• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:29:07 följande:
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 

Har ni typ en industritvättmaskin? Vi har en som i teorin ska ta 10 kg, men lakan från fyra sängar skulle jag inte få i. Om ni tvättar varannan vecka blir det alltså åtta uppsättningar i en maskin. Har ni jättetunna lakan? 

Svar till TS: Vi kör nog en maskin varannan, var tredje, dag ungefär. Två vuxna och två barn i mellanstadiet. 

• Anonym (ofta)
    Sanna43 skrev 2023-11-01 13:53:43 följande:
    Du överskattar en tvättmaskins förmåga
    Att tvätta städgrejer med lakan är som att tvätta lakanen i skurvatten. speciellt eftersom lakan är stor i volym och hindrar vatten från att nå överallt. Och nej tvättmedel dödar ej bakterier, det är temperaturen som gör, och många tvättmaskiner kommer ej upp i den angivna temperaturen. 
    Så är det kanske. 

Men jag ser inte vitsen med att leva bakteriefritt heller. Snarare är det så att vi lever alltför rent och att det skadar vår hälsa mer än att ha lite skurvatten på ett lakan. 
  • BuoBä
    Sanna43 skrev 2023-11-01 13:53:43 följande:
    Du överskattar en tvättmaskins förmåga
    Att tvätta städgrejer med lakan är som att tvätta lakanen i skurvatten. speciellt eftersom lakan är stor i volym och hindrar vatten från att nå överallt. Och nej tvättmedel dödar ej bakterier, det är temperaturen som gör, och många tvättmaskiner kommer ej upp i den angivna temperaturen. 
    Hur skitiga är dina städtrasor egentligen? Mina har mest damm och ibland någon fläck från mat på sig. Sockarna som dottern har haft på skolan är troligen skitigare.
  • Mia448
    BuoBä skrev 2023-11-01 14:04:32 följande:
    Hur skitiga är dina städtrasor egentligen? Mina har mest damm och ibland någon fläck från mat på sig. Sockarna som dottern har haft på skolan är troligen skitigare.
    Golvet i badrummet/dusch är fullt av bakterier i allas hem. Sedan tänker jag rengöringsmedlet som det ju finns rester kvar av, det vill man inte direkt ha på sitt örngott
  • EpicF
    Mia448 skrev 2023-11-01 14:07:59 följande:
    Golvet i badrummet/dusch är fullt av bakterier i allas hem. Sedan tänker jag rengöringsmedlet som det ju finns rester kvar av, det vill man inte direkt ha på sitt örngott
    Hört talas om att skölja ur städtrasorna innan man slänger in dem i maskinen? 

Ser inte alls något problem med att de tvättas tillsammans med lakan och underkläder. 
  • Anonym (ofta)
    Och vad är problemet med dessa bakterier då menar du? Bakterier ska ju finns i vår miljö och på våra kroppar, vi ska inte leva eller vara sterila. 

Och att ha högst eventuella rester av rengöringsmedel på sängkläderna. Alltså, hur neurotisk får man vara? Använd såpa då, så är det inget problem. 
  • Mia448
    EpicF skrev 2023-11-01 14:17:55 följande:
    Hört talas om att skölja ur städtrasorna innan man slänger in dem i maskinen? 

Ser inte alls något problem med att de tvättas tillsammans med lakan och underkläder. 
    Jag sköljer trasorna av i vasken men maskinen luktar alltid rengöringsmedel när jag tvättat dem. Därför känns det ej rent om jag tvättar mer tillsammans. Kanske luktar mitt rengöringsmedel mer än vanligt
  • Anonym (Myran)
    Jag städar med ättika och bikarbonat och inte en massa konstiga rengöringsmedel. Ättika använder jag dessutom som sköljmedel så inget konstigt medel som fastnar i några Sängkläder, förutom tvättmedel. Golvet torkar jag med en golvmopp som byts ut 1ggr i månaden då dessa inte går att köra i tvättmaskinen. De städtrasor jag tvättar i tvättmaskinen är de jag torkar damm med i hela huset. De jag torkar av diskbänk, bord och handfat. På toaletten använder jag engångstrasor som slängs efter användning.
  • Anonym (Eow)
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:29:07 följande:
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 
    Så ni får plats med sängkläder, handdukar och underkläder för fyra personer i en maskin? Och ni tvättar alltså detta inte ens varje vecka enligt ditt tidigare inlägg. 
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Eow) skrev 2023-11-01 15:15:53 följande:
    Så ni får plats med sängkläder, handdukar och underkläder för fyra personer i en maskin? Och ni tvättar alltså detta inte ens varje vecka enligt ditt tidigare inlägg. 
    Japp det får plats i en maskin för oss. 
Svar på tråden Tvätt