Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:10:35 följande:
Min väninna vägrar köpa hem kaffe
Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.
Jag tycker du gör en höna av en fjäder.
Jag är 49 år och har alltid avskytt kaffe. Kan för mitt liv inte begripa varför just kaffe blivit dryck nr 1 och inte tranbärssaft, mate-te, kokosvatten eller nåt annat random.
Jag var ihop med min exman i 14 år och lyckligtvis avskyr han också kaffe, så ingen av oss behövde vakna till kaffelukten på morgonen. De första åren hade vi aldrig kaffe hemma, vi tänkte på det lika lite som på att ha memma eller haggis. Vi ordnade ofta fester och bjöd på andra drycker, som vin.
Nåt år köpte mina föräldrar en kaffekokare till oss, vilket vi inte var helt förtjusta i eftersom vi inte hade överdrivet mycket plats i köket. Dock fick den då stå uppe i ett skåp och togs ner när de eller svärföräldrarna kom.
Nu har vi flyttat isär och jag har köpt en liten Nescafe-burk som står i ett skåp i den händelse nån ber om kaffe. Jag kommer aldrig själv ihåg att erbjuda eftersom det är mig så främmande, men gästerna kan be om det.
Dock hörde varken jag eller min exman nånsin ett ont ord av kompisarna för att vi inte hade kaffe, och det var inget de krävde av oss.
Att du på nåt sätt kräver att din vän ska köpa kaffe och ondgör dig över detta låter helt galet i mina öron. Varför ser du inte till att alltid ha en liten burk Nescafe i väskan, så att du kan koka upp vatten hos valfri kompis och alltid få i dig ditt kaffe?