• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Anonym (N)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:54 följande:

Varför skulle det vara äckligt att tvätta det mesta i 40 grader? 

Vad menar du med "att just den tvätten ska tvättas i 60", vilken är "just den tvätten"? Vilket tvätt är det du syftar på? 

Så länge bakterierna försvinner och tvätten blir ren och fräsch så spelar knappast gradantalet någon roll. 

Personligen vill jag att mina kläder ska hålla mer ä  några månader.
  • Anonym (TvättGuden)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 08:55:45 följande:

Vad menar du med "att just den tvätten ska tvättas i 60", vilken är "just den tvätten"? Vilket tvätt är det du syftar på? 

Så länge bakterierna försvinner och tvätten blir ren och fräsch så spelar knappast gradantalet någon roll. 

Fast bakterier försvinner ju inte vid 40°, hur mycket du än må tro det. 

Så om du tvättar i tron om att du tvättar bort alla bakterier så gör du fel som tvättar det i 40°

Ren från synlig skit, ja. 
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:54 följande:

Det har man väl alltid fått höra!? Varför ens ifrågasätta sånt

Förr har folk alltid fått höra att jorden är platt, svalor övervintrar på sjöbottnar och ogudaktiga kommer till helvetet. Ska vi fortsätta så också? ;) 
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:27 följande:
    Fast underkläder, handdukar och lakan ska tvättas i 60. 

Vaddå ska? För att mamma gjorde så? 

• fjanten

Det är väldigt få tvättmaskiner som går under 60 grader hos oss, och alla våra kläder håller _länge_. Vissa plagg har jag haft i 15 år. De flesta av barnens plagg har kunnat användas av 5+ barn.
  • Anonym (TvättGuden)

Anonym (Lotten):

Fast man behöver inte vara helt faktaresistent bara för att man tror att man har rätt. Det är fakta att många bakterier inte dör förrens vid 60+°C. 

Att sedan Anonym (N) hävdar att hens tvätt är fri från bakterier trots att hen endast kör tvätten i 40° är som att hävda att jorden är platt, trots att man gång på gång bevisat att så inte är fallet. 

Folk får tvätta sin tvätt i vilket gradantal de vill. Jag väljer att tvätta utefter tvättrådet. Speciellt när det kommer till underkläder då det faktiskt tar emot att jag skulle sätta på mig underkläder där jag vet att bakterier från förra användningen kanske fortfarande finns kvar då jag endast kört dem i 40°C. 

Som sagt, folk får göra som de vill och ser de inte det som världens grej att inte vara SÅ renliga av sig så är det jättebra. 

• Anonym (Lotten)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-04 11:30:39 följande:

Anonym (Lotten):

Fast man behöver inte vara helt faktaresistent bara för att man tror att man har rätt. Det är fakta att många bakterier inte dör förrens vid 60+°C. 

Att sedan Anonym (N) hävdar att hens tvätt är fri från bakterier trots att hen endast kör tvätten i 40° är som att hävda att jorden är platt, trots att man gång på gång bevisat att så inte är fallet. 

Folk får tvätta sin tvätt i vilket gradantal de vill. Jag väljer att tvätta utefter tvättrådet. Speciellt när det kommer till underkläder då det faktiskt tar emot att jag skulle sätta på mig underkläder där jag vet att bakterier från förra användningen kanske fortfarande finns kvar då jag endast kört dem i 40°C. 

Som sagt, folk får göra som de vill och ser de inte det som världens grej att inte vara SÅ renliga av sig så är det jättebra. 

Vilka bakterier är det som lever och frodas på ett torrt och tvättat tyg och hur skulle de komma in i din kropp? 
  • Anonym (Eow)

Varför tror du att det finns olika gradantal på tvättmaskiner om det inte spelar någon roll? 
  • Anonym (Jisses)

Herregud, hur ofta tvättar folk?

Vi är 2 vuxna och 2 små barn. Sedan stora slutat med blöja i somras så kör vi nu 1-2 tvättar i veckan, max! Och det är för han får slut på kalsonger. Innan det räckte det med 1-2 tvättar i månaden, men nu tycker jag att det börjar bli mycket med en tvätt i veckan. Och majoriteten av ni som svarar tvättar flera gånger i veckan, till och med flera gånger per dag??? Kör ni fulla maskiner eller kör ni en tvätt med tre klädesplagg?

Vi byter handdukar 1 gång i veckan, badlakan vid behov, typ 1 gång varannan vecka, lakan varannan vecka och sängkläder en gång i månaden. Har en dubbelsäng och en barnsäng. Så kör 1-2 40-tvättar med kläder och underkläder varje helg och 1 60-tvätt med lakan/sängkläder varannan helg. Kanske mer om något barn kissat i sängen. Vi vuxna turas om att jobba hemma, byter underkläder och strumpor varje dag. Tvättar tröjor och byxor när de är smutsiga eller börjar lukta... Barnens tröjor och byxor tvättas när de är smutsiga.

Gjort så i väldigt många år, vi är sällan sjuka. Finns det verkligen ingen här inne som inte tvättar flera gånger i veckan, eller är det bara att de inte skriver något?

• Spucks
    Anonym (Jisses) skrev 2023-11-04 12:28:26 följande:

så kör vi nu 1-2 tvättar i veckan, max! [...] Så kör 1-2 40-tvättar med kläder och underkläder varje helg och 1 60-tvätt med lakan/sängkläder varannan helg.

Det är 2-3 tvättar i veckan, inte 1-2.
  • Anonym (TvättGuden)

Anonym (Lotten)

Nu handlar det här om gemensamma tvättutrymmen men bakterier som bakterier. Det handlar om att bakteriespridning är större i gemensamma utrymmen, vilket är rätt självklart men ja, här är exempel på bakterier; www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/ 

En annan om multiresistenta bakterier: 
    www.expressen.se/halsoliv/resistenta-bakterier-frodas-i-smutstvatten/

Som sagt. Det finns en anledning till varför det finns tvättråd på klädesplagg såsom underkläder, sängkläder m.m. Att du väljer att ignorera dessa för att du tror dig veta bättre får stå för dig. 

Svar på tråden Tvätt