Vad händer med barnet?
Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?
Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?
Med den här tjänsten kan två personer lämna och godkänna en bekräftelse av föräldraskap till ett nyfött barn. Ni kan även anmäla om ni vill ha gemensam vårdnad för barnet.
Använd bara tjänsten om ni båda är säkra på att barnet är ert gemensamma. Om någon av er är osäker ska ni istället kontakta socialnämnden i kommunen där barnet är folkbokfört.
Ni kan inte använda tjänsten om barnet redan har två fastställda föräldrar, till exempel genom att du som fött barnet var gift vid barnets födsel.
Om flera barn har fötts samtidigt behöver ni göra en bekräftelse för varje barn.
Fy tusan vad jobbigt, och kränkande (för att använda ett uttjatat ord, men i det här fallet tycker jag det).
Jag och min fru fick också gå igenom båda faderskapsutredning och utredning för närståendeadoption när vi skaffade barn genom insemination i Danmark. Vi var (är) gifta, planerat barnet tillsammans, varit på alla undersökningar tillsammans, bekostat det tillsammans, min fru inswmiberade mig, tog hand om mig genom graviditetet, var med på förlossningen, och var den som låg på barn-iva med bebisen första dagarna, delade all föräldraledighet. Sen fick vi sitta på soc och övertyga att hon var fullgod mamma till vårt barn och att det var för barnets bästa att få två juridiska föräldrar. Idag hade föräldrapresumtionen gällt så tack och lov slipper andra göra samma.