• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-06 01:04:58 följande:
    Jag har sett den och hör varken det ena eller andra, men jag har inte den tekniska utrustning som TV4 har för att analysera filmen. Jag ser heller ingen anledning till att ifrågasätta deras analys. TV4 är anslutna till det pressetiska systemet och har en ansvarig utgivare. De förmedlar nyheter och är ingen sverigedemokratisk trollfabrik som sprider desinformation.

Det vi kan konstatera är att:

- Offren är främst personer med invandrarbakgrund.
    - Gärningsmannen valde att skjuta vissa personer och lämnade andra oskadda.
    - Dådet skedde på en SFI-skola.
    - Gärningsmannen var en svensk, arbetslös socialbidragstagare. En typisk SD-väljare alltså.
    - Hade jaktlicens - också ett SD-signalement
    - Var 5:e sverigedemokrat är dömd för brott, inte minst hatbrott.
    - I helgen uppgav statsministern att regeringen har noll kontroll på våldsvågen och att den beror på invandringen.
    - Gärningsmannen agerade två dagar senare.

Sådär. Spekuleraren har spekulerat klart och är nöjd så.
    Jag tycker inte det är bättre med att gå ut med vissa typer av fördomar jämfört mot andra. SD väljare är alltså synonymt med svensk socialbidragstagare.

För övrigt i den här tråden är det vidriga vibbar mot autister. Jag känner ett antal som är väldigt empatiska och varav en är min bror. Känner inte många män som är mer empatiska än honom, även om han har något svårare att visa det. Så mycket okunskap är okej att vräka ut sig om autister, och vad jag sett har GM inte ens fått en sådan diagnos. Vidrigt!

Idag är autism inte en särskilt ovanlig diagnos, tänk vad många autister som inte går ut och dödar folk. För övrigt så var tyska piloten som flög in i berget endast diagnostiserad med depression, så även många andra diagnoser kan vara orsaken. Hos män var det vanligare att ha Alexitymi ( vilket är svårighet med empati) även hos diagnosfria. Sen har vi psykopati som nästan är en 100 % empatilöshet, ändå verkar det okej att hetsa mot autister här?
  • Anonym (rubb)
    Anonym (S) skrev 2025-02-05 23:57:54 följande:
    Det är alltså soc fel att den här idioten mördade elva oskyldiga?
    Det är hans eget ansvar att han tar ett vapen till en skola men sedan finns det något som triggar den reaktionen hos honom.

I det här fallet kan det ha varit socialtjänstens avslag, vilket kan stämma med att flera socialtjänstmedarbetare verkar vara drabbade, och det vore ju heller inte första gången som en person angriper socialtjänsten efter ett beslut.

Det gör dock inte socialtjänsten "skyldig".

• ClumsySmurf
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 11:46:33 följande:
    Han sa att "Den pågående våldsvågen i Sverige handlar om invandring." Det gör den inte. Bristande integration möjligtvis, men det är en annan sak och något som statsministern dessutom är ansvarig för att skära ner på.

Sen menar jag inte att statsministerns uttalande enskilt är tillräckligt för att begå en sån här våldshandling, men att det kan ha bidragit. Andra faktorer som säkert spelar in är det toxiska samhällsklimat som regerings politik bidrar till i övrigt - som den ökade arbetslöheten, underfinansierade kommuner, uppsagd skolpersonal, fritidsledare och fältassistenter, och att alltfler lever under existensminimum i det blåbruna Sverige, för att miljonärer ska få skattesänkningar. Allt hänger ihop och bidrar till den samhällskollaps vi ser utspelas.
    Om inte bristande integration handlar om invandring, vad handlar det om?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-05 14:44:09 följande:
    Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?

Studier visar att terrorism i Sverige ofta associeras med invandring och islamism, särskilt i högerpolitiska kretsar, vilket skapar en medveten koppling mellan invandring och säkerhetshot. Detta förstärker fördomar och stereotyper och leder till att invandrarna/muslimerna misstänkliggörs kollektivt. Samtidigt tenderar högerextremistiska eller vita gärningsmäns handlingar att framställas som individuella problem snarare än systematiska hot, trots att de uppenbart kan ha ideologiska motiv. 
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?
    Blev innesluten

Samtidigt förändrades beteendet.

? Han blev mer och mer innesluten och till slut sa han ingenting. Man visste inte vad han tyckte eller tänkte och man visste inte vad det handlade om, säger klasskompisen.

Vändningen gick väldigt fort, enligt klasskamraten.

? Han gick helt in i sig själv och plötsligt sa han knappt ett ljud.

.....
    En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
    ? Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
    "Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    ? Han var mycket tystlåten och höll sig mest för sig själv. Det märktes inte så mycket när han var liten, men ju äldre han blev desto mer drog han sig undan. Sista året var han ofta hemma. Jag tror han att sen helt försvann från skolan
    ....
    Där gick han i specialklass för personer med asperger och högfungerande autism, han fick blandade betyg. I estetisk verksamhet och historia fick han godkänt, i alla andra ämnen underkändes han.
    ...

Polisen uppger att han inte har någon koppling till något gäng. Rickard Andersson är inte heller straffad sedan tidigare och polisens teori är att han inte agerade tillsammans med någon annan.

? Vi tror är att det är en ensamagerande gärningsperson, säger polisområdeschef Roberto Eid Forest.

Uppgifter har även spridits om att gärningsmannen skulle haft ett ideologiskt motiv bakom dådet, något polisen menar att det inte finns några uppgifter om

https://www.tv4.se/artikel/1loe7mCbPv0zlgKVYwRKcR/rickard-andersson-35-misstaenks-foer-masskjutningen-i-oerebro

• Anonym (Herregud)
    Moderator skrev 2025-02-06 09:02:36 följande:
    Kan ni inte låsa tråden?
  • ClumsySmurf
    Anonym (S) skrev 2025-02-05 22:29:24 följande:
    Det viktigaste är att uppfostra pojkar till att inte hata flickor. Eftersom hat mot kvinnor har en dödlig utgång. Hat mot män innebär mest att kvinnor verbalt säger att de hatar män alternativt inte vill ha en relation med män. 
    När kvinnor hatar på män är det girl💪tills de blir ifrågasatta, då blir de sojgirls
    utan ryggrad för att slippa kritik.
  • AndreaBD
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom.. 
    Men vad skulle de ha gjort? De kan ju inte betala ut bidrag ändå, om folk inte sköter sig, av rädsla att bli angripna. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:50:00 följande:
    Det kallas confirmation bias... Om en expert sätter sig ner och hoppas på att få höra något högerextremt i det som sades där. Då kan han nog långt inne någonstans börjar höra "Var det där europa?.." Då måste det vara så att han säger "Ni ska ut ur Europa".

Och det är precis vad Tv4 sedan säger att man hör där, innan man själv kan höra det...

Men var det verkligen det han sa om han precis blivit av med socialbidraget och det är en massa socialarbetare som hänger där och ska lära folk hur man får bidrag? 

Det låter ju som något som hade gjort någon desperat.. Så om man bortser ifrån det TV4 säger och lyssnar med sitt eget öra..

är det då så långt bort att tro att han stod och argumnterade där med socialarbetare. "hur fan * ska Jag Jobba...?" efter flera år av att vara arbetslös..

Det är trotts allt hans mat för hela månaden...
    Det kallas confirmation bias
    Jo, och det nedan kallas för rationellt resonemang
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 16:19:36 följande:

Av informationen som finns än så länge, vilken är knapphändig... Så kan det ha att göra något med, ett kriminellt leverne, domstol och nu förmodligen en haschpsykos...

Därför är det viktigt att få bort det nu från gatorna.

Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:50:18 följande:
    Och själv har du som vanligt ingenting att tillföra mer än lite "proffessionelt" tyckande... 

Du vet att det inte är första gången som flashback har lyckats lista ut hela historien innan du har vågat säga ditt?
    Anonym (T) skrev 2025-02-04 17:51:35 följande:
    Ditt inlägg säger rätt mycket om vem som är mest trovärdig. Är det jag här eller du?
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom..
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:25:48 följande:
    Anyways, ni kommer inte lyssna. Men för mig blir det uppenbart att det hade med indraget bidrag ifrån socialen att göra.

Och alltså skrek han på den där filmen "hur fan ska Jag Jobba?" och inte "ni ska ut ur Europa" i det där videoklippet där från TV4. Då han hade en dialog med socialarbetarna där som polisen säger saknas.
    Anonym (T) skrev 2025-02-06 01:26:03 följande:
    Ja, vill du inte veta sanningen så är det ju inget mer med det. Själv så hör jag båda och vill ha reda på sanningen om det som sker. 

Påverkar inte mig mer än jag kommer sova gott för jag vet att jag har rätt när du har fel. 

Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:25:48 följande:
    Anyways, ni kommer inte lyssna. Men för mig blir det uppenbart att det hade med indraget bidrag ifrån socialen att göra.

Och alltså skrek han på den där filmen "hur fan ska Jag Jobba?" och inte "ni ska ut ur Europa" i det där videoklippet där från TV4. Då han hade en dialog med socialarbetarna där som polisen säger saknas. 

Svar på tråden Skolskjutning