För att man ska kunna svara på det, måste man ju veta hur många ni är i er familj, vilken ålder, samt hur stor tvättmaskinen är! :)
Nu är mina barn vuxna och jag bor ensam, så det blir inte nödvändigt med tvätt mer än varannan vecka. Utom varma sommarveckor, då kan det bli nödvändigt att tvätta oftare på grund av svett. Tvättar i en gemensam tvättstuga, där det finns två stora tvättmaskiner samt en stor torktumlare och torkrum.
När jag hade hemmavarande barn, och särskilt när de var så små att de smutsade ner sig och det hände kiss-och-bajs-olyckor, så var situationen förstås en helt annan. Då blev det tvätt c:a tre gånger i veckan, när det överhuvudtaget gick att få tid så ofta i tvättstugan (man kunde inte ha två tider bokade samtidigt).
Mitt råd är att förenkla och inte ha så höga krav, så länge som man har mindre barn. Köp strykfritt - både till barnen och till dig själv! Häng allt som går i stället, och blir det ändå lite skrynkligt så är det ingen som förväntar sig att en småbarnsmamma idag ska stå och stryka ändå. Så det gör inget.
Byt inte lakan och handdukar mer än en gång i veckan - det går att vänta två veckor också utan att någon dör (om ingen har kvalsterallergi). Kökshanduken kan man dock byta lite oftare. Gardiner kan tvättas med flera års mellanrum, det räcker att skaka lite på dem då och då för att få bort dammet. Att hålla på och byta till jul-, påsk-, sommargardiner o.s.v. när man är en stressad småbarnsmamma, är bara fånigt. Ingen begär det.
Och dela inte upp tvätten i onödan - det behövs inte! Man kan visst tvätta trasor tillsammans med annan tvätt om man har minst 60 grader. Och säkerligen dör ingen om man tvättar dem tillsammans med kläder i 40 grader heller, för den delen. Använd inte kläder eller andra textilier med en massa konstiga och extrema tvättråd under dessa år. Köp tåliga tyger, så att allt kan slängas i samma maskin på 60 grader. Eller 40 som sagt, om ingen är extra infektionskänslig i familjen. Man måste inte tänka lika ärkehygieniskt som på ett sjukhus eller vårdhem, när man är en familj där alla bakterierna är blandade många gånger om ändå.