• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (man)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-08 19:22:09 följande:
    Är definitionen av terrorism i olika länder i vilket syfte man har definierat det på ett visst sätt relevant när svenskar i Sverige diskuterar om en händelse i Sverige passar in i definitionen av terrorism?

Kansk­e hade inte diskuterat något av det, h*n slängde bara in ett inlägg om regimkritiker i Ryssland som har fel åsikt om makteliten och förstår inte hur det kunde tolkas som det gjorde.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 16:41:45 följande:
    Hur kan du ens tolka det som positivt? Jag menar bara att just ordet terrorism används subjektivt av olika länder beroende på vad som är önskvärt och icke önskvärt.

Det går dock inflation i värdeladdade ord medialt idag, så dom urvattnas en aning. 
    och nu då, vill du diskutera definitionen av terrorism i Sverige och i vilket syfte man har definierat det så?
    Ja, det är klart att det har betydelse. Vi har haft en lång rad attentat och planerade attentat av högerextrema grupper som inte har klassats som terror av myndigheterna, inklusive en planerad sprängning av riksdagen. Det är klart att det kan vara relevant att diskutera om det finns någon politisk agenda bakom att vi så mycket lättare klassar dåd av muslimer som terror än dåd som är rasistiskt motiverade. Att det blir aktuellt i den här diskussionen beror förstås på att det sägs att han eventuellt hade rasistiska motiv.

Jag säger ingenting om vad som är rätt eller fel här, men det är högst relevant att prata om vad vi som samhälle definierar som terrorism och vilka skillnader det finns mellan myndigheter, forskare och media i hur man definierar och använder begreppet.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 22:31:36 följande:
    Varför går du så hårt åt att jag rannsakar begreppet när det används i tråden? Om du inte vill diskutera just det är det väl bara låta bli att kommentera detta? 
    jag har frågat dej två gånger om du vill diskutera definitionen
  • Anonym (Kanske)
    ClumsySmurf skrev 2025-02-08 23:44:28 följande:
    jag har frågat dej två gånger om du vill diskutera definitionen
    Om vi går rakt på sak. Vad anser du om detta brott. Är det ett hatbrott? Terrorism? Vansinnesdåd?

Har personen ifråga haft ett syfte att tvinga fram politiska förändringar med extremt våld? Nja, säger jag. Jag tror att det handlar om en person som haft svårt att ta sig an samhället och som var psykiskt sjuk och väldigt frustrerad.
  • Anonym (Med förnuft,)

Han har väl bara tröttnat på livet helt enkelt, är nog inte svårare än så!

• Anonym (M)
    Anonym (Med förnuft,) skrev 2025-02-09 08:12:12 följande:

Han har väl bara tröttnat på livet helt enkelt, är nog inte svårare än så!

Och att få göra detta gjorde honom kanske på något sätt tillfreds där på slutet.
  • AndreaBD
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-09 00:25:21 följande:
    Om vi går rakt på sak. Vad anser du om detta brott. Är det ett hatbrott? Terrorism? Vansinnesdåd?

Har personen ifråga haft ett syfte att tvinga fram politiska förändringar med extremt våld? Nja, säger jag. Jag tror att det handlar om en person som haft svårt att ta sig an samhället och som var psykiskt sjuk och väldigt frustrerad.
    Ja, det är mycket sannolikt.  
  • Anonym (Sunt förnuft)

Vad konstigt. Vi har många i Sverige som inte mår bra men ingen tänker "jag går till SFI och dödar så många som möjligt". 
  • Xenia
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-10 11:14:07 följande:
    Vad konstigt. Vi har många i Sverige som inte mår bra men ingen tänker "jag går till SFI och dödar så många som möjligt". 
    Nej, men denne Tickard var inte en normal människa. Han var inte mentalt frisk.

Det är som alla dessa masskjutningar i USA av personer som inte är psykiskt friska och vill hämnas på "samhället".
  • ClumsySmurf

har det inte kommit någon ny information det senaste dygnet har jag fortfarande inte den blekaste aning om hur det ska kategegoriseras.
  • ClumsySmurf

menar sjuk som i trodde han var förföljd av utomjordingar
    eller som i fullt medveten om vad han gjorde?
Svar på tråden Skolskjutning