• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-18 12:51:29 följande:
    Nu loggade jag in, följde länken som någon lagt in ovan och då står det så här: 
    Bekräfta att du blivit förälder

Med den här tjänsten kan två personer lämna och godkänna en bekräftelse av föräldraskap till ett nyfött barn. Ni kan även anmäla om ni vill ha gemensam vårdnad för barnet.

Använd bara tjänsten om ni båda är säkra på att barnet är ert gemensamma. Om någon av er är osäker ska ni istället kontakta socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört.

Ni kan inte använda tjänsten om barnet redan har två fastställda föräldrar, till exempel genom att du som fött barnet var gift vid barnets födsel.

Om flera barn har fötts samtidigt behöver ni göra en bekräftelse för varje barn.

Ja ok då går det antagligen inte. Men jag hade ändå försökt gå till nästa steg.
  • Anonym (Mm)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 09:21:18 följande:
    Menar du att för drygt 20 år sen så dna-testades alla barn vars föräldrar inte var gifta? Haha knappast. Det hade blivit väldigt dyrt. Och ännu dyrare och krångligare då. Och då skulle Familjeliv svämma över av folk vars barn dna-testats eller som själva blivit testade vid födseln. Det var ovanligt att dna-testa barn då. Man skrev inte under faderskap via länk på nätet som idag så man fick väl fylla i en blankett och skicka in, alternativt boka ert möte med en socialhandläggare (vilket man kan göra idag också). Det var kanske det som menades med att "utreda" faderskap? 
    Haha va? När har jag sagt det? Jag sa att det gjordes en utredning, vilket är exakt som det var.
  • Anonym (Mm)
    Aliona skrev 2025-02-18 14:16:19 följande:

Fy tusan vad jobbigt, och kränkande (för att använda ett uttjatat ord, men i det här fallet tycker jag det). 

Jag och min fru fick också gå igenom båda faderskapsutredning och utredning för närståendeadoption när vi skaffade barn genom insemination i Danmark. Vi var (är) gifta, planerat barnet tillsammans, varit på alla undersökningar tillsammans, bekostat det tillsammans, min fru inswmiberade mig, tog hand om mig genom graviditetet, var med på förlossningen, och var den som låg på barn-iva med bebisen första dagarna, delade all föräldraledighet. Sen fick vi sitta på soc och övertyga att hon var fullgod mamma till vårt barn och att det var för barnets bästa att få två juridiska föräldrar. Idag hade föräldrapresumtionen gällt så tack och lov slipper andra göra samma. 

Herregud .. ja, man får vara glad att utvecklingen iaf går framåt i vissa avseenden ...
  • Anonym (Mm)
    EpicF skrev 2025-02-18 14:26:10 följande:

Var ni ett etablerat par? Eller tillfälliga sexpartners? 
    Vi var ett etablerat par sen 10 år tillbaka ...
  • EpicF
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 14:42:36 följande:
    Vi var ett etablerat par sen 10 år tillbaka ...
    Märkligt att ni skulle behöva gå igenom det då. Tillhör inte praksis. 
  • Anonym (M)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:49:53 följande:
    den biologiska pappan kan ju försöka menar jag, han är väl inte obehörig i sitt eget bank id. Så får man se vad som händer sen
    Fast han är obehörig när det gäller barnet. Han har ju inget barn registrerat. Så var skulle han komma in? 
  • Anonym (okänd)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 14:54:45 följande:
    Fast han är obehörig när det gäller barnet. Han har ju inget barn registrerat. Så var skulle han komma in? 
    Detsamma gäller väl alla okända fäder innan de tex registrerar sig i den där tjänsten 
  • Anonym (Mm)
    EpicF skrev 2025-02-18 14:45:19 följande:
    Märkligt att ni skulle behöva gå igenom det då. Tillhör inte praksis. 
    Eh ... jo? På den tiden var det i allra högsta grad praksis. Det var standardförfarandet om man knye var gifta.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 16:02:02 följande:
    Eh ... jo? På den tiden var det i allra högsta grad praksis. Det var standardförfarandet om man knye var gifta.
    *praxis
    *inte
  • EpicF
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 16:02:02 följande:
    När var detta?

Måste var på 80-talet, början av 90-talet isåfall. 
Svar på tråden Vad händer med barnet?