• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (?) skrev 2025-02-18 12:38:36 följande:
    Mamman måste bekräfta
    Så alla barn vars mammor som dör vid födseln får inte någon bekräftad pappa
  • Anonym (M)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:44:22 följande:
    Har du provat det någon gång? Loggat in och se vad som händer?
    Vad tror du ska hända? Att någon annan kan registrera sig?

Man måste väl logga in med bank-id, så det utesluter obehöriga. 
  • Anonym (Malin)
    Nej, varför skulle jag? Är du gift när barnet föds så finns det inget att visa och inget att godkänna. 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 12:46:29 följande:
    Vad tror du ska hända? Att någon annan kan registrera sig?

Man måste väl logga in med bank-id, så det utesluter obehöriga. 
    den biologiska pappan kan ju försöka menar jag, han är väl inte obehörig i sitt eget bank id. Så får man se vad som händer sen
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-18 12:47:14 följande:
    Nej, varför skulle jag? Är du gift när barnet föds så finns det inget att visa och inget att godkänna. 
    Då vet du inte om det går att logga in där och uppge sig själv som pappa även om modern är gift med någon annan 
  • Anonym (Malin)
    Nu loggade jag in, följde länken som någon lagt in ovan och då står det så här: 
    Bekräfta att du blivit förälder

Med den här tjänsten kan två personer lämna och godkänna en bekräftelse av föräldraskap till ett nyfött barn. Ni kan även anmäla om ni vill ha gemensam vårdnad för barnet.

Använd bara tjänsten om ni båda är säkra på att barnet är ert gemensamma. Om någon av er är osäker ska ni istället kontakta socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört.

Ni kan inte använda tjänsten om barnet redan har två fastställda föräldrar, till exempel genom att du som fött barnet var gift vid barnets födsel.

Om flera barn har fötts samtidigt behöver ni göra en bekräftelse för varje barn.

• Anonym (Mm)
    Aliona skrev 2025-02-18 08:17:42 följande:
    Var det verkligen så? I väldigt många år nu har vi ju haft faderskapserkännande, dvs att pappan bara skriver på erkännande av faderskapet om föräldrarna är ogifta. Utredning gjordes/görs bara om det inte fanns någon pappa som skriver på eller om det på annat sätt är oklart. 
    Där ser man! Men ja - det var verkligen så. Jag och äldsta barnets far fick komma på ett tvåtimmars möte där vi blev utfrågade i detalj om vårt sexliv, evt sex med andra osv. Helt sjukt. Glad att höra att det inte längre är på det viset.
  • Anonym (J)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:45:20 följande:
    Så alla barn vars mammor som dör vid födseln får inte någon bekräftad pappa
    Det stämmer att det då påbörjas en mer extensiv utredning.

Minns fallet där mamman dog och pappan fick finna sig i att babyn var i fosterhem under tiden utredningen pågick. Han fick med andra ord inte ens ta hand om sitt eget biologiska barn. 
  • Aliona
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 12:52:20 följande:
    Där ser man! Men ja - det var verkligen så. Jag och äldsta barnets far fick komma på ett tvåtimmars möte där vi blev utfrågade i detalj om vårt sexliv, evt sex med andra osv. Helt sjukt. Glad att höra att det inte längre är på det viset.

Fy tusan vad jobbigt, och kränkande (för att använda ett uttjatat ord, men i det här fallet tycker jag det). 

Jag och min fru fick också gå igenom båda faderskapsutredning och utredning för närståendeadoption när vi skaffade barn genom insemination i Danmark. Vi var (är) gifta, planerat barnet tillsammans, varit på alla undersökningar tillsammans, bekostat det tillsammans, min fru inswmiberade mig, tog hand om mig genom graviditetet, var med på förlossningen, och var den som låg på barn-iva med bebisen första dagarna, delade all föräldraledighet. Sen fick vi sitta på soc och övertyga att hon var fullgod mamma till vårt barn och att det var för barnets bästa att få två juridiska föräldrar. Idag hade föräldrapresumtionen gällt så tack och lov slipper andra göra samma. 

• EpicF
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 12:52:20 följande:

Var ni ett etablerat par? Eller tillfälliga sexpartners? 
Svar på tråden Vad händer med barnet?