• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (rubb)

En skjutning blir bara terrorism om den bakomliggande tanken var att skrämma "delar av befolkningen". Saknas det motivet är det inte terrorism oavsett vem som drabbas.

Från samma lagtext punkt 2 kan man däremot argumentera för att "klimataktivisterna" utöver terrorism.

• Anonym (Namn)

Även vad han hette innan han bytt namn...

• Anonym (rubb)
    Anonym (Pp) skrev 2025-02-10 22:17:01 följande:

8 av 10 döda är utlänningar vilket inte känns som att det kan vara en slump även om det väl var ganska hög andel utlänningar där. 

Har du någonsin varit inne på ett Komvux med SFI? 

Att ens träffa på n-å-g-o-n svensk där är ett mirakel i sig. 

Skjuter man på ett Komvux med SFI så kommer majoriteten av offren att vara utlänningar.

Skytten hade kopplingar till skolan och gick dit och sköt. Så mycket vet vi. Resten är gissningar.
  • Anonym (Fff)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 07:57:48 följande:
    Aggressiv? Haha.  Jag argumenterar sakligt och med fakta och berättar att det är mycket olämpligt att hetsa mot invandrare särskillt i en tråd som handlar om skolskjutning i Örebro. Som du ser kan en hatisk människa inspireras av den extrema propagandan och börja skjuta invandrare. Dina vänner skriver att invandrare är kriminella och det är det jag vänder mig mot. Dina vänner påstår att de skiter i vad lagar säger och tycker att rasism faktiskt inte är olagligt. Om du inte tycker att det är extremt då är du nog en av dem och tänker på samma sätt. 
    Lär dig att tolka text innan du går på som en terrier!
  • Anonym (Fff)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-11 08:13:13 följande:
    Har du någonsin varit inne på ett Komvux med SFI? 

Att ens träffa på n-å-g-o-n svensk där är ett mirakel i sig. 

Skjuter man på ett Komvux med SFI så kommer majoriteten av offren att vara utlänningar.

Skytten hade kopplingar till skolan och gick dit och sköt. Så mycket vet vi. Resten är gissningar.
    Klart det går svenskfödda på komvux! Har själv gått där för ett antal år sen. Där jag gick fanns SFI också.

Mördaren har gått in på undersköterskeutbildningen och de flesta skjutna verkar vara kvinnor. Incelmord? 
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 08:17:57 följande:
    Klart det går svenskfödda på komvux! Har själv gått där för ett antal år sen. Där jag gick fanns SFI också.

Mördaren har gått in på undersköterskeutbildningen och de flesta skjutna verkar vara kvinnor. Incelmord? 
    Ja det är klart att det går svenskar där också Jag vet. Men min poäng, om än framförd med ett kanske överdrivet ord "mirakel", är att andelen utlänningar på Komvux med SFI är långt mycket högre än i samhället i övrigt.

Det vill säga: att han skjutit fler utlänningar än svenskar är inte märkligt givet var han befann sig.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-11 08:26:26 följande:
    Ja det är klart att det går svenskar där också Jag vet. Men min poäng, om än framförd med ett kanske överdrivet ord "mirakel", är att andelen utlänningar på Komvux med SFI är långt mycket högre än i samhället i övrigt.

Det vill säga: att han skjutit fler utlänningar än svenskar är inte märkligt givet var han befann sig.
    Precis, och det var därför han slog till där och inte Mall of Scandinavia.
  • Anonym (Fff)
    Anonym (rubb) skrev 2025-02-11 08:26:26 följande:

Okej, då förstår jag vad du menar. Tack för klargörandetSolig
  • Anonym (Det_här)

Jag tror tyvärr inte detta är sista gången. Så länge människor i dagens Sverige är så egoistiska som de är och ingen bryr sig om de ensamma och utstötta, finns risken att sådana här händelser triggar individer med samma dåliga mående och utanförskap eller känsla av utanförskap.

Allt ansvar kan inte läggas på psykiatrin som redan har en hög belastning. Vi måste börja se och bry oss om varandra mer.

• Anonym (Fff)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-11 08:29:42 följande:
    Precis, och det var därför han slog till där och inte Mall of Scandinavia.
    Kan det vara så att han gick dit för att det var senaste publika plats han hade anknytning till? Han sket i vilka han mördade.
    Brukar vara så med skolskjutningar. 

Men visst, kan lika gärna vara ett ogillande av kvinnor eller nyanlända.
    Ingen vet.
Svar på tråden Skolskjutning