• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 20:28:27 följande:

Detta har jag retat mig på. Om nån undrar. 

Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:44:22 följande:
    Har du provat det någon gång? Loggat in och se vad som händer?
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:50:48 följande:
    Då vet du inte om det går att logga in där och uppge sig själv som pappa även om modern är gift med någon annan 
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 19:02:34 följande:
    Fast då har du ju inte faktiskt gjort det och provat om det går.

Och det hjälpte inte att jag som barnfri kvinna loggade in med bankid på Skatteverkets hemsida, gick in på länken för att bekräfta föräldraskap och testade hur långt jag kom, tog skärmdumpar på allt och klippte in här med pedagogiska förklaringar, för det var aldrig bevis nog. Att vederbörande skulle googla själv istället för att gnälla på andra var förstås inget alternativ.

Så därför ville jag ha svart på vitt hur det fungerar för att bara få tyst på nån som irriterade mig. Tack och godkväll.

Alltså jag har aldrig menat att reta dig på något vis, har inget ont i sinnet gentemot dig med alla mina tankar om den här saken.
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:27:03 följande:

Sen är det väldigt märkligt att ni tror ni kan utesluta att det efter 14 dagar kan synas i skatteverkets databaser. Men ni kanske jobbar som IT-tekniker där.

En it-tekniker skulle inte ta fram den typen av uppgifter för att nån påstår sig ha haft samlag ett visst datum. Det är ingen mordutredning. Ring och fråga om det är viktigt för dig. Jag känner att jag gjort vad jag kan för att få svar. Du har ju inte ens googlat. Varför är det upp till oss att utesluta? Kom med nån källa själv nån enda jävla gång?! 
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:24:01 följande:
    Jag pratar inte om att någon här har sagt det, jag pratar om socialnämnden. Ett skäl till att de utreder faderskap är att det anses otroligt viktigt att barnet ska få känna till sitt ursprung.

Det hör inte hemma i den här tråden. Starta en egen tråd om du vill diskutera det. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:31:26 följande:
    Alltså jag har aldrig menat att reta dig på något vis, har inget ont i sinnet gentemot dig med alla mina tankar om den här saken.
    Då hade du kunnat googla, läsa på och uppge nån källa själv istället för att hålla på som en femåring. 
  • Anonym (okänd)

Och du skrev ju aldrig in några personnummer och skickade Esmeralda så jag vet inte vad du menar att det bevisar att du logga in där och titta på några tomma boxar där det ska fyllas i personnummer.

• Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 20:36:34 följande:
    Då hade du kunnat googla, läsa på och uppge nån källa själv istället för att hålla på som en femåring. 
    Vad ska jag visa källa på? Jag har inte påstått något.
  • EpicF
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:28:42 följande:

Jag hade iallafall kämpat och dragit i alla tänkbara trådar om jag var mannen som kanske är pappan till ett barn fött av en gift kvinna.

Det hoppas jag varje biologisk förälder gör. 

Men nuförtiden är det rätt ovanligt att "fel" pappa registreras. 
  • Ezmeraldah
    Och du hade kunnat prova att logga in (inte uppge påhittat personnummer utan bara ligga in men bankid och klicka på länken) istället för tjata på andra om huruvida de vet ifall det går eller inte. Det tog mig några minuter och dig ca 8 tjatinlägg. Om du nu inte ville irritera nån...
  • Ezmeraldah
    Och du hade kunnat prova att logga in (inte uppge påhittat personnummer utan bara ligga in men bankid och klicka på länken) istället för tjata på andra om huruvida de vet ifall det går eller inte. Det tog mig några minuter och dig ca 8 tjatinlägg. Om du nu inte ville irritera nån...
  • Aliona
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:28:42 följande:

Jag hade iallafall kämpat och dragit i alla tänkbara trådar om jag var mannen som kanske är pappan till ett barn fött av en gift kvinna.

Det finns inga trådar att dra i utom en - Socialnämnden/Familjerätten. Sidospåret med Skatteverket är helt irrelevant. 

• Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:37:39 följande:
    Vad ska jag visa källa på? Jag har inte påstått något.
    Nej det kräver du ju att andra ska göra.
Svar på tråden Vad händer med barnet?