• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 08:32:35 följande:
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?
    Blev innesluten

Samtidigt förändrades beteendet.

? Han blev mer och mer innesluten och till slut sa han ingenting. Man visste inte vad han tyckte eller tänkte och man visste inte vad det handlade om, säger klasskompisen.

Vändningen gick väldigt fort, enligt klasskamraten.

? Han gick helt in i sig själv och plötsligt sa han knappt ett ljud.

.....
    En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
    ? Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
    "Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    Vi har haft såna gärningsmän tidigare. Lasermannen, t.ex.  Och så Peter Mangs. Personligheterna verkar väldigt lika. Tyvärr, de två hade också autism-diagnos. Men vi får också komma ihåg att de allra flesta som har autism inte dödar andra. Oftast hänger det snarare på komorbiteterna. Dvs. har man en funktionsvariation så är risken större att man har något mer. Och då ofta lite allvarligare störningar, så som personlighetsstörningar. Eller psykossjukdom. Både John Ausonius och Peter Mangs har minst en personlighetsstörning utöver autism. 
  • Anonym (Galet)

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

• Anonym (Galet)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:34:54 följande:

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller *  fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

* Inte fått en diagnos
  • Anonym (Galet)

Nu tycker jag det är fel att göra falska spekulationer om folk. Jag tycker bara det är underligt att han inte fått rätt hjälp om han egentligen var berättigad till det. 

• ClumsySmurf
    AndreaBD skrev 2025-02-06 11:23:05 följande:
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 08:32:35 följande:
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?"Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    Vi har haft såna gärningsmän tidigare. Lasermannen, t.ex.  Och så Peter Mangs. Personligheterna verkar väldigt lika. Tyvärr, de två hade också autism-diagnos. Men vi får också komma ihåg att de allra flesta som har autism inte dödar andra. Oftast hänger det snarare på komorbiteterna. Dvs. har man en funktionsvariation så är risken större att man har något mer. Och då ofta lite allvarligare störningar, så som personlighetsstörningar. Eller psykossjukdom. Både John Ausonius och Peter Mangs har minst en personlighetsstörning utöver autism. 
    ytterligare komorbiteter som jag misstänker: hatisk, sjävlmordsbenägen, får bild och namn publicerat i media i månader
  • Anonym (M)
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:41:03 följande:

Nu tycker jag det är fel att göra falska spekulationer om folk. Jag tycker bara det är underligt att han inte fått rätt hjälp om han egentligen var berättigad till det. 

Kan ju varit så att han inte sjukanmäler sig, skaffar läkarintyg eller vad som nu behövs för att slippa prestera det han inte klarar för att ha rätt till pengarna.
  • Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 11:23:05 följande:

Tyvärr var de båda män, är också en sanning som är lika sann som att båda hade autism. 

Enligt forskning är det vanligare med empatisvårigheter bland män. Diagnosticerade som odiagnostiserade, dock vanligare bland autister. 

Vissa uppgifter hävdar att ungefär var 12:e man kan ha alexitymi, men siffran är obekräftad. Tillståndet anses dock, likt autism-spektrum-störningar, vara något vanligare hos män ? och har i vissa studier kopplats samman med testosteronhalt

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

• AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:34:54 följande:

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret. 

Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering. 

17-åringen i Southport, England, var ju samma typ  - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också. 

• AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:51:01 följande:

Tyvärr var de båda män, är också en sanning som är lika sann som att båda hade autism. 

Enligt forskning är det vanligare med empatisvårigheter bland män. Diagnosticerade som odiagnostiserade, dock vanligare bland autister. 

Vissa uppgifter hävdar att ungefär var 12:e man kan ha alexitymi, men siffran är obekräftad. Tillståndet anses dock, likt autism-spektrum-störningar, vara något vanligare hos män ? och har i vissa studier kopplats samman med testosteronhalt

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

Hm.... jag tycker den där diagnosen verkar lite flummig. Det passar t.ex. inte riktigt psykopater, de är ju duktiga på att förstå hur andra känner, men utan att känna något. Dvs. de är duktiga på att utnyttja sånt, men förstår det kan inte helt.
  • Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 13:36:35 följande:
    Hm.... jag tycker den där diagnosen verkar lite flummig. Det passar t.ex. inte riktigt psykopater, de är ju duktiga på att förstå hur andra känner, men utan att känna något. Dvs. de är duktiga på att utnyttja sånt, men förstår det kan inte helt.
    Det är ingen diagnos och det är inte ett nytt tillstånd, utan från 70 talet c.a. De har bara sett att många med autism har Alexitymi (a.ka empatisvårigheter, vilket alexitymi är).

Hur det är med psykopater för det verkar inte ha bedrivits mycket forskning där? Kanske fär att psykopater sällan säker hjälp för sin personlighetsstörning,  Men jag skulle nog kalla de flesta mördare för psykopater snarare än autister i så fall.

Men det som du skrev, är det som jag syftat på hela tiden, att det inte enbart beror på autism utan andra bakoliggande diagnoser/orsaker. Den skillnaden de såg med autister var ju att de inte alls är oempatiska - tvärtom vill de undvika att skada någon.

Alexitymi är inte en dianos - utan ordet för empatisvårigheter , vilket i sin tur också var kopplat till testosteron. Därav fler män som har svårigheter att förstå sig på/uttrycka sin empati. Denna svårighet finns i sin tur också i olika grader.
Svar på tråden Skolskjutning