• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (S)
    Anonym (T) skrev 2025-02-05 23:55:05 följande:
    Jag vet precis hur soc pressar folk att bli självbestämmande och söka eget jobb.
    Målet med soc är att hjälpa folk tills att dom ska slippa gå på det.
    Men i det här fallet har dom tydligen pressat fel person in på jobb, för nu brann fasen topplocket...
    Det är alltså soc fel att den här idioten mördade elva oskyldiga?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 23:49:48 följande:
    Beklagar att du känner så.

Men socialförvaltningen är väl ingen a-kassa eller arbetsförmedling. Vad har hans försörjningsstöd med jobbsökande att göra? Om han inte kan betala hyra och mat måste ni väl ingripa ändå, eller vad ska annars hända?
    Att få försörjningsstöd är villkorat. Det krävs en motprestation för att få det, och rätten prövas varhe månad. Inte soc problem att han inte kan söka jobb och därmed inte har rätt till pengar. Det är HANS problem, som han får lösa. Men nu ska jag sova. Ska upp och jobba imorgon och se om jag vågar avslå ansökningar. Jag kanske bara beviljar allt från och med nu. Vill inte riskera att bli dödad på jobbet. Så får högerregeringen fortsätta vråla om hårdare tag bäst de vill. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom.. 
    Eller så kanske HAN hade ett ansvar att gå till psykiatrin?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (S) skrev 2025-02-06 00:01:48 följande:
    Att få försörjningsstöd är villkorat. Det krävs en motprestation för att få det, och rätten prövas varhe månad. Inte soc problem att han inte kan söka jobb och därmed inte har rätt till pengar. Det är HANS problem, som han får lösa. Men nu ska jag sova. Ska upp och jobba imorgon och se om jag vågar avslå ansökningar. Jag kanske bara beviljar allt från och med nu. Vill inte riskera att bli dödad på jobbet. Så får högerregeringen fortsätta vråla om hårdare tag bäst de vill. 
    Ja, det kan du gott göra. Låt Arbetsförmedlingen stötta folk i deras arbetssökande. Känns mer som deras uppgift än socialens.
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 22:29:03 följande:
    Jag tror att högerextremistiska terroratacker kallas helt enkelt inte för terroratacker även när de är det.
    Du likställer felaktigt rasism med terror

Daniel Wretström mördades av att gäng invandrare för att han var svensk. Ren rasism med värsta möjliga utgång.

Ingen har kallat det för terrorism och han som högg med kniven ansågs psykiskt sjuk och dömdes till vård.

Terror kan baseras på rasism men rasistiska dåd är inte nödvändigtvis terrorism.
Svar på tråden Skolskjutning