• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Mia448
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 15:24:46 följande:
    Japp det får plats i en maskin för oss. 
    Tänk på att det bör finnas lite utrymme kvar i trumman annars blir det bara blött inte rent. 
  • LFF

4-6 maskiner i veckan.  Det är minst två 40-maskiner med mjukisbyxor och t-shirts. En maskin med skjortor/klänningar. En vanlig 60-maskin med strumpor, underkläder och handdukar. Med jämna mellanrum separeras handdukarna (badlakan, handdukar, torkhanddukar och microfibertrasor som vi använder som disktrasor) ut och körs i 90 grader istället. Varannan vecka är det tvätt av lakan, 1-2 maskiner. 

Vi är 4 personer, två vuxna och två 10-åriga killar. 

• Anonym (Myran)
    Mia448 skrev 2023-11-01 15:27:29 följande:
    Tänk på att det bör finnas lite utrymme kvar i trumman annars blir det bara blött inte rent. 
    Det har jag full koll på, inga som helst problem. Det finns plats kvar. Maskinen varnar dessutom och går inte att starta om tvätten väger mer än 8kg.
  • EpicF

Mia448: Aldrig varit med om art tvättmaskinen skulle lukta rengöringsmedel efter tvätt av städerskor... men så rengör jag min maskin regelbundet. 

• Anonym (Mycket)

Vi kör säkert tio maskiner i veckan. Båda barnen tränar 3-4 ggr per vecka så bara träningskläder är ett par maskiner.

• Anonym (Fiffi)

Det varierar, 2-4 maskiner i veckan brukar det bli tror jag. Håller faktiskt inte koll utan tvättar när det behövs.  Tvättar oftast på helgen och sällan på vardagarna. Jag har en 5 kg maskin och hängtorkar allt på torkställningar. Sommartid kan det blir lite mer, då hänger jag tvätten ute. Jag är ensam förälder och har 3 stora barn i åldrarna 21, 17, 15 som bor här varannan vecka. 

När barnen var mindre tvättade jag 7-10 maskiner i veckan så ju äldre de blivit, desto mindre behöver jag tvätta. 

• Anonym (C)

Riktigt varje dag blir det inte. Kanske 4-5 maskiner i veckan. Vi är två vuxna utan barn och har en toppmatad maskin som enligt tillverkaren ska klara sju kilo, men så mycket är nästintill omöjligt att lyckas pressa ner i den och det skulle inte bli rent om man körde den så fullproppad.

Vi separerar efter färg och temperatur men i övrigt blandar vi rätt friskt.

• Anonym (C)
    EpicF skrev 2023-11-01 16:45:16 följande:

Mia448: Aldrig varit med om art tvättmaskinen skulle lukta rengöringsmedel efter tvätt av städerskor... men så rengör jag min maskin regelbundet. 

Det är nog för att du har moderna städerskor som använder mikrofiberdukar och bara små skvättar oparfymerat medel när det verkligen behövs. Men blir de inte yra i huvudet av att tumla runt i maskinen?
  • Jemp

Tvättar givetvis bara fulla maskiner. All 60-tvätt ihop, 40 färguppdelat. 

Blir kanske 5-6 maskiner i veckan. Hade klarat oss på tre men en är sängvätare. 

• Anonym (TvättGuden)

Hm. Skulle säga att det hamnar på 4-5 tvättar i veckan. En handdukstvätt (+ underkläder) på 60°, sängkläder 60° och resten är diverse 40° tvätt. 

Både jag och min man tränar flera dagar i veckan och på det har vi två småttingar (1-3 år) som bidrar med sin beskärda del. 

Men jag gillar inte att ha en full tvättkorg så jag tvättar såfort det räcker till att fylla en hel maskin. Men jag gillar att tvätta också. Jag tycker om att krypa ner i en renbäddad säng. Jag gillar att hänga tvätt och jag tycker det är något tillfredsställande med att se en tom tvättkorg, om en bara för en halv dag :)

Svar på tråden Tvätt