Anonym (Usch) skrev 2024-04-03 11:56:26 följande:
Ja, jag glömde det vanliga beteendet att det är extra spännande att vara otrogen. Annars hade de otrogna kanske istället för att bete sig destruktivt kunnat kompromissa om ett öppet förhållande.
En sak som verkligen stör mig är att jag minns att jag läst om att många otrogna själva inte ville att deras partner skulle vara otrogen. Det är det mest hycklande, fega och sviniga beteendet hos otrogna. Kanske också en anledning att de inte väljer öppet förhållande.
Jag har alltid varit hård med, att jag är värd så mycket bättre än en man som är otrogen. Har växt upp i en riktigt destruktiv familj med en notorisk otrogen förälder, därav min syn på otrohet. Hon blandade även in oss barn i hennes otroheter. Den själviskheten och egoismen är vad jag tyvärr ser hos många otrogna ( även om det finns undantag).
Därför säger jag att jag har mer förståelse för att andra kan förlåta ett snedsteg på fyllan, men jag vet inte helt säkert att jag kan det. Kanske är det värt det om man har många år investerade, det återstår att se. Nu lever jag med en person som delar min syn, men vem vet om han får en hjärntumör eller annan sjukdom med personlighetsförändring 🤔
Jag håller med om att det alltid är bättre att skaffa en ny som respekterar och älskar en. Men vem vet, det kanske inte blir lika lätt när man blir äldre, att börja om igen.
Ja i grunden kokar det alltid ner till brister hos individen.
Alla dessa generaliseringar om "mänskliga misstag" och "problem i relationen" tror jag inte ett dugg på eftersom:
1) Alla är inte otrogna vare sig de är nyktra eller onyktra, och de som låter bli är ju mänskliga människor de med, så att just otrohet skulle vara "mänskligt" är ju ren BS.
2) Alla är inte otrogna så fort de är missnöjda med sin relation, det går att hantera missnöje över sin relation på andra sätt om man vill så att otrohet skulle vara nån slags direkt konsekvens av eventuella problem i relationen är ren BS det med.
I grunden handlar det som sagt om brister hos individen och jag ser ingen som helst anledning till att slösa bort sitt liv på en sån person när det finns bättre människor i världen. Det är ju lite märkligt att det inte ses som konstig alls att lämna en partner pga av andra brister hos personen, som tex att personen dricker för mycket, är lat, slarvig, omogen, våldsam, etc, då är det ingen snack om att man ska vara kvar, men när det gäller otrohet nä då jäklar ska man tydligen slå knut på sig själv och vara kvar till varje pris. Varför då undrar jag? Om man kan lämna en partner för att personen är lat, så kan man väl lika väl lämna för att personen är falsk och opålitlig?