• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Galet)
    AndreaBD skrev 2025-02-06 12:25:21 följande:

Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret. 

Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering. 

17-åringen i Southport, England, var ju samma typ  - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också. 

Jag tänkte inte på att diagnosen skulle ha något med det att göra. Jag tänkte mer på varför han inte hade alktivitetsersättning ist för att gå på socialen, om han hade svåra problem.
  • Anonym (Galet)

Ber om ursäkt för alla stavfel . Raster går alldeles för fort Skäms

• Xenia
    AndreaBD skrev 2025-02-06 12:25:21 följande:

Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret. 

Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering. 

17-åringen i Southport, England, var ju samma typ  - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också. 

Ja, alla dessa "tickande bomber" kan man inte göra något åt förrän de mördat. Och då är det för sent. 17-åringen fick dock 52 år i England, här hade han väl fått 4 års ungdomsvård.

Men en diagnos och ett läkarintyg har kunnat ge Örebromördaren sjukersättning och förhindrat morden. Om det var att han inte fick försörjningsstöd från socialen längre som utlöste morden.
  • Xenia
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:53:39 följande:
    Jag tänkte inte på att diagnosen skulle ha något med det att göra. Jag tänkte mer på varför han inte hade alktivitetsersättning ist för att gå på socialen, om han hade svåra problem.
    Men man får väl inte akivitetsersättning bara för att man har "svåra problem". Det behövs ju ett läkarintyg som FK godkänner och då ska det stå typ att han har "svår autism och absolut inte kan arbeta".
  • AndreaBD
    Det är svårt att få om man inte har diagnos, tror jag. Men jag vet inte säkert. Det är väl också mindre pengar? Kan ju hända att föräldrarna har hjälpt honom med det mesta.
  • AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:51:43 följande:
    Det är ingen diagnos och det är inte ett nytt tillstånd, utan från 70 talet c.a. De har bara sett att många med autism har Alexitymi (a.ka empatisvårigheter, vilket alexitymi är).

Hur det är med psykopater för det verkar inte ha bedrivits mycket forskning där? Kanske fär att psykopater sällan säker hjälp för sin personlighetsstörning,  Men jag skulle nog kalla de flesta mördare för psykopater snarare än autister i så fall.

Men det som du skrev, är det som jag syftat på hela tiden, att det inte enbart beror på autism utan andra bakoliggande diagnoser/orsaker. Den skillnaden de såg med autister var ju att de inte alls är oempatiska - tvärtom vill de undvika att skada någon.

Alexitymi är inte en dianos - utan ordet för empatisvårigheter , vilket i sin tur också var kopplat till testosteron. Därav fler män som har svårigheter att förstå sig på/uttrycka sin empati. Denna svårighet finns i sin tur också i olika grader.
    Okej. Kanske är det lite överspelat också? Jag menar, att man kanske har delat in i andra kategorier nu. Jo, många autister kan vara fredliga och t.o.m. omtänksamma. 
  • Anonym (M)
    Han hade kanske ingen sgi?
  • Anonym (Anna)

Detta måste vara en mycket svår situation för gärningsmannens släkt och familj. Hur tar de sig igenom detta?

• Anonym (Grabb)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 14:40:43 följande:
    Han hade kanske ingen sgi?
    Med tanke på att den misstänkta gärningspersonen saknat inkomst i +10års tid, så ligger det väl närmast till hands att han erhållit försörjningsstöd från socialförvaltningen i Örebro, och/eller försörjts av sina föräldrar.

Inkomster från fk, likt sjukpenning, aktivitetsstöd är skattepliktiga inkomster då torde de ha dykt upp som inkomster hos SKV.

Det har ju även lyfts fram i media att han "bråkat med socialen"... och även som en hypotes kring detta vansinnesdåd... 
  • Anonym (M)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-02-06 14:55:26 följande:
    Med tanke på att den misstänkta gärningspersonen saknat inkomst i +10års tid, så ligger det väl närmast till hands att han erhållit försörjningsstöd från socialförvaltningen i Örebro, och/eller försörjts av sina föräldrar.

Inkomster från fk, likt sjukpenning, aktivitetsstöd är skattepliktiga inkomster då torde de ha dykt upp som inkomster hos SKV.

Det har ju även lyfts fram i media att han "bråkat med socialen"... och även som en hypotes kring detta vansinnesdåd... 
    Jo jag vet. Kanske för att FK inte var ett alternativ för honom pga skälet jag föreslog.
Svar på tråden Skolskjutning