• Väntarpå4an

BIM februari 2025

BIM januari 2025

Hej! 

Här är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i februari 2025!

Vi diskuterar om allt och stöttar varandra i bebisverkstaden 😊

Skriv en liten presentation om dig själv och följ gärna med! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Hoppas vi på många plus i februari  ❤️😍

• Svar på tråden BIM februari 2025
  • Anonym (Hejsahoppsan)

Fick en kemi graviditet så jag hoppar in här med!  

2/2 Vias 
    5/2 Önskan97
    7/2 - väntarpå4an
    7/2 - Palettbladet25
    8/2 - MissSE
    8/2 - Dalkullan1988 
    12/2 - Zozoi
    14/2 - Hoppaspånr3
    23/2- hejsanhoppsan
    23/2 - Syskonet1
    26/2 - Malines

• Siripiri
    Malines skrev 2025-01-15 00:03:09 följande:

Tack för svar ☺️ Läste era kommentarer längre ned också och de Siripiri skrev. 

Så man kan köra dubbel dos fram till ägglossning typ och sen inget tills ev mens kommer?

Har du tabletter med 2500 ie kan du boosta med två eller tre gånger med 6-8 tabletter innan äl, förutsatt att du vet när du har äl så du landar på 15-20k IE/gång, det brukar jag göra😊 har också ätit d-vitamin hela månaden men tycker dem där större mängderna innan ÄL gör en mycket saftig (😂) kring ÄL. Märks tydligt vid sex att spermierna har gött med bra sekret att simma igenom 😁 
  • Väntarpå4an

Ni som loggar temp i premom appen. Hur gör ni när ni har feber? Hoppar ni bara över att logga temp eller lägger ni in tempen men loggar även "sjuk"? Jag är dagar ifrån ÄL nu så jäkla dum tid att bli sjuk på. Vill kunna bekräfta äl med tempen

• Anonym (Mojjan)

Jag hade faktiskt inte rekommenderat att experimenterat med överdoseringar utan att en läkare ordinerat det, där man samtidigt kontrollerar kalciumet i blodet
    Och det skriver jag såklart inte för att låta otrevlig eller elak utan för folks säkerhet ❤️
    Även fast 15-20 K IE vid enstaka tillfälle i månaden inte har en jättestor risk så beror det helt och hållet på personens egna kapacitet att lagra d-vitamin. Går man redan dagligen på tillskott eller har tillräckligt med d vitamin i kroppen så ökar det risken mer. Dessutom finns det inte evidens för att en högre dos d vitamin gör en mer fertil än någon som redan har tillräckligt med d vitamin i kroppen. Däremot om man vet att man har brist är det väldigt bra att man börjar ta tillskott eftersom brist på d-vitamin har en viss påverkan på fertiliteten. Vet man inte om man har d-vitaminbrist, ta reda på det och få bra rekommentation på receptfritt eller i värsta fall utskrivet starkare tabletter som tas kortsiktigt för att akut få upp nivåerna 

• Siripiri
    Anonym (Mojjan) skrev 2025-01-16 11:34:20 följande:

Jag hade faktiskt inte rekommenderat att experimenterat med överdoseringar utan att en läkare ordinerat det, där man samtidigt kontrollerar kalciumet i blodet
    Och det skriver jag såklart inte för att låta otrevlig eller elak utan för folks säkerhet ❤️
    Även fast 15-20 K IE vid enstaka tillfälle i månaden inte har en jättestor risk så beror det helt och hållet på personens egna kapacitet att lagra d-vitamin. Går man redan dagligen på tillskott eller har tillräckligt med d vitamin i kroppen så ökar det risken mer. Dessutom finns det inte evidens för att en högre dos d vitamin gör en mer fertil än någon som redan har tillräckligt med d vitamin i kroppen. Däremot om man vet att man har brist är det väldigt bra att man börjar ta tillskott eftersom brist på d-vitamin har en viss påverkan på fertiliteten. Vet man inte om man har d-vitaminbrist, ta reda på det och få bra rekommentation på receptfritt eller i värsta fall utskrivet starkare tabletter som tas kortsiktigt för att akut få upp nivåerna 

Förstår helt din tanke och nämnde ju det längre upp♥️  
    Jag tar inget d-vitamin på sommaren tex pga jobbar ute 😊 Har inte tagit blodprov för specifikt kalcium men tagit för njurarna och annat, vilket ligger i mitten på typ alla referensvärden. Rekommenderar absolut att ta blodprov🙌🏼 

Jag äter inga multivitamin tex utan äter alla separat och därav styra mitt intag helt och hållet. Så fort jag blir gravid och efter de kommer man inte fortsätta boosta direkt, så hoppas och tror att denna perioden av två dagars boosting i månaden inte kommer göra att man dör inom närtid. Kroppen kan ju under hel dag på stranden tillverka 10 000 IE. 

En snabb googling bara så finns det studier där kvinnor med infertilitet har större success rate att bli gravida med dagligt tillskott av d-vitamin ♥️ mellan 1000-10 000 IE

• Anonym ((95:an))

Hej!

Hoppar in här - är 30, min man 34, och vi håller på att gå under av längtan efter familj. Vi har försökt sammanlagt i 1,5 år, men ett MA i bagaget som upptäcktes på ultraljud. Sedan dess har det varit kämpigt med menscykel ur balans och oregelbunden ägglossning.
    Lättare sagt än gjort att hålla modet uppe, men vi försöker. Lite extra tufft då det just nu bara är "vi kvar" bland vännerna som inte har barn, men vi hoppas båda två på lite pepp och samhörighet härifrån :) 

Kram på er, hoppas på många plus under februari <3 

BIM listan:

2/2 Vias 
    5/2 Önskan97
    7/2 - väntarpå4an
    7/2 - Palettbladet25
    8/2 - MissSE
    8/2 - Dalkullan1988 
    9/2 - Malines 
    12/2 - Zozoi
    12/2 - Mojjan
    13/2 - AngieF 
    14/2 - Hoppaspånr3
    22/2 - Anonym (95:an)
    23/2 - Syskonet1
  • Elisand

Hej! Hoppar också in från januari-tråden, fick mens idag :(

Vi försöker för vårt första barn. Jag fyller snart 27, min man är 29.
    Blev oplanerat gravid 2020 som slutade i missfall.

Det här blir vårt 5e försök nu. Vi båda var väl naiva när vi skulle börja försöka och trodde verkligen det skulle gå på första eller andra försöket så nu tror jag att vi båda börjar bli lite frustrerade och rädda att vi inte ska kunna få några. 

Vi har inte kört på något extra än folsyra och mys varannan dag från att mensen slutat. Håller koll på sekret. Är det värt att hålla på med ägglossningsstickor och sånt funderar jag på? Om man ändå har möjlighet att mysa varannan dag som jag förstått att är typ det "bästa" så har jag känslan av att det blir mer stress för mig att försöka hålla på med stickor varje dag också.
    Hur har ni tänkt? Verkar som att de flesta här kör på ganska mycket.

Min cykel varierar mellan 24-29 dagar, men lägger in enligt det som är medel.

BIM listan:

2/2 Vias 
    5/2 Önskan97
    7/2 - väntarpå4an
    7/2 - Palettbladet25
    8/2 - MissSE
    8/2 - Dalkullan1988 
    9/2 - Malines 
    12/2 - Zozoi
    12/2 - Mojjan
    12/2 - Elisand
    13/2 - AngieF 
    14/2 - Hoppaspånr3
    23/2 - Syskonet1
  • Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-01-17 13:57:25 följande:

Hej! Hoppar också in från januari-tråden, fick mens idag :(

Vi försöker för vårt första barn. Jag fyller snart 27, min man är 29.
    Blev oplanerat gravid 2020 som slutade i missfall.

Det här blir vårt 5e försök nu. Vi båda var väl naiva när vi skulle börja försöka och trodde verkligen det skulle gå på första eller andra försöket så nu tror jag att vi båda börjar bli lite frustrerade och rädda att vi inte ska kunna få några. 

Vi har inte kört på något extra än folsyra och mys varannan dag från att mensen slutat. Håller koll på sekret. Är det värt att hålla på med ägglossningsstickor och sånt funderar jag på? Om man ändå har möjlighet att mysa varannan dag som jag förstått att är typ det "bästa" så har jag känslan av att det blir mer stress för mig att försöka hålla på med stickor varje dag också.
    Hur har ni tänkt? Verkar som att de flesta här kör på ganska mycket.

Min cykel varierar mellan 24-29 dagar, men lägger in enligt det som är medel.

BIM listan:

2/2 Vias 
    5/2 Önskan97
    7/2 - väntarpå4an
    7/2 - Palettbladet25
    8/2 - MissSE
    8/2 - Dalkullan1988 
    9/2 - Malines 
    12/2 - Zozoi
    12/2 - Mojjan
    12/2 - Elisand
    13/2 - AngieF 
    14/2 - Hoppaspånr3
    23/2 - Syskonet1

Förstår att det känns att få mens flera månader i rad när man bara vill ha plus på stickan, men det är helt normalt att det tar upp till ett år. Har du dessutom blivit gravid en gång innan är det mycket som funkar ☺️ Kanske är detta er sista månad innan pluset kommer 🍀🥰

Ligger man redan regelbundet ofta så behöver man inte ta test. Speciellt inte om du tror att det kan stressa. 

Vi försökte över ett år med vårt första och jag tyckte istället det var roligt att ta test, tempa och tracka cykeln. Men visst är det lagom roligt att ha sex de dagar man vet är de med högst chans. 

• Elisand
    Anonym (Ardna) skrev 2025-01-17 14:12:35 följande:

Förstår att det känns att få mens flera månader i rad när man bara vill ha plus på stickan, men det är helt normalt att det tar upp till ett år. Har du dessutom blivit gravid en gång innan är det mycket som funkar ☺️ Kanske är detta er sista månad innan pluset kommer 🍀🥰

Ligger man redan regelbundet ofta så behöver man inte ta test. Speciellt inte om du tror att det kan stressa. 

Vi försökte över ett år med vårt första och jag tyckte istället det var roligt att ta test, tempa och tracka cykeln. Men visst är det lagom roligt att ha sex de dagar man vet är de med högst chans. 

Hoppas det, tack för peppen! Hjärta Jo, det är ju sant. Men det var också 5 år sedan, så kanske något har ändrats i kroppen sen dess? 
    Jag försöker att inte stressa så mycket, vet ju att det är normalt att det tar ett tag. Men det gör ju en lite knäpp det här, i alla fall mig, tänker såå mycket på det eftersom det ju påverkar hela cykeln.
    Föregående månad var faktiskt jobbig med myset, kändes väldigt påtvingat några gånger.
  • Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-01-17 15:42:56 följande:
    Hoppas det, tack för peppen! Hjärta Jo, det är ju sant. Men det var också 5 år sedan, så kanske något har ändrats i kroppen sen dess? 
    Jag försöker att inte stressa så mycket, vet ju att det är normalt att det tar ett tag. Men det gör ju en lite knäpp det här, i alla fall mig, tänker såå mycket på det eftersom det ju påverkar hela cykeln.
    Föregående månad var faktiskt jobbig med myset, kändes väldigt påtvingat några gånger.
    Försök vila i att det finns bra hjälp att få OM det skulle behövas 🥰 
    Vi hade några månader med första barnet där det var riktigt jobbigt med sex över ägglossning. Fick sen tipset att det faktiskt inte behöver vara som vanligt de gångerna och för oss kändes det lättare. När vi tänkte att det vi gjorde för att bli gravida inte behövde vara lika roligt/bra som det spontana vi ägnade oss resten av månaden ????
Svar på tråden BIM februari 2025