• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Aliona
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 19:54:33 följande:
    Ja, vi vet.

Det enda vi inte lyckats klara upp är om det syns i Skatteverkets system att mannen, som anser sig vara biologisk pappa, har fyllt i faderskapsbekräftelse via länk på Skatteverkets hemsida, även om mamman inte godkänt det? DET är det enda frågetecknet som kvarstår nu. Allt annat är fullständigt solklart sen ett antal sidor och timmar tillbaka.

Anledningen till att vi undrar är följande:
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 19:41:58 följande:
    Signaturen "Anonym (okänd)" menar att mannen som anser sig vara biologisk pappa kan fylla i faderskapsbekräftelse via länk på Skatteverkets hemsida och sen använda det som bevis i rätten när han ska försöka få till en faderskapsutredning. 
    Alltså att det då finns dokumenterat att mannen som anser sig vara biologisk pappa har försökt bekräfta faderskap via länk på Skatteverkets hemsida. Och att detta skulle göra mannen mer trovärdig och öka hans chanser att få till ett faderskapstest(dna-test) och en faderskapsutredning. För att han då kan visa upp att "titta här jag försökte faktiskt bekräfta att jag är den riktiga pappan redan samma dag som barnet föddes för hag visste att jag är pappa och jag är minsann ansvarafull och engagerad och beredd kämpa för mitt barn...".

Det är den enda anledningen till att jag är kvar i den här tråden och engagerar mig i det här. 

Ok, sorry! 

Men jag har svarat på den frågan också. Uppgifterna som han registrerar försvinner efter två veckor om hon inte bekräftar. Innan dess kan ev Skatteverket se, men absolut ingen annan, innan mamman bekräftar.

Men låt oss säga att han tar en skärmdump på att han registrerar sig som pappa, eller på annat sätt visar för myndigheterna. Då betyder det ändå absolut ingenting, för det går inte till så som du beskriver att han argumenterar att han faktiskt har försökt och därför får en faderskapsutredning. 

• Anonym (okänd)
    Aliona skrev 2025-02-18 19:51:31 följande:
    Det försvinner efter två veckor. Även om det skulle synas innam fet så bevisar det ingenting att han försökt registrera sig som pappa. Sen kan han heller inte vända sig till rätten för att få till en faderskapsutredning. Det enda han kan göra är att vända sig till Socialnämnden, och det är väldigt tveksamt att de agerar om faderskapet redan är fastställt, tex genom att mamman var gift vid barnets födelse. 
    Och så anses det så viktigt att barnet har rätt att veta sina rötter. Är väl ett argument för att man ens gör faderskapsutredningar. Så man kan ju tycka att följden av det resonemanget borde bli att det är viktigt att utreda det om det finns risk att någon annan än den gifta maken är pappan. Om en utomstående man kontaktar socialnämnden i ett sånt ärende.
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 20:04:30 följande:
    Och så anses det så viktigt att barnet har rätt att veta sina rötter. Är väl ett argument för att man ens gör faderskapsutredningar. Så man kan ju tycka att följden av det resonemanget borde bli att det är viktigt att utreda det om det finns risk att någon annan än den gifta maken är pappan. Om en utomstående man kontaktar socialnämnden i ett sånt ärende.
    Det är väl ingen här som har sagt att det är en bra idé att uppge fel pappa och hindra den biologiska pappan från att träffa sitt barn?!

Jag tror att de flesta här tycker att den som är biologisk pappa också bör registreras som juridisk förälder så långt det är möjligt. (Utom möjligen i extrema fall, till exempel om det är fara för barnets eller kvinnans liv men det är förhoppningsvis ovanligt.)

Vi diskuterar ren fakta. Vad som är möjligt att göra. Vad lagen säger. Hur det går till rent praktiskt och vad konsekvenserna kan bli osv. 

Jag har inte sett att nån har argumenterat för vad som är bra eller dåligt när det gäller faderskapsutredning? Det är klart att det är en fruktansvärd situation för en biologisk pappa som inte får träffa sitt barn. Men det är ju inte det handlar om här.
  • Ezmeraldah
    Aliona skrev 2025-02-18 20:04:04 följande:

Ok, sorry! 

Men jag har svarat på den frågan också. Uppgifterna som han registrerar försvinner efter två veckor om hon inte bekräftar. Innan dess kan ev Skatteverket se, men absolut ingen annan, innan mamman bekräftar.

Men låt oss säga att han tar en skärmdump på att han registrerar sig som pappa, eller på annat sätt visar för myndigheterna. Då betyder det ändå absolut ingenting, för det går inte till så som du beskriver att han argumenterar att han faktiskt har försökt och därför får en faderskapsutredning. 

Ursäkta jag såg sen att du redan svarat medan jag skrev.

En skärmdump på att han fyllt i nåt som aldrig registrerades tror jag inte att nån bryr sig om. Det är ju ingen brottsutredning. 

Nu var det inte min teori utan signaturen "Anonym (okänd)" som påstod det. Jag tror inte heller att man kan få till en faderskapsutredning på grund av en sån sak. 
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 20:03:31 följande:
    Okej tack. Har du en källa? För annars gills det nog inte enligt "Anonym (okänd)".

Nej det bevisar inget men jag uppfattar det som att "Anonym (okänd)" menar att det skulle tala till mannens fördel. Men strunt samma. Jag vill bara ha svart på vitt om det "syns i Skatteverkets system" eller inte. (Så jag kan gå vidare och släppa allt "du vet inte om man kan blablabla så du har ändå fel för det kan faktiskt vara så blablabla".) 
    Tekniskt sätt kan vem som helst försöka bevisa att de är barnets biologiska pappa genom att ha försökt bekräfta faderskapet. 

Det borde inte synad. Men anonym (okänd) får väl ringa skatteverket själv och fråga. 
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 20:13:32 följande:
    Det är väl ingen här som har sagt att det är en bra idé att uppge fel pappa och hindra den biologiska pappan från att träffa sitt barn?!

Jag tror att de flesta här tycker att den som är biologisk pappa också bör registreras som juridisk förälder så långt det är möjligt. (Utom möjligen i extrema fall, till exempel om det är fara för barnets eller kvinnans liv men det är förhoppningsvis ovanligt.)

Vi diskuterar ren fakta. Vad som är möjligt att göra. Vad lagen säger. Hur det går till rent praktiskt och vad konsekvenserna kan bli osv. 

Jag har inte sett att nån har argumenterat för vad som är bra eller dåligt när det gäller faderskapsutredning? Det är klart att det är en fruktansvärd situation för en biologisk pappa som inte får träffa sitt barn. Men det är ju inte det handlar om här.
    Jag pratar inte om att någon här har sagt det, jag pratar om socialnämnden. Ett skäl till att de utreder faderskap är att det anses otroligt viktigt att barnet ska få känna till sitt ursprung.
  • Anonym (okänd)

Sen är det väldigt märkligt att ni tror ni kan utesluta att det efter 14 dagar kan synas i skatteverkets databaser. Men ni kanske jobbar som IT-tekniker där.

• Ezmeraldah

Detta har jag retat mig på. Om nån undrar. 

Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:33:13 följande:
    Vad händer med barnet?Ja då kan väl den andre mannen i trådens ärende logga in där då och registrera sig som fader till barnet.
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:44:22 följande:
    Har du provat det någon gång? Loggat in och se vad som händer?
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:49:53 följande:
    den biologiska pappan kan ju försöka menar jag, han är väl inte obehörig i sitt eget bank id. Så får man se vad som händer sen
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:50:48 följande:
    Då vet du inte om det går att logga in där och uppge sig själv som pappa även om modern är gift med någon annan 
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:16:15 följande:
    Borde synas för myndigheterna ändå att någon gör anspråk på faderskapet var det jag tänkte lite. Vad kan han förlora på att försöka
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:57:33 följande:

Hur vet du att det inte skulle synas i systemet? Anses ha kommit in är ju inte samma sak som att ingen myndighetsperson kan se i systemet att det har gjorts tänker jag

Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 19:02:34 följande:
    Fast då har du ju inte faktiskt gjort det och provat om det går.

Och det hjälpte inte att jag som barnfri kvinna loggade in med bankid på Skatteverkets hemsida, gick in på länken för att bekräfta föräldraskap och testade hur långt jag kom, tog skärmdumpar på allt och klippte in här med pedagogiska förklaringar, för det var aldrig bevis nog. Att vederbörande skulle googla själv istället för att gnälla på andra var förstås inget alternativ.

Så därför ville jag ha svart på vitt hur det fungerar för att bara få tyst på nån som irriterade mig. Tack och godkväll.

• EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 20:13:32 följande:

Även då ska naturligtvis rätt biologisk pappa uppges. 
  • Anonym (okänd)

Jag hade iallafall kämpat och dragit i alla tänkbara trådar om jag var mannen som kanske är pappan till ett barn fött av en gift kvinna.

Svar på tråden Vad händer med barnet?