• Anonym (TS)

Skolskjutning

Skolskjutning i Örebro, men knapphändig info om vad som skett. Aftonbladet säger flera döda och svt säger 5 skadade. 
    Skott frånautomatvapen hörs på de som filmat, och polisen har eventuellt identifierat en manlig gärningsperson men ingen vidare info.

Hur kan detta ens ske i lilla Sverige? Vart tusan får folk automatvapen ifrån, varför skjuter man på en skola, finns det inga trygga platser?? Vad kan vi göra för att hjälpa, fler kuratorer i skolorna? Mer pengar till psykvård? Insatser på anstalter?

• Svar på tråden Skolskjutning
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-11 08:29:42 följande:
    Precis, och det var därför han slog till där och inte Mall of Scandinavia.
    Han bodde i Örebro. Det är långt därifrån till Mall of Scandinavia.

Varför han sedan valde Komvux är det ingen som vet även om du försöker sprida ett rykte och skapa en bild men han hade gått/gick(?) där och den skolgången var kopplad till hans ersättning från FK som hade blivit indragen på grund av inaktivitet.

Det krävs inte mycket tankemöda att tänka sig att ska han "ge dem fan" för att de drar in hans pengar så är Komvux en rimlig plats att göra det på
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Det_här) skrev 2025-02-11 08:44:16 följande:

Jag tror tyvärr inte detta är sista gången. Så länge människor i dagens Sverige är så egoistiska som de är och ingen bryr sig om de ensamma och utstötta, finns risken att sådana här händelser triggar individer med samma dåliga mående och utanförskap eller känsla av utanförskap.

Allt ansvar kan inte läggas på psykiatrin som redan har en hög belastning. Vi måste börja se och bry oss om varandra mer.

Vi har av "humanitära skäl" lagt ned mentalsjukhusen kring början på 90-talet. Alla dessa människor förväntas kunna bo i sin egen bostad och klara sig själva i samhället 

Så ja vi kommer att få fler dåd liknande detta.
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 08:45:58 följande:
    Kan det vara så att han gick dit för att det var senaste publika plats han hade anknytning till? Han sket i vilka han mördade.
    Brukar vara så med skolskjutningar. 

Men visst, kan lika gärna vara ett ogillande av kvinnor eller nyanlända.
    Ingen vet.
    Vi vet det vi vet - och det är att offrens gemensamma nämnare är att de var invandrare. Finns ingen anledning att spela djävulens advokat och tro att gärningsmannens avsikter var något annat än det han faktiskt gjorde.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Sett till gärningsman, plats och offer, finns det (minst) tre möjliga motiv:

1) Hatbrott mot invandrare. De flesta av offren hade utländsk bakgrund.

2) Hatbrott mot kvinnor / inceldåd. De flesta av offren var kvinnor.

3) Psykiatriska orsaker. Ensam och isolerad man med uppenbara psykiska problem, går in och skjuter på en skola där han tidigare har varit elev. Det kan vara därför han valde den platsen. Så är det ofta vid skolskjutningar. 

Alla ovanstående motiv är möjliga, men jag tror inte att det spelar någon roll längre. Många har redan bestämt sig för att det var ett rasist-dåd. Om det är vad många tror, och påverkas av, spelar det ingen roll vad polisen kommer fram till. Rädsla, misstro och splittring har redan fått fäste.

Fakta är inte det mest relevanta, utan vad folk tror är sant.

Men jag tycker ändå att det är märkligt att inte incel-spåret har diskuterats mer? Med tanke på vem gärningsmannen var samt hur många av offren som var kvinnor. Samt att sådana dåd har skett tidigare, i andra länder.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-11 09:21:52 följande:
    Vi vet det vi vet - och det är att offrens gemensamma nämnare är att de var invandrare. Finns ingen anledning att spela djävulens advokat och tro att gärningsmannens avsikter var något annat än det han faktiskt gjorde.
    De flesta av offren var invandrare, men inte alla.

På Komvux går många invandrare.

Vad vi vet kan han lika gärna ha drivits av kvinnohat, då de flesta av offren var kvinnor.
  • Anonym (Fff)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-11 09:21:52 följande:
    Vi vet det vi vet. Finns ingen anledning att spela djävulens advokat och tro att gärningsmannens avsikter var något annat än det han faktiskt gjorde.
    Varför gör du det själv då?
  • Anonym (rubb)
    Anonym (Spekuleraren) skrev 2025-02-05 19:23:59 följande:

Sådär ja:

Ropet innan skotten i Örebro: ?Ni ska bort från Europa!?

Så där ja

Nu har TV4s spekulationer hamnat på islamist-konton i sociala media och hotbilden mot Sverige och svenskar ökar.

Citat ur artikeln angående TV4s påståenden om vad som sagts. Ett medialt haveri

"Det uppfattade talet är sannolikt en produkt av av låg ljudkvalitet, maskeringseffekter och perceptuell bias, säger Jonas Lindh, tidigare forensisk analytiker vid polisen."

www.svt.se/nyheter/inrikes/okant-islamistkonto-gor-propaganda-av-tv4s-ljudanalys
  • Anonym (Spekuleraren)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-11 09:28:42 följande:
    De flesta av offren var invandrare, men inte alla.

På Komvux går många invandrare.

Vad vi vet kan han lika gärna ha drivits av kvinnohat, då de flesta av offren var kvinnor.
    En betydande andel av dödade/skadade var ändå män, men bara nån enstaka var etniskt svensk, så incel-motivet känns inte lika självklart som det invandrarfientliga.

Men nog har det tagits upp här i tråden - förmodligen eftersom kvinnorna här på Familjeliv upplever mer hat än kvinnor generellt, så då ligger det nära till hands att dra den slutsatsen.
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 00:31:55 följande:
    Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda
    Nej, det är inte personangrepp. Det är bara att påpeka att du just inte är trevlig i dina svar. Och det tycker jag med. 

Dessutom diskuterar du inte ämnet och kommer in på annat hela tiden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 08:17:57 följande:
    Klart det går svenskfödda på komvux! Har själv gått där för ett antal år sen. Där jag gick fanns SFI också.

Mördaren har gått in på undersköterskeutbildningen och de flesta skjutna verkar vara kvinnor. Incelmord? 
    Men det skulle inte heller vara orimligt, att mördaren råkade träffa på dessa personer och att det var slump. En stor andel är ju ändå invandrare. 
Svar på tråden Skolskjutning