• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (CNN) skrev 2025-02-09 14:24:07 följande:

Varför ska man koka kaffe om man inte dricker det själv eller vill?
    Koka ditt jäkla kaffe själv och om du behöver ställa dig i bostadskö pga det finns det betydligt större problem bakom skynket. 

Jag fick lära mig koka kaffe till mormor och mofar när jag var åtta år gammal, inte drack jag kaffe då. Det handlar om att vara hjälpsam och göra något när mormor bakade kaka till oss alla.

Det är även en del av att vara socialt kompetent i Sverige, där alla arbetsplatser som är något att ha förser personalen med gratis kaffe.

Min man kan googla vilket ämne som helst under sittande måltid när han vill berätta vem som har rätt eller fel om nåt, och då tycker jag att han borde kunna googla hur man fixar en kanna kaffe också.

Eftersom han just den dagen och stunden lite drygt hade sagt att "jag ska ta hand om köket nu för du bara springer runt i onödan annars" så jag fick sitta ner en stund efter att ha fixat och donat i många timmar med allt till studentmottagning och buffé och just fått fram tårtor och kakor. Och då börjar släkten trampa oroligt och måste ha kaffe.

Ändå går han förbi minst ett dussin av sina släktingar, som helt säkert kan starta en kaffebryggare, tar hissen ner och ska hämta upp mig igen när jag just nått fram till en stol i trädgården. 

Det var nytt rekord i hjälplös, socialt inkompetent och hål i huvet på samma gång.
    Det var droppen.
  • Anonym (Älskar kaffe)
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2025-02-09 14:42:15 följande:

Ska hon köpa kaffebryggare för din skull också?

Är det för mycket begärt att ha en kaffebryggare hemma?
    Ja om man vill ha ett gästvänligt hem tycker jag hon bör köpa en kaffebryggare.
  • Anonym (tröttnat)
    Dethärärmittnamn skrev 2025-02-09 14:25:38 följande:

Vad skönt att vi inte har folk här hemma särskilt ofta. Träffar hellre folk på rediga fik. Vill inte ha folk hemma i alla fall. 

Det är ganska dyrt att ha studentmottagning på lokal.
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:51:50 följande:
    Är det för mycket begärt att ha en kaffebryggare hemma?
    Ja om man vill ha ett gästvänligt hem tycker jag hon bör köpa en kaffebryggare.
    Ja, det är för mycket begärt. Det är dock inte för mycket begärt att kunna bjuda på en kopp Nescafé om hon vet att hennes gäst önskar en kopp kaffe.

Vad bjuder hon på istället?
  • Anonym (Dricker inte kaffe)

Jag dricker inte kaffe. Jag har  även haft pulverkaffe odrucket så pass länge att det blivit dåligt. Nu, nära jag flyttade ifrån exet så köpte jag mig en liten kapselmaskin just för att ha de få tillfällen då jag har gäster men hade inte kapselmaskinerna funnits så hade det sannolikt inte funnits kaffe alls i mitt hem. Varför ska jag lägga pengar på något som inte kommer att användas?

• Anonym (tröttnat)
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2025-02-09 14:42:15 följande:

Ska hon köpa kaffebryggare för din skull också?

Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:10:35 följande:

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

Jag själv älskar kaffe och har alltid kaffe hemma.

Men ärligt så ser jag knappast det som konstigt och skulle aldrig förvänta mig att en icke kaffedrickare har kaffe hemma. Varför skulle man liksom?
    Javisst är kaffe är en social grej, mellan kaffedrickarna. Inget man kan kräva att en icke kaffedrickande person måste anpassa sig efter det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • beli
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:10:35 följande:

Jag tycker du gör en höna av en fjäder.

Jag är 49 år och har alltid avskytt kaffe. Kan för mitt liv inte begripa varför just kaffe blivit dryck nr 1 och inte tranbärssaft, mate-te, kokosvatten eller nåt annat random.

Jag var ihop med min exman i 14 år och lyckligtvis avskyr han också kaffe, så ingen av oss behövde vakna till kaffelukten på morgonen. De första åren hade vi aldrig kaffe hemma, vi tänkte på det lika lite som på att ha memma eller haggis. Vi ordnade ofta fester och bjöd på andra drycker, som vin.

Nåt år köpte mina föräldrar en kaffekokare till oss, vilket vi inte var helt förtjusta i eftersom vi inte hade överdrivet mycket plats i köket. Dock fick den då stå uppe i ett skåp och togs ner när de eller svärföräldrarna kom.

Nu har vi flyttat isär och jag har köpt en liten Nescafe-burk som står i ett skåp i den händelse nån ber om kaffe. Jag kommer aldrig själv ihåg att erbjuda eftersom det är mig så främmande, men gästerna kan be om det.

Dock hörde varken jag eller min exman nånsin ett ont ord av kompisarna för att vi inte hade kaffe, och det var inget de krävde av oss.

Att du på nåt sätt kräver att din vän ska köpa kaffe och ondgör dig över detta låter helt galet i mina öron. Varför ser du inte till att alltid ha en liten burk Nescafe i väskan, så att du kan koka upp vatten hos valfri kompis och alltid få i dig ditt kaffe?
  • EnAnonumius
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
    Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
    Vatten och kastrull har alla man ju liksom hemma. Oavsett om man dricker kaffe/te eller enbart vatten.

Så var ville du komma med ditt "koka vatten exempel"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe