• Anonym (Hmm)

Ångrar min otrohet

Jag har varit otrogen mot min parter. det hände för några veckor sedan. Det var absolut inte planerat och nu i efterhand väldigt konstigt att det ens hände. Inte någon person jag känner attraktion till alls. Vi var ute och festade och jag följe med honom hem. Jag har nu sån fruktansvärd ångest över detta att jag inte vet vad jag ska ta mig till. jag har inte berättat detta för min parter och han verkar inte ha någon misstänkte om att detta hänt heller. Var väldigt berusad och har mycket minnesluckor från kvällen men jag förstod vad som hänt på morgonen när jag vaknade och jag var i chock. Känner mig otroligt äcklig. Någon som varit i liknade situation? Jag har bestämt mig för att inte berätta för övrigt. Det hade sårat alldeles för mycket?

• Svar på tråden Ångrar min otrohet
  • Anonym (typ så)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-03 10:47:18 följande:

Jag tror att det kan hända när det redan finns en kris(bråk) i förhållandet, och att det i kombination med alkohol kan leda till gränsöverskridandet. Eller att man tappat den intima kontakten och kanske sällan har sex.

Nu försvarar jag inte det på något vis, det finns bättre sätt att kommunicera om problemen i ett förhållande genom samtal eller parterapi etc. 
    Men den otrogna är ofta feg, konflikträdd eller omogen. 

Dessvärre finns det också många människor som gör det för att de har problem med sig själva. Dåligt självförtroende, stort bekräftelsebehov, eller helt enkelt empatilösa. Det är en man i dessa kategorier jag skulle ha svårast att förlåta. Det är för stor risk för att det händer upprepade gånger. Möjligen om mannen gick och skaffade hjälp för sina problem, och bevisar ihärdigt att han förändrats,

ps jag skriver man eftersom jag är kvinna, inte för att kvinnor inte är otrogna.

Absolut så kan det nog vara dock är det ju bara en bråkdel som är otrogna pga problem i relationen, ska man tro enkäter som otrogna människor själva svarat på så verkar den vanligaste anledningen vara "ombyte och spänning". Så de flesta verkar helt enkelt göra det för att de vill det och det gäller nog även med alkohol.

Ja, otrohet är ofta ett tecken på svagheter i individens karaktär, som feghet, konflikträdsla och omognad. Så varför vara kvar i en relation med en sån person?
    Varför inte lämna och leta efter någon med bättre karaktär?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-03 11:01:03 följande:
    Absolut så kan det nog vara dock är det ju bara en bråkdel som är otrogna pga problem i relationen, ska man tro enkäter som otrogna människor själva svarat på så verkar den vanligaste anledningen vara "ombyte och spänning". Så de flesta verkar helt enkelt göra det för att de vill det och det gäller nog även med alkohol.

Ja, otrohet är ofta ett tecken på svagheter i individens karaktär, som feghet, konflikträdsla och omognad. Så varför vara kvar i en relation med en sån person?
    Varför inte lämna och leta efter någon med bättre karaktär?
    Ja, jag glömde det vanliga beteendet att det är extra spännande att vara otrogen. Annars hade de otrogna kanske istället för att bete sig destruktivt kunnat kompromissa om ett öppet förhållande. 

En sak som verkligen stör mig är att jag minns att jag läst om att många otrogna själva inte ville att deras partner skulle vara otrogen. Det är det mest hycklande, fega och sviniga beteendet hos otrogna. Kanske också en anledning att de inte väljer öppet förhållande.

Jag har alltid varit hård med, att jag är värd så mycket bättre än en man som är otrogen. Har växt upp i en riktigt destruktiv familj med en notorisk otrogen förälder, därav min syn på otrohet. Hon blandade även in oss barn i hennes otroheter. Den själviskheten och egoismen är vad jag tyvärr ser hos många otrogna ( även om det finns undantag).

Därför säger jag att jag har mer förståelse för att andra kan förlåta ett snedsteg på fyllan, men jag vet inte helt säkert att jag kan det. Kanske är det värt det om man har många år investerade, det återstår att se. Nu lever jag med en person som delar min syn, men vem vet om han får en hjärntumör eller annan sjukdom med personlighetsförändring 🤔

Jag håller med om att det alltid är bättre att skaffa en ny som respekterar och älskar en. Men vem vet, det kanske inte blir lika lätt när man blir äldre, att börja om igen.
  • Anonym (typ så)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-03 11:56:26 följande:
    Ja, jag glömde det vanliga beteendet att det är extra spännande att vara otrogen. Annars hade de otrogna kanske istället för att bete sig destruktivt kunnat kompromissa om ett öppet förhållande. 

En sak som verkligen stör mig är att jag minns att jag läst om att många otrogna själva inte ville att deras partner skulle vara otrogen. Det är det mest hycklande, fega och sviniga beteendet hos otrogna. Kanske också en anledning att de inte väljer öppet förhållande.

Jag har alltid varit hård med, att jag är värd så mycket bättre än en man som är otrogen. Har växt upp i en riktigt destruktiv familj med en notorisk otrogen förälder, därav min syn på otrohet. Hon blandade även in oss barn i hennes otroheter. Den själviskheten och egoismen är vad jag tyvärr ser hos många otrogna ( även om det finns undantag).

Därför säger jag att jag har mer förståelse för att andra kan förlåta ett snedsteg på fyllan, men jag vet inte helt säkert att jag kan det. Kanske är det värt det om man har många år investerade, det återstår att se. Nu lever jag med en person som delar min syn, men vem vet om han får en hjärntumör eller annan sjukdom med personlighetsförändring 🤔

Jag håller med om att det alltid är bättre att skaffa en ny som respekterar och älskar en. Men vem vet, det kanske inte blir lika lätt när man blir äldre, att börja om igen.
    Ja i grunden kokar det alltid ner till brister hos individen.

Alla dessa generaliseringar om "mänskliga misstag" och "problem i relationen" tror jag inte ett dugg på eftersom:

1) Alla är inte otrogna vare sig de är nyktra eller onyktra, och de som låter bli är ju mänskliga människor de med, så att just otrohet skulle vara "mänskligt" är ju ren BS.

2) Alla är inte otrogna så fort de är missnöjda med sin relation, det går att hantera missnöje över sin relation på andra sätt om man vill så att otrohet skulle vara nån slags direkt konsekvens av eventuella problem i relationen är ren BS det med.

I grunden handlar det som sagt om brister hos individen och jag ser ingen som helst anledning till att slösa bort sitt liv på en sån person när det finns bättre människor i världen. Det är ju lite märkligt att det inte ses som konstig alls att lämna en partner pga av andra brister hos personen, som tex att personen dricker för mycket, är lat, slarvig, omogen, våldsam, etc, då är det ingen snack om att man ska vara kvar, men när det gäller otrohet nä då jäklar ska man tydligen slå knut på sig själv och vara kvar till varje pris. Varför då undrar jag? Om man kan lämna en partner för att personen är lat, så kan man väl lika väl lämna för att personen är falsk och opålitlig?
  • molly50
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-03 10:29:01 följande:
    Nja, alkohol kan möjligen påverka omdömet men alla tappar ju inte vettet helt när de är fulla, alla är ju inte otrogna i fyllan så jag tror inte ett dugg på att en person som absolut inte vill vara otrogen bara råkar vara otrogen i fyllan, jag tror att det snarare handlar om att alkoholen mjukar upp spärrar men viljan fanns nog där redan innan.

Visst alla gör väl misstag men alla verkar ju inte göra samma slags misstag, alla är ju inte otrogna varken nyktra eller fulla så "alla gör misstag" känns ju som en ganska grov generalisering, otrohet är ju inte riktigt som vilket misstag som helst. Jag tycker att det man egentligen borde fråga sig är, hur kommer det sig att just min partner var det när andra låter bli?

Angående sakna respekt så saknade väl personen all respekt för dig redan när han var otrogen första gången?
    Ja,du har en poäng.4Men jag tror att när det händer så finns det redan problem i förhållandet.
    Inte en ursäkt,jag vet. Men kan vara en förklaring.
    Men oavsett så får sig ju förtroendet en ordentlig törn och han skulle få jobba hårt för att få det tillbaka och för att bevisa att det inte kommer att hända igen.
    Men det är svårt att veta hur man kommer att reagera när det väl händer.
    Jag tycker att Anonym (Usch) beskriver det på ett väldigt bra sätt vad jag menar.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (typ så) skrev 2024-04-03 12:33:06 följande:
    Ja i grunden kokar det alltid ner till brister hos individen.

Alla dessa generaliseringar om "mänskliga misstag" och "problem i relationen" tror jag inte ett dugg på eftersom:

1) Alla är inte otrogna vare sig de är nyktra eller onyktra, och de som låter bli är ju mänskliga människor de med, så att just otrohet skulle vara "mänskligt" är ju ren BS.

2) Alla är inte otrogna så fort de är missnöjda med sin relation, det går att hantera missnöje över sin relation på andra sätt om man vill så att otrohet skulle vara nån slags direkt konsekvens av eventuella problem i relationen är ren BS det med.

I grunden handlar det som sagt om brister hos individen och jag ser ingen som helst anledning till att slösa bort sitt liv på en sån person när det finns bättre människor i världen. Det är ju lite märkligt att det inte ses som konstig alls att lämna en partner pga av andra brister hos personen, som tex att personen dricker för mycket, är lat, slarvig, omogen, våldsam, etc, då är det ingen snack om att man ska vara kvar, men när det gäller otrohet nä då jäklar ska man tydligen slå knut på sig själv och vara kvar till varje pris. Varför då undrar jag? Om man kan lämna en partner för att personen är lat, så kan man väl lika väl lämna för att personen är falsk och opålitlig?

Oj! Jag ser att jag glömde göra tillägg på det allra viktigaste.
    Jag hade nämligen aldrig förlåtit om han inte väljer att berätta det för mig, och helst direkt efteråt.

Vidare måste han vara beredd på att inte gå ut och festa ensam, helst sluta med alkohol om han inte kan hantera det. Vara helt införstådd med att jag kommer dra vid minsta överträdelse och utan förklaring varför. Utöver det så bör han söka hjälp, för att se varför han beter sig så under alkoholrus.

Om han tycker det är värt att göra allt det som absoluta minimum, då kanske jag kan tänka mig att göra ett försök till. Jag hade aldrig lovat att det skulle hjälpa, för jag gör det inte på bekostnad av mitt eget mående. Om jag blir för misstänksam eller svartsjuk, så är det ändå över för mig.

Jag måste också känna att han är närvarande, älskar mig och verkligen vill göra allt för att bevisa att det inte upprepas.

Med alla de kraven kanske det är stor risk att han lämnar, men då var han aldrig värd mig ändå. 

Jag hade å andra sidan inte lämnat min partner för att han är lat, slarvig, omogen etc utan att ge det EN chans att ändra på sig. Detta har jag dock erfarenhet av, men jag är mycket konsekvent med att visa att jag menar allvar, så det fungerade bra. 

• Anonym (Snowihite)
    Anonym (Usch) skrev 2024-03-29 00:21:44 följande:

Att det inte finns några garantier för framtida kärlek ser jag inte som en lögn, ingen kan som sagt spå in i framtiden .

Om min man i denna stund säger att han älskar mig och ljuger om det, ser jag det självklart som en lögn.

Om han i framtiden säger att han bara trivs i mitt sällskap, då är han ju väldigt ärlig, och då får man fundera på om man kan nöja sig med det.  Dock kvarstår faktum att han åtminstone är ärlig, och inte påstår att han älskar mig passionerat.

Det var inte riktigt så jag menade. att säga att man älskar någon så är det en känsla man har just då. Om någon frågar älskar du mig? efter 3 år och jag svarar nja jag trivs väldig bra med dig, är vad jag känner just då. Då kan man inte säga att jag ljög för 3 år sedan.  

Man älskar inte varandra hela tiden.  
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-04-03 14:30:21 följande:
    Det var inte riktigt så jag menade. att säga att man älskar någon så är det en känsla man har just då. Om någon frågar älskar du mig? efter 3 år och jag svarar nja jag trivs väldig bra med dig, är vad jag känner just då. Då kan man inte säga att jag ljög för 3 år sedan.  

Man älskar inte varandra hela tiden.  

Ah ok.
    Nej det förstår jag med. Men om min man inte älskar mig längre så förutsätter jag att han avslutar förhållandet. Inte att han är otrogen

Att man älskar mer och mindre är däremot vanligt, men då ser man till att vattna gräset på hemmaplan om man vill ha mer kärlek i förhållandet. Det hjälper inte att vattna grannens gräsmatta då. 

• Anonym (Snowihite)

Det brukar inte finnas någon konkret orsak till otrohet. Det är en en särskild typ av människa som är otrogen och det kan hända vem som helst. Det är så beteendevetare brukar uttrycka sig om otrohet.  Men de tillägger gärna att  faran ligger i att ta varandra för givet.

Jag tror att det faktiskt är möjligt för de flesta att komma över en otrohet, om viljan finns, om kärleken räcker till.

Att villkora kärleken är ingen framkomlig väg i mina ögon.

• Anonym (Snowihite)
    Anonym (Usch) skrev 2024-04-03 14:44:14 följande:

Ah ok.
    Nej det förstår jag med. Men om min man inte älskar mig längre så förutsätter jag att han avslutar förhållandet. Inte att han är otrogen

Att man älskar mer och mindre är däremot vanligt, men då ser man till att vattna gräset på hemmaplan om man vill ha mer kärlek i förhållandet. Det hjälper inte att vattna grannens gräsmatta då. 

Förstår hur du tänker, men frågan är slutar man älska någon för att hen varit otrogen? Försvinner känslorna man hade automatiskt eller?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Snowihite) skrev 2024-04-03 14:47:16 följande:

Det brukar inte finnas någon konkret orsak till otrohet. Det är en en särskild typ av människa som är otrogen och det kan hända vem som helst. Det är så beteendevetare brukar uttrycka sig om otrohet.  Men de tillägger gärna att  faran ligger i att ta varandra för givet.

Jag tror att det faktiskt är möjligt för de flesta att komma över en otrohet, om viljan finns, om kärleken räcker till.

Att villkora kärleken är ingen framkomlig väg i mina ögon.

Ja det är klart att det är dåligt att ta varandra för givet! 

Fast jag tycker att det är oftast en typ av människa, nämligen de som är värdelösa på att kommunicera med sin partner, fega och konflikträdda. 
    Har aldrig känt behovet att vara otrogen eftersom jag är bra på att tala om vad jag är missnöjd med. Om det inte hjälper så lämnar jag, eftersom förhållandet utan kommunikation och kompromisser ändå är värdelös. 

Svar på tråden Ångrar min otrohet