-
Tror det är kajor eller duvor, men de är verkligen diskreta när de går på toaletten för jag brukar aldrig se dem. Jag har blivit jagad av en fiskmås en gång, så jag vet att de kan vara väldigt aggressiva när de har ungar. Det var ute på en ö och jag var helt oförberedd 😅 Åh nej! Klumpiga ungar med vaktiga mammor låter stressigt 🐣Mayjel skrev 2025-04-10 20:16:35 följande:Satans fjäderfän. Var det fiskmåsar? De för då bara elände med sig. Om inte i sina offentliga toalettbesök så genom deras öronbedövande skrikkör eller störtdykande ursinnesattacker från nyblivna mödrar till små måsungar (som alltid ramlar ner från taken och vaggar omkring nere på innergården om somrarna). -
Kan tänka mig det! Skulle nog bli kattastrof, men han skulle jobba hårt på sin charmiga rondör 😅 Att äta så man får paltkoma och somnar i någons hand är en bedrift. Jag förstår att han fick följa med er hem, det lilla matvraket 🐈Anonym (A) skrev 2025-04-12 00:20:23 följande:Jo tack, då skulle han gå fullständigt bananas. 😀 Han är ett hopplöst matvrak. Det har han varit ända sedan han var en liten kattunge. Första gången jag träffade honom åt han upp sin och sin mammas mat i ett nafs, däckade och somnade i min hand. Sonen tycker att han är en liten tjockis, jag säger att han har en charmig rondör. 😁 -
Det låter som fint ögongodis det! 😻Mayjel skrev 2025-04-15 02:04:02 följande:Japp! Sparat bilden på storfräsarn i mobilen. Tittar ibland när man behöver lite uppmuntran.
Ja, och så kan du visa mig dina fina smycken. Har för mig att du nämnde detta, att de såldes just på Naturhistoriska? Ja, vi får utveckla lite planer kring olika resmål. Museum, teater, musikevenemang, ev. sporter, om du är bra på sånt.Får inspektera detta vid nästa besök i början på maj. Fråga personalen kanske, bara av ren nyfikenhet. Jepp! Ska ge vår bamsepojke en bamsekram från oss båda, om han tillåter mig. Katter kan ju vara lite tillbakadragna iblandEurydike skrev 2025-04-12 17:47:19 följande:Ja, det måste ha funnits någon osynlig kattlucka någonstans, för det verkar som att katterna kunde komma och gå som de ville i fikarummet. Precis, kattlådor och matskålar måste ju också finnas även om vi inte såg dem!
Det låter som en bra plan och jag förstår att du längtar! Du får hälsa Alex från mig 🤩
Ok, ja, de mindre fåglarna väsnas inte lika mycket som skrikmåsarna iallafall.
Funderar själv på att skaffa en fågelskrämma att hänga ute på gården nånstans.
Därnere härjar måsarna för fullt om sommaren. Särskilt när ungarna irrar runt där på marken, sårbara och hjälplösa. Vi har fått bära ut dem från gården ibland, för grannskapet att få känna sig trygga när de går ut och in från sina hem.
Åh fy! Ute på en ö där allt ligger så öppet och man har få ställen att gömma sig under. Stackare! Man skulle alltid bära med sig ett paraply, som ett sätt att freda sig mot möjliga attacker.
Jag skulle älska att gå på museum, teater och även gärna besöka någon skärgårdsö. Sport skulle vara spännande eftersom jag inte är så bra på det, men då är det ju utvecklande istället. Annars sportar jag mest genom att jogga, styrketräna eller gå på trappmaskinen 😅
Ja, fråga personalen om det och ge bamsen en bamsekram från oss om det är möjligt! Du får känna av läget, men med lite kattmynta på handleden så känner jag på mig att det går bra 😉
Jag tror fåglarna trodde att det var fritt fram när de inte såg till mig på hela den långa vintern. De trodde väl att jag hade trillat av pinn eller något. Men det låter som en bra idé att hänga upp en fågelskrämma ute på gården! Kan tänka mig att det blir lite kaos med fågelungar och vaktiga mammor där annars.
Ett paraply hade varit fantastiskt att ha då! Istället fick jag lägga benen på ryggen snabbt som attan ☂️ -
Nu är snart timmen slagen, för att fira skärtorsdagen. Som den sanna häxa jag är så letar jag fram min kvast och rycker tag i första bästa katt och flyger till Blåkulla på påsklov. Glad Påsk i förskott! 🐰🐣🌸🐔
-
Det blev ett riktigt trevligt påsklov med utställningar, bio och en heldag i Jönköping! Ingen illvillig sate syntes till som tur var 👹 och Blåkulla levererade ännu en gång, men nu plockar jag inte fram kvasten igen förrän nästa år 😅Mayjel skrev 2025-04-17 22:45:33 följande:De klassiska associationerna till påsken, intressant! Hoppas du slipper stöta på nån illvillig sate däruppe på berget
Själv är jag lite mesigare i mitt firande och hade nöjt mig med att dela en bild jag tog häromdan på Stampe Påskhare i mitt område.
Synd att det inte funkade att posta bilder denna gång heller. Den var så näpen och späd. Harungar ser ut som små kaniner. Har en del rådjur här också. De har börjat bröla ut vad jag gissar är lockrop för parning. Även sett en del grävlingar. Det är rena Bambisagan här uppe på Jessis berg.
Det lät som ett sött firande det! Synd bara att det inte gick att posta bilden, för det hade varit kul att se Stampe Påskhare 🐰
Mysigt med harar och rådjur! När jag bodde vid Telefonplan i Stockholm var det alltid en massa hjortar i området. Det älskade jag, men rådjurs lockrop är något alldeles extra 😮 Jessis berg låter som en fin plats! -
Låter tufft! Själv är jag trött efter påsklovet, men imorgon får jag sluta lata mig ur form och kavla upp ärmarna på jobbet igen 💪Anonym (Hm) skrev 2025-04-22 22:56:33 följande:Trött efter en dag på jobbet.
-
Det låter som ett mysigt möte med en bastant hankatt av utmärkt sort! Jag växte upp med en sådan blandraskatt. Han var väldigt stor och snäll och enda klagomålet jag har var att han tyvärr inte var lika snäll mot harungar, utan kom hem med en harunge som byte en gång. De har ett väldigt vackert utseende och även Maine coon är riktigt ståtliga 😻 Du får gärna visa bilder när vi ses nästa gång!Mayjel skrev 2025-04-21 03:44:00 följande:Inte så mycket eftersom dagen efter påskafton borde vara en tid för vila och att ta det lugnt. Trist väder har det varit också.
Var dock ute en stund ändå och hade turen att stöta på en helt ny katt, där i regnet på min innergård.
Kom då att tänka på dig Eurydike eftersom du pratade om norska skogskatter då vi var på kattcafé sist och jag tror att denna bastanta hankatt var just en sådan.
Han hade spetsiga öron med små tofsar och en yvig man vid bröstet. Måste visa bilder vid nåt tillfälle. Han var sååå fin
Känner mig ensam. Det är över 10 timmar kvar tills man åker till systern med familj. Trött och rastlös. Vill inte lägga mig.
Hoppas ni hade det riktigt trevligt hos din syster! ☺️ -

Idag blev det hembakad tårta och strålande sol! Blommorna vände sina ansikten mot solen och det gjorde vi också 🌞🌸🎂 -
Det var flitigt gjort! Du är värd en applåd som var så duktig 👏Anonym (Jaha ...) skrev 2025-04-26 22:55:47 följande:Helghandlat, legat på alla fyra och plockat maskrosor och sedan lagat ett gäng matlådor.
Spännande lördag, eller hur??
-
Det låter ju som ett fantastiskt påskägg! 😋Mayjel skrev 2025-04-26 22:50:56 följande:Besökte Stadsbiblioteket förut med mamma, systern och hennes familj. En av nevöerna uppträdde med vårkör därinne och det lät så fint när de sjöng tillsammans i stämmor.
Köpte ett fint gult påskägg från cafékedjan Mr Cake efteråt. Fyllt med lite olika götterier, som en bakelse. Sparat bild också.
Ligger i soffan nu och kollar på film. Känns lite ensamt. Längtar till imorgon då man ska åka till torget och träffa modern igen.
Ser fram emot Valborg också. Tänkte gå förbi en cateringbutik i stan då och köpa med mig lite helgmat med dessert. Förtära detta inne på Trädgårdsföreningen kanske. Blir nog mysigt.
Hoppas att filmen är bra och att du får en trevlig tur till torget med din mamma imorgon 🤩
Det låter som ett mysigt Valborgsfirande! Här brukar det finnas en brasa att titta på och körsång att lyssna på, plus att caféet på berget har kvällsöppet så man kan sitta där och fika. På vägen hem kan man vandra genom vitsippsdalen om man vill se något vackert.