• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Ezmeraldah

Hit men inte längre kommer jag (barnfri kvinna). Även om man vet barnets och mammans hela personnummer så måste även mamman logga in och bekräfta innan det "syns i systemet". 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.
    Logga in och prova själv?

• Anonym (okänd)

Hur vet du att det inte skulle synas i systemet? Anses ha kommit in är ju inte samma sak som att ingen myndighetsperson kan se i systemet att det har gjorts tänker jag

Ezmeraldah skrev 2025-02-18 17:
  • Anonym (okänd)

Fast jag tänker inte prova och skicka in några påhittade personnummer, det kanske är olagligt till och med

• Ezmeraldah
    Anonym (Jj) skrev 2025-02-18 17:43:41 följande:

Tror det oftast är svårt att se på en nyfödd bebis att hen uppenbart inte är lik pappan. Nyfödda bebisar ser ju ofta ut som just nyfödda bebisar.

Inte ens ursprung är speciellt lätt att avgöra 100%. Jag fick nyss mitt andra gemensamma barn med min sambo som är svart (men halvsvensk). Första barnet hade afrikanska drag när han föddes men andra syntes det inte på alls , svart hår har hon men det hade jag som är svensk när jag föddes också.

Filmerna "Tomten far till alla barn" och "Yrrol"...

Men det är klart att mannen som den födande kvinnan lever med kanske är en transman och är född med livmoder och vagina. Eller så finns det kanske dokumenterat att han är steril av medinska skäl ovh nnte gar några spermier nedfrusna nånstans. Eller så satt han i fängelse med besöksförbud eller låg i koma på intensivvårdsavdelning och var medvetslös när barnet blev till. Rent hypotetiskt skulle det väl kunna finnas orsaker till att kvinnans partner omöjligt kan ha bidragit med sina spermier. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:59:28 följande:

Fast jag tänker inte prova och skicka in några påhittade personnummer, det kanske är olagligt till och med

Det var inte det jag menade förstås. Menade att du kan logga in på Skatteverkets hemsida och klicka på länken. Precis som jag gjorde. Jag hittade inte på nåt personnummer utan struntade i att fylla i nåt och då gick det inte att komma vidare. Så nu VET jag hur det funkar och slipper gissa fram och tillbaka och fråga okända på nätet.
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:57:33 följande:

Hur vet du att det inte skulle synas i systemet? Anses ha kommit in är ju inte samma sak som att ingen myndighetsperson kan se i systemet att det har gjorts tänker jag

Jag kan ha fel. Vi får hoppas att nån kan svara på det. 

Du menar att det skulle synas att man försökt bekräfta föräldraskap?
  • EpicF
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:16:15 följande:
    Borde synas för myndigheterna ändå att någon gör anspråk på faderskapet var det jag tänkte lite. Vad kan han förlora på att försöka
    Hur ska en annan man kunna föra anspråk på ett faderskap på ett barn han inte är uppgiven pappa till? 
  • Aliona
    EpicF skrev 2025-02-18 18:11:16 följande:
    Hur ska en annan man kunna föra anspråk på ett faderskap på ett barn han inte är uppgiven pappa till? 
    Precis på det sätt som beskrivs ovan. Mamman uppger inte pappan. Det är pappan som loggar in på Skatteverket och uppger att han är far till ett barn med ett visst personnummer. Sen bekräftar mamman. 
  • Anonym (Jj)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 18:02:58 följande:
    Filmerna "Tomten far till alla barn" och "Yrrol"...

Men det är klart att mannen som den födande kvinnan lever med kanske är en transman och är född med livmoder och vagina. Eller så finns det kanske dokumenterat att han är steril av medinska skäl ovh nnte gar några spermier nedfrusna nånstans. Eller så satt han i fängelse med besöksförbud eller låg i koma på intensivvårdsavdelning och var medvetslös när barnet blev till. Rent hypotetiskt skulle det väl kunna finnas orsaker till att kvinnans partner omöjligt kan ha bidragit med sina spermier. 
    Ja absolut , det stämmer. Tänkte att det antagligen oftast är svårt att avgöra bara utifrån utseende. Om inte barnet väldigt uppenbart har en annan etnicitet men inte ens det är ju som sagt alltid så lätt att avgöra när det gäller en nyfödd bebis. 
Svar på tråden Vad händer med barnet?