• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 05:07:10 följande:

Terrorism är inte bara en handling, det är även en subjektiv bedömning av samhället/politiker mm.

Titta på Ryssland som anser att personer som har åsikter som inte är i linje med vad makteliten anser vara önskvärt. Dessa personer anses vara terrorister alternativt begå terroristiska handlingar.

Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:
    Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.

Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. 
    hur lyckas du ens göra en koppling mellan "Ryssland som anser", "makteliten" och diskussionen i tråden, mord i en skola i Sverige?

• Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2025-02-08 11:55:59 följande:
    Precis, och det är kanske inte läge att skriva något som ens KAN tolkas extremt. Observera moderatorernas varningar!
    Nej, det är snarare så att vi ska försöka anstränga oss lite extra för att inte göra feltolkningar av vad andra skriver för att vi är upprörda.

Det kan aldrig ligga på någons ansvar att uttrycka sig så att ingen annan kan tolka det på ett negativt sätt, för då skulle vi inte kunna säga någonting om någonting.
  • Anonym (man)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-08 18:00:12 följande:
    Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.

Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. 
    hur lyckas du ens göra en koppling mellan "Ryssland som anser", "makteliten" och diskussionen i tråden, mord i en skola i Sverige?
    Jag förstår det alldeles utmärkt. Han använder Ryssland som exempel för att peka ut att terrorism är ett ord som används på olika sätt, för olika syften, och det finns ingen absolut definition som är given av naturen och totalt oföränderlig. Det är förstås absurt att regimkritiker stämplas som terrorister, men det är ett faktum att det finns en politisk dimension i vad som betraktas som terrorism.
  • Anonym (Fff)
    AndreaBD skrev 2025-02-08 09:15:59 följande:
    Försöker du få den där Rickard Andersson till något positivt nu? Till en motståndskämpe som är tvungen att göra så pga vad samhället gör? Det var det värsta jag hört! 
    Det var nog den värsta fultolkning jag sett🤣🤣🤣
  • ClumsySmurf
    Anonym (man) skrev 2025-02-08 18:19:05 följande:
    Jag förstår det alldeles utmärkt. Han använder Ryssland som exempel för att peka ut att terrorism är ett ord som används på olika sätt, för olika syften, och det finns ingen absolut definition som är given av naturen och totalt oföränderlig. Det är förstås absurt att regimkritiker stämplas som terrorister, men det är ett faktum att det finns en politisk dimension i vad som betraktas som terrorism.
    Är definitionen av terrorism i olika länder i vilket syfte man har definierat det på ett visst sätt relevant när svenskar i Sverige diskuterar om en händelse i Sverige passar in i definitionen av terrorism?

Kansk­e hade inte diskuterat något av det, h*n slängde bara in ett inlägg om regimkritiker i Ryssland som har fel åsikt om makteliten och förstår inte hur det kunde tolkas som det gjorde.

och nu då, vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?

• Anonym (Kanske)
    Anonym (man) skrev 2025-02-08 18:19:05 följande:
    Troligen så förstår man om man vill förstå.
  • Anonym (Kanske)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-08 19:22:09 följande:
    Är definitionen av terrorism i olika länder i vilket syfte man har definierat det på ett visst sätt relevant när svenskar i Sverige diskuterar om en händelse i Sverige passar in i definitionen av terrorism?

Kansk­e hade inte diskuterat något av det, h*n slängde bara in ett inlägg om regimkritiker i Ryssland som har fel åsikt om makteliten och förstår inte hur det kunde tolkas som det gjorde.

och nu då, vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?
    Eftersom det pratas om terrorism i det aktuella fallet så blir det således även intressant att definiera och diskutera begreppet och hur det används.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-08 19:10:17 följande:
    Det var nog den värsta fultolkning jag sett🤣🤣🤣
    Mmm.. kan bara hålla med. Det skulle vara spännande att veta skälet till att man driver fultolkningen såpass långt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 20:51:49 följande:
    Eftersom det pratas om terrorism i det aktuella fallet så blir det således även intressant att definiera och diskutera begreppet och hur det används.
    vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?
  • Anonym (Kanske)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-08 21:46:21 följande:
    vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?
    Varför går du så hårt åt att jag rannsakar begreppet när det används i tråden? Om du inte vill diskutera just det är det väl bara låta bli att kommentera detta? 
Svar på tråden Skolskjutning