Anonym (Usch) skrev 2024-04-03 14:08:44 följande:
Oj! Jag ser att jag glömde göra tillägg på det allra viktigaste.
Jag hade nämligen aldrig förlåtit om han inte väljer att berätta det för mig, och helst direkt efteråt.
Vidare måste han vara beredd på att inte gå ut och festa ensam, helst sluta med alkohol om han inte kan hantera det. Vara helt införstådd med att jag kommer dra vid minsta överträdelse och utan förklaring varför. Utöver det så bör han söka hjälp, för att se varför han beter sig så under alkoholrus.
Om han tycker det är värt att göra allt det som absoluta minimum, då kanske jag kan tänka mig att göra ett försök till. Jag hade aldrig lovat att det skulle hjälpa, för jag gör det inte på bekostnad av mitt eget mående. Om jag blir för misstänksam eller svartsjuk, så är det ändå över för mig.
Jag måste också känna att han är närvarande, älskar mig och verkligen vill göra allt för att bevisa att det inte upprepas.
Med alla de kraven kanske det är stor risk att han lämnar, men då var han aldrig värd mig ändå.
Jag hade å andra sidan inte lämnat min partner för att han är lat, slarvig, omogen etc utan att ge det EN chans att ändra på sig. Detta har jag dock erfarenhet av, men jag är mycket konsekvent med att visa att jag menar allvar, så det fungerade bra.
Jag tycker man inte ska blanda ihop kan och vill. Självklart går det att vara kvar i en relation med en otrogen person om man vill, men jag ser ingen som helst anledning till varför man öht ska det med tanke på vilket jobb och risker det innebär.
Varför hålla på och slå knut på sig själv för att få en relation med en falsk och opålitlig person med uppenbara karaktärsbrister att fungera när man kan dumpa och träffa nån man matchar bättre med? Känns ju totalt onödigt och meningslöst.
Jag känner inget som helst behov av att dalta med egoistiska, fega, falska och opålitliga människor i hopp om att de kanske möjligen ska bli bättre individer i framtiden och riskera att bli sårad och förnedrad igen... lösa brister i sin karaktär får de göra själva med psykolog om de vill. För min del är det ju betydligt enklare att konstaterar att den här personen var inte rätt för mig, dumpa och lägga min tid och energi på människor som jag funkar bättre med och som jag kan lita på.
Som sagt, folk dumpar ju en partner eller vänner dagligen pga av brister hos personen, varför skulle otrohet vara nån slags undantag?