• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • EpicF

Anonym (C): Varför skulle mina städtrasor (för du kan väl inte vara så dum att du inte förstod att det skulle stå just STÄDTRASOR) bli yra i huvudet?

Vad jag kan se så finns det inget "huvud " på städerskor eftersom de inte är fysiska levande varelser... 

• Anonym (C)
    EpicF skrev 2023-11-01 21:18:38 följande:

Anonym (C): Varför skulle mina städtrasor (för du kan väl inte vara så dum att du inte förstod att det skulle stå just STÄDTRASOR) bli yra i huvudet?

Vad jag kan se så finns det inget "huvud " på städerskor eftersom de inte är fysiska levande varelser... 

Det är nog uppenbart för alla att du menade att skriva städtrasor. Vi har väl alla varit utsatta för Autocorrects nycker och vet att det kan bli fel ibland, fastän man skriver rätt. Jag tyckte bara att det såg så festligt ut så jag valde att spinna vidare på det.

Jag tänkte att den blinkande smileyn skulle göra det uppenbart att det var ett skämt i all välmening. Förlåt om det var otydligt! 
  • Anonym (Förenkla!)

För att man ska kunna svara på det, måste man ju veta hur många ni är i er familj, vilken ålder, samt hur stor tvättmaskinen är! :)

Nu är mina barn vuxna och jag bor ensam, så det blir inte nödvändigt med tvätt mer än varannan vecka. Utom varma sommarveckor, då kan det bli nödvändigt att tvätta oftare på grund av svett. Tvättar i en gemensam tvättstuga, där det finns två stora tvättmaskiner samt en stor torktumlare och torkrum.

När jag hade hemmavarande barn, och särskilt när de var så små att de smutsade ner sig och det hände kiss-och-bajs-olyckor, så var situationen förstås en helt annan. Då blev det tvätt c:a tre gånger i veckan, när det överhuvudtaget gick att få tid så ofta i tvättstugan (man kunde inte ha två tider bokade samtidigt). 

Mitt råd är att förenkla och inte ha så höga krav, så länge som man har mindre barn. Köp strykfritt - både till barnen och till dig själv! Häng allt som går i stället, och blir det ändå lite skrynkligt så är det ingen som förväntar sig att en småbarnsmamma idag ska stå och stryka ändå. Så det gör inget.

Byt inte lakan och handdukar mer än en gång i veckan - det går att vänta två veckor också utan att någon dör (om ingen har kvalsterallergi). Kökshanduken kan man  dock byta lite oftare. Gardiner kan tvättas med flera års mellanrum, det räcker att skaka lite på dem då och då för att få bort dammet. Att hålla på och byta till jul-, påsk-, sommargardiner o.s.v. när man är en stressad småbarnsmamma, är bara fånigt. Ingen begär det. 

Och dela inte upp tvätten i onödan - det behövs inte! Man kan visst tvätta trasor tillsammans med annan tvätt om man har minst 60 grader. Och säkerligen dör ingen om man tvättar dem tillsammans med kläder i 40 grader heller, för den delen. Använd inte kläder eller andra textilier med en massa konstiga och extrema tvättråd under dessa år. Köp tåliga tyger, så att allt kan slängas i samma maskin på 60 grader. Eller 40 som sagt, om ingen är extra infektionskänslig i familjen. Man måste inte tänka lika ärkehygieniskt som på ett sjukhus eller vårdhem, när man är en familj där alla bakterierna är blandade många gånger om ändå. 

• fjanten

Familj på 7, många idrottar, vi har ett blöjbarn i tygblöjor, vi tvättar 2-3 maskiner/vardag. På helger blir det fler. Har en tanke om att införskaffa en till maskin för att kunna tvätta mer på samma gång, men känner jag mig själv rätt så kommer jag föredra en maskin och vara osugen på att använda den andra 😆  Maken däremot skulle nog köra båda, men hos oss har jag störst ansvar för tvätten (och han för shopping+matlagning+disk - bör väl tilläggas på FL 😉). Hur som helst är det så mycket tvätt hos oss att en dag skulle bli för jobbigt att tvätta upp allt på, ens med flera maskiner, för det blir ju SÅ mycket som ska vikas på en gång då...... Gör hellre "lite" i taget var dag.

• EpicF

Anonym (C): Blinkande smileyn? Var ingen blinkande smiley i ditt inlägg.... 

• Spucks
    EpicF skrev 2023-11-01 21:18:38 följande:

Är det egentligen jobbigt?
  • Spucks

Jag tvättar ungefär tre maskiner per vecka, om inget oplanderad händer (katter kissar på något eller barnet spyr tex.). Lite mer under de kalla månaderna, lite mindre under de varma. Vi är tre personer i hushållet.

• Anonym (Klara)

Bor i hus och har såklart egen maskin. Brukar köra 2 maskiner i veckan, oftast blir dom på olika dagar. Vi är två i hushållet, jag och en tonåring. Försöker spara ihop så jag bara kör fulla maskiner. 

• Anonym (Klara)
    fjanten skrev 2023-11-02 06:32:45 följande:

Familj på 7, många idrottar, vi har ett blöjbarn i tygblöjor, vi tvättar 2-3 maskiner/vardag. På helger blir det fler. Har en tanke om att införskaffa en till maskin för att kunna tvätta mer på samma gång, men känner jag mig själv rätt så kommer jag föredra en maskin och vara osugen på att använda den andra 😆  Maken däremot skulle nog köra båda, men hos oss har jag störst ansvar för tvätten (och han för shopping+matlagning+disk - bör väl tilläggas på FL 😉). Hur som helst är det så mycket tvätt hos oss att en dag skulle bli för jobbigt att tvätta upp allt på, ens med flera maskiner, för det blir ju SÅ mycket som ska vikas på en gång då...... Gör hellre "lite" i taget var dag.

Förstår att tygblöjor är bra ur miljösynpunkt, men jag skulle aldrig tvätta blöjorna i samma maskin som jag sen tvättar mina fina tröjor eller handdukar i. Skulle kännas fruktansvärt ofräscht att gå runt i dom kläderna sen.
  • Anonym (C)
    EpicF skrev 2023-11-02 18:18:02 följande:

Anonym (C): Blinkande smileyn? Var ingen blinkande smiley i ditt inlägg.... 

Jag ser den inte heller, nu när jag sitter vid en annan skärm än där jag skrev inlägget. Det är sannerligen en utmaning att kommunicera när Autocorrect ändrar orden och sajten trollar bort smileys!

Och en av sakerna jag ville ha sagt med mitt första inlägg, nämligen att du verkar hantera dina städtrasor på ett vettigt sätt, försvann nog helt längs vägen.
Svar på tråden Tvätt