• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (?)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 21:25:08 följande:
    Det är inte teori. Det är fakta att den absoluta majoriteten av de dödade är invandrare.
    Men detta skall fortfarande bevisas, eller hur?
    Kan bli så men det är ju inte bevisat.
  • Anonym (Fff)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 15:32:22 följande:
    Du bevisar min tes. Nästan alla dödade och skadade är invandrare. Tona inte ner det. Han var en rasist.
    Det är inte klokt hur mycket du önskar att det ska vara ett rasistmotiverat dåd.
    Varför vill du så gärna att det ska vara så?
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 21:06:01 följande:
    Polisen tonar ner det. 
    Du sitter här och sprider dessa påståenden för att du vill ha ett raskrig va?

Du vill skapa motsättningar.
  • Xenia

Eftersom han tidigare gått på komvux så kände han väl till lokalerna. Det kan vara en orsak till att han åkte just dit för att mörda.

Han misslyckades med sina studier där, han avslutade inte sina kurser. Det kan vara en ytterligare orsak. Han ansåg att det var lärarnas fel. Han ondgjorde sig kanske över att invandrare men inte han lyckades med sina studier där.

Det finns risk för att vi aldrig får veta motivet. Eftersom gärningsmannen är död så kommer det inte att bli något offentligt förundersökningsprotokoll.

• Xenia
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 15:03:23 följande:

Hur kan ni utmåla gärningsmannen som offer? Många andra mår dåligt men han valde att döda människor. Han valde att skjuta invandrare och är rasist. Att försöka utmåla honom som offer är att relativisera det han gjorde.

Att försöka förklara är inte det samma som att försvara.
    Han var väl inte född ett blodtörstigt monster?

Någon gång under högstadiet insåg han att han var olik alla sina klasskamrater och drog sig undan från dem.

Hade det kunnat förhindras att han utvecklades till en mördare? Det är ju viktigt att diskutera. Även idag finns det sådana barn (mest pojkar) som isolerar sig/blir isolerade och kan utvecklas till bittra incels/invandrarhatare som hittar sin enda gemenskap på nätet bland andra hatare.
  • Rataxes

Bild
    Kan ni sluta spekulera om rasistiska motiv nu? 

POLISEN har nu kommit fram till att offren var SLUMPVIS utvalda.

TV4:as oansvariga publicering har redan tagits upp bland islamistiska grupper och sprids nu över hela världen!

Förstår TV4 vilken ENORM skada de orsakat?

Svenskar kan återigen bli måltavlor (som i Bryssel).

Diskuterar inte med angivarkryp.
  • molly50
    Anonym (Rätt sjukt) skrev 2025-02-11 21:07:57 följande:
    Nej, men snälla Molly, så kan du väl inte säga..?

Det största problemet med gärningspersonen, enligt de flesta vänsterblivna, är väl att han helt enkelt måste vara "SD:are"?
    Många har väl även försökt hävda att han dessutom måste vara nazist eller åtminstone högerextrem, och att dessa faktorer skulle vara hela förklaringen till hans gärningar?
    Du kan väl inte med berått mod kullkasta den beskrivning som många har hävdat, och som vissa har tillåtit sig triumfera över?

Men oavsett vad vissa har försökt påstå så tycker jag att ditt inlägg är utmärkt, du har rätt och jag tycker att du sakligt har visat på dessa viktiga faktorer.
    Jag förstår ironin. Flört

Ja,jag tycker det är viktigare att visa på det som har framkommit än att spekulera och bilda sig egna uppfattningar och sprida ut som vissa gör.
    Dessa spekulationer ledde ju också till att en helt oskyldig person hängdes ut som mördaren,innan polisen gått ut med hans namn.
    Det enda gemensamma de hade var namnet och att de innehar vapenlicens på jaktvapen.
    Det är en anledning,om någon,till att man ska vara försiktig med spekulationer,tycker jag.
  • Anonym (Sunt förnuft)
    Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han bara "en enstöring" och det är nästan synd om honom. Hade det varit en invandrare skulle vi se massvis med rasistiska kommentarer om invandrare och om hur Sverige går under. Ingen skulle bry sig om hans barndom eller eventuella psykiska problem. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 14:35:51 följande:
    Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring". För bara några dagar sedan talade statsministern om "inhemsk terrorism" utförd av gängkriminella invandrare. Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han bara "en enstöring" och det är nästan synd om honom. Hade det varit en invandrare skulle vi se massvis med rasistiska kommentarer om invandrare och om hur Sverige går under. Ingen skulle bry sig om hans barndom eller eventuella psykiska problem. 
    Vilka attacker utförda av invandrare som dog i dådet och man inte fick veta motivet, benämns som terrorism?
  • Anonym (Jim)

Breivik är en terrorist, borde inte finnas några frågetecken där. Är knivmannen på ikea terrorist? Inte i mina ögon, Inte heller tycker jag att den här skjutningen låter som terrorism. (Men ett manifest återstår att finna isf)

Jag förstår däremot upprördheten. För vissa är säkert ett undvikande att klassa gärningsmannen som terrorist samma sak som att framställa gärningen som något normalt som män begår. Bara baserat på etnicitet. Det kanske uppfattas som att gärningsmannen skyddas på något sätt.

Svar på tråden Skolskjutning