• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:50:48 följande:
    Då vet du inte om det går att logga in där och uppge sig själv som pappa även om modern är gift med någon annan 
    Mamman måste godkänna innan det kan registreras. 
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 17:13:38 följande:
    Mamman måste godkänna innan det kan registreras. 
    Borde synas för myndigheterna ändå att någon gör anspråk på faderskapet var det jag tänkte lite. Vad kan han förlora på att försöka
  • Anonym (M)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 15:41:35 följande:
    Detsamma gäller väl alla okända fäder innan de tex registrerar sig i den där tjänsten 
    Ingen okänd kan komma in. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 14:36:30 följande:
    Haha va? När har jag sagt det? Jag sa att det gjordes en utredning, vilket är exakt som det var.
    Ja men då hade ju inte gjort nån skillnad om det inte togs dna-test. Då hade ju mamman och hennes partner kunnat säga att han var pappan precis som man kan idag. Att det kallades "utredning" gör ju ingen skillnad i praktiken. För en utomstående hade ju ändå inte kunnat bevisa att han var biologisk pappa med mindre än ett dna-test.

Det TS undrar är väl i klartext om hon kan tvingas dna-testa sitt barn för att en annan man anser sig vara biologisk pappa eller för att hennes barn inte ser ut som mannen hon lever med, om jag förstår saken rätt. Då spelar det ju inte så stor roll om man får sitta och prata med en handläggare och svara på frågor eller om det räcker att fylla i en länk på nätet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:16:15 följande:
    Borde synas för myndigheterna ändå att någon gör anspråk på faderskapet var det jag tänkte lite. Vad kan han förlora på att försöka
    Nej mamman godkänner och skickar in det till Skatteverket. Det registreras ingenstans annars. Dessutom måste man ju veta personnummer på barnet. 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 17:17:23 följande:
    Ingen okänd kan komma in. 
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.

• Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:

• Anonym (Jj)

Tror det oftast är svårt att se på en nyfödd bebis att hen uppenbart inte är lik pappan. Nyfödda bebisar ser ju ofta ut som just nyfödda bebisar.

Inte ens ursprung är speciellt lätt att avgöra 100%. Jag fick nyss mitt andra gemensamma barn med min sambo som är svart (men halvsvensk). Första barnet hade afrikanska drag när han föddes men andra syntes det inte på alls , svart hår har hon men det hade jag som är svensk när jag föddes också.

Svar på tråden Vad händer med barnet?