oavsett tvättråd. Om det inte är något speciellt som ska tvättas.
    Jag undviker i största möjliga mån att tvätta full maskin.

De som har bacillskräck antar jag tar isär och rengör sin tvättmaskin regelbundet.

• Anonym (Liza)

Känns som att jag tvättade nästan en maskin om dagen men inte riktigt (ibland ingen, ibland 2-3, men oftast 1). Nu har vi flyttat ifrån maskinen och har allmän tvättstuga igen, tvättar sex maskiner en gång i veckan, så det verkar ju stämma (två 40, två 60, två av tre rött/vitt/siden). En vuxen, en tonåring. 

• Anonym (Mycketmycket)

Två vuxna och ett barn.  Tvättar som sagt minst fyra maskiner med kläder i veckan och minst fyra maskiner med underkläder/strumpor/handdukar/lakan i veckan. Kläder tvättas i minst 40, men helst 60. Jag köper kläder utefter hur tvätt-tåliga de är. Underkläder osv tvättas alltid i 90. Alltid. Kattbäddarna tvättas separat i 90 grader.  Och ja, jag skurar  ur tvättmaskinen kanske två gånger i månaden samt kör en tom maskin på 90 grader då och då. Även torktumlaren torkar jag ur ordentligt kanske en gång i veckan. Lakan byts två gånger i veckan och familjens handdukar byts dagligen och min hand-handduk flera gånger dagligen eftersom att jag använder den så pass ofta att den snabbt blir blöt.
    På diskmaskinen använder vi bara de två varmaste programmen på 65 respektive 70 grader. 

• Anonym (Mycketmycket)

Min bacillskräck hjälptes inte av den här tråden...

• Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 16:22:15 följande:

Väldigt överdrivet mycket tvättande.... 

Byta lakan två gånger i veckan? Vad gör ni i sägen egentligen? Gör på er på natten? 
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 16:21:08 följande:

Två vuxna och ett barn.  Tvättar som sagt minst fyra maskiner med kläder i veckan och minst fyra maskiner med underkläder/strumpor/handdukar/lakan i veckan. Kläder tvättas i minst 40, men helst 60. Jag köper kläder utefter hur tvätt-tåliga de är. Underkläder osv tvättas alltid i 90. Alltid. Kattbäddarna tvättas separat i 90 grader.  Och ja, jag skurar  ur tvättmaskinen kanske två gånger i månaden samt kör en tom maskin på 90 grader då och då. Även torktumlaren torkar jag ur ordentligt kanske en gång i veckan. Lakan byts två gånger i veckan och familjens handdukar byts dagligen och min hand-handduk flera gånger dagligen eftersom att jag använder den så pass ofta att den snabbt blir blöt.
    På diskmaskinen använder vi bara de två varmaste programmen på 65 respektive 70 grader. 

Sök hjälp

Går inte underkläderna sönder när du tvättar i 90?
Svar på tråden Tvätt