• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-10 23:37:02 följande:

Var har jag förvrängt andras ord? Var har jag målat upp en bild av att jag skiter i vad svenska lagar säger? Det är din externa tolkning.

Bara för att man inte håller med om allt, skiter man inte i resten.

Men du får tolka mig hur du vill. Du verkar vara en riktig översittare, sett till hur du har bemött mig i tråden. 

Du påstod ju att jag skrev att du var rasist vilket är lögn/ordförvrängning.

Du skrev att du skiter i lagar. 

Att jag har bra argument och tillåter inte dig att sprida falska påståenden, gör mig inte till översittare. Du borde sluta spela offer. Som sagt, den taktiken är genomskådat. Att utmåla invandrare till krimimella är hets mot folkgrupp. Du är absolut inte ett offer här. 

Kriminellt våld är inte terrorism och jag förklarade varför. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:47:22 följande:
    Har du fullständigt missat att vi diskuterar hur statsministern uttryckte det själv? Han menade att det kriminella våldet är "inhemsk terrorism" som är kopplat till invandring och det var det vi diskuterade. Förstår du verkligen det jag skrev? Om du läser noga det jag skrev så kommer du förhoppningsvis att förstå är jag är helt emot den definitionen medans du omfamnar den.  Den retoriken som används kan klassas som högerextremism. 

Sedan använder du välkända,  högerextremistiska floskler. Du skyller på invandrare men hävdar att du inte gör det.

"Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella."
    Det är genomskådat för länge sedan. Högerextremistisk propaganda splittrar Sverige och hetsar mot invandrare. Sedan kommer en Rickard, går till en skola och dödar invandrare. 
    Jag vet hur den svenska statsministern utryckte sig. Jag säger inte att han har rätt, men att anklaga honom för högerextremism låter extremt.

Man kan uttrycka sig olämpligt utan att vara varken rasist eller högerextremist. 

Men du anklagar ju även mig för att sprida högerextrem propaganda, samt påstår att jag skyller på invandrare fast jag uttryckligen inte gör det. 

Enligt dig är jag tydligen rasist vad jag än skriver. Alla som inte tycker som du är rasister?

Om du inte vore så patetisk skulle jag anmäla dig för förtal. 
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:54:43 följande:
    Du påstod ju att jag skrev att du var rasist vilket är lögn/ordförvrängning.

Du skrev att du skiter i lagar. 

Att jag har bra argument och tillåter inte dig att sprida falska påståenden, gör mig inte till översittare. Du borde sluta spela offer. Som sagt, den taktiken är genomskådat. Att utmåla invandrare till krimimella är hets mot folkgrupp. Du är absolut inte ett offer här. 

Kriminellt våld är inte terrorism och jag förklarade varför. 

Jo, du beter dig faktiskt som en översittare i tråden. Bara hur du uttrycker dig här. Att du inte ?tillåter? någon att sprida falska påståenden, som om du vore en forum-polis?

Och du ska FÖRKLARA varför kriminellt våld inte är terrorism. Har det aldrig slagit dig att andra kan ha en annan uppfattning? Att definitionen vad som är terror kanske ändras? 

Samt alla påståenden eller antydningar om att du minsann ser igenom påstådda rasister här, vad de än skriver. Jag skulle kalla det för personangrepp. 

Jag har läst många av dina inlägg och du är faktiskt ganska otrevlig. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Sunt förnuft)
    fornminne skrev 2025-02-11 00:20:43 följande:

Jo, du beter dig faktiskt som en översittare i tråden. Bara hur du uttrycker dig här. Att du inte ?tillåter? någon att sprida falska påståenden, som om du vore en forum-polis?

Och du ska FÖRKLARA varför kriminellt våld inte är terrorism. Har det aldrig slagit dig att andra kan ha en annan uppfattning? Att definitionen vad som är terror kanske ändras? 

Samt alla påståenden eller antydningar om att du minsann ser igenom påstådda rasister här, vad de än skriver. Jag skulle kalla det för personangrepp. 

Jag har läst många av dina inlägg och du är faktiskt ganska otrevlig. 

Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda
  • fornminne
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 00:31:55 följande:
    Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda

Haha, jag har mycket extrema åsikter? Du är ju inte klok.

Om jag har extrema åsikter, är halva FL högerextremt. Men det kanske du tycker?

Men jag tror jag förstår dig. Du verkar frustrerad och upprörd. Detta har gett dig tunnelseende. Du fruktar rasism och hat. Därför känner du hat mot oliktänkande. Du ser rasism överallt och kommer med absurda anklagelser i tråden. De som inte är med dig är mot dig.

Det går inte att resonera med sådana som dig. 

Dessutom har du fel i sak. Rasism är både olämpligt och otrevligt ja. Men det är inte olagligt som du påstår. Det är inte förbjudet att vara rasist, hur otrevligt det än är. 

Du har självklart rätt till dina uppfattningar, precis som alla andra. Men att läxa upp folk, som du gör i inlägg efter inlägg, kommer inte att fungera. 

• Anonym (Fff)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 23:47:22 följande:
    Har du fullständigt missat att vi diskuterar hur statsministern uttryckte det själv? Han menade att det kriminella våldet är "inhemsk terrorism" som är kopplat till invandring och det var det vi diskuterade. Förstår du verkligen det jag skrev? Om du läser noga det jag skrev så kommer du förhoppningsvis att förstå är jag är helt emot den definitionen medans du omfamnar den.  Den retoriken som används kan klassas som högerextremism. 

Sedan använder du välkända,  högerextremistiska floskler. Du skyller på invandrare men hävdar att du inte gör det.

"Många gängkriminella är invandrare, men inte alla. Och de flesta invandrare är inte gängkriminella."
    Det är genomskådat för länge sedan. Högerextremistisk propaganda splittrar Sverige och hetsar mot invandrare. Sedan kommer en Rickard, går till en skola och dödar invandrare. 
    Bara sluta! Du förvränger alla ord, är aggressiv och tolkar text som fan tolkar bibeln. 
    Tvillingmorsan är en av de vettigaste skribenterna här på fl och är knappast högerextrem det minsta, inte heller ser jag henne använda "högerextremistiska floskler".
    Att diskutera invandring är inte högerextremt för övrigt, det beror på hur man uttrycker sig.
    Men du är väl en sån som ropar rasist om alla som inte tycker att Sveriges gränser ska stå vidöppna för alla 400 miljoner människor som är på flykt runtom i världen?

Och nu när vi ändå är igång och anklagar folk... Jag har flera gånger råkat ut för på forum att någon som är totalpuckad och anklagar alla för att vara rasister i själva verket är högerextremister som låtsas vara invandrare, barn till invandrare eller vänsterextrema för att så illvilja för sådana personer.
    Så är du en sådan?
  • Anonym (rubb)
    fornminne skrev 2025-02-10 20:34:14 följande:
     Måste förövaren ha ett uttalat politiskt eller ideologiskt motiv för att det ska kallas terrorbrott?
    Juridiskt är det väldigt enkelt. Lagtexten

För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3§, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att

1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,

2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller

3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.

-
    Uppfylls inte detta så är det inte terrorism i juridisk mening

.
    Sedan använder folk ordet terror betydligt bredare

"Skatorna terroriserar mig på morgonen när jag försöker sova ut med sitt kraxande"
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 01:29:07 följande:
    Bara sluta! Du förvränger alla ord, är aggressiv och tolkar text som fan tolkar bibeln. 
    Tvillingmorsan är en av de vettigaste skribenterna här på fl och är knappast högerextrem det minsta, inte heller ser jag henne använda "högerextremistiska floskler".
    Att diskutera invandring är inte högerextremt för övrigt, det beror på hur man uttrycker sig.
    Men du är väl en sån som ropar rasist om alla som inte tycker att Sveriges gränser ska stå vidöppna för alla 400 miljoner människor som är på flykt runtom i världen?

Och nu när vi ändå är igång och anklagar folk... Jag har flera gånger råkat ut för på forum att någon som är totalpuckad och anklagar alla för att vara rasister i själva verket är högerextremister som låtsas vara invandrare, barn till invandrare eller vänsterextrema för att så illvilja för sådana personer.
    Så är du en sådan?
    Aggressiv? Haha.  Jag argumenterar sakligt och med fakta och berättar att det är mycket olämpligt att hetsa mot invandrare särskillt i en tråd som handlar om skolskjutning i Örebro. Som du ser kan en hatisk människa inspireras av den extrema propagandan och börja skjuta invandrare. Dina vänner skriver att invandrare är kriminella och det är det jag vänder mig mot. Dina vänner påstår att de skiter i vad lagar säger och tycker att rasism faktiskt inte är olagligt. Om du inte tycker att det är extremt då är du nog en av dem och tänker på samma sätt. 
  • Anonym (Namn)
    Anonym (?) skrev 2025-02-04 17:47:32 följande:
    Alltså spekulationer och inte fakta.
    Flashback ger jag inte mycket för vad gäller trovärdighet,,,,,
    Det var ändå i Flashback det framkom, innan media, vad mördaren hette. Även innan han bytt namn. Jag skulle säga att de flesta i Flashback är mer trovärdiga än massmedia. Och mycket snabbare med info.
Svar på tråden Skolskjutning