• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Ezmeraldah
    Anonym (ogift) skrev 2025-02-18 09:58:18 följande:
    Ja, man kan ljuga i utredningen. Förekommer säkert. 

Men en utomstående pappa som begär en utredning, då kommer man ju att behöva mer bevis, i form av dna-test.
    Det är ju exakt det jag menar. Och det är svårt för utomstående att begära dna-test på andras barn. 
  • Anonym (J)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 09:21:18 följande:
    Menar du att för drygt 20 år sen så dna-testades alla barn vars föräldrar inte var gifta? Haha knappast. Det hade blivit väldigt dyrt. Och ännu dyrare och krångligare då. Och då skulle Familjeliv svämma över av folk vars barn dna-testats eller som själva blivit testade vid födseln. Det var ovanligt att dna-testa barn då. Man skrev inte under faderskap via länk på nätet som idag så man fick väl fylla i en blankett och skicka in, alternativt boka ert möte med en socialhandläggare (vilket man kan göra idag också). Det var kanske det som menades med att "utreda" faderskap? 
    En utredning innebär inte alltid att man dna-testas. 

Det är en utredning även om föräldrarna bara skriver på ett papper.

I det här fallet är TS vän gift och då presumeras maken vara pappan oavsett barnets utseende. 

Kan roa er med att det var så för mig, trots att jag har en pappa med en annan hudfärg. Min mamma var gift med en annan (svensk) man när jag föddes och de fick alla skriva på att min biologiska pappa var rätt pappa. Det var rätt uppenbart att jag hade rötter på en annan kontinent. 
  • EpicF

Om de är gifta så godtar maken automatiskt vårdnaden så länge han inte säger till. Och om då hans fru/mamman dör under förlossningen så får maken/pappan hela vårdnaden. 

Kan mycket väl vara så att maken visste hela tiden  att barnet egentligen inte var hans biologiska. 

• EpicF
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 07:39:08 följande:

Det har kanske ändrats på +20 år, men "på min tid" utreddes faserskap alltid om föräldrarna inte var gifta, hur uppenbart det än var att mannen var lr inte var far till barnet, så under förutsättning att saker inte har ändrats så blir det utredning om de inte var gifta; automatisk vårdnad om de var gifta.

Det är samma nu. Men om man inte är gifta består utredning i att pappan godkänner faderskapet. Mam behöver inte göra dna-test. 
  • EpicF
    Anonym (ogift) skrev 2025-02-18 08:25:15 följande:
    Det är ju ett slags utredning, men den går fort och enkelt att göra om båda föräldrarna är överens. Men man får ju svara på frågor om man varit tillsammans när barnet blev till och sånt. Så det kallas ju en utredning även om den är enkel. 
    Inte om man är ett par. Då kan man som pappa erkänna faderskapet och behöver inte göra något mer.
  • EpicF

Jag/vi gjorde dna-test med första barnet, även om jag var tillsammans med pappan och var 99% säker på att han var pappan (vilket han var). Att vi önskade dna-test berodde på en våldtäkt, och det var vi som begärde dna-test. 

• Anonym (okänd)
    Aliona skrev 2025-02-18 08:47:20 följande:

Nja, pappan registrerar sig som fader genom att logga in på Skatteverket. Inga andra frågor ställs. Mamman bekräftar, och sen är det klart. 

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder/bekraftaattdublivitforalder.4.339cd9fe17d1714c0771747.html

Ja då kan väl den andre mannen i trådens ärende logga in där då och registrera sig som fader till barnet.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:33:13 följande:
    Ja då kan väl den andre mannen i trådens ärende logga in där då och registrera sig som fader till barnet.
    Nej det funkar inte så när man är gift, då blir man automatiskt vårdnadshavare och far till barnet. Ingen inloggning, ingen registrering..
  • Anonym (?)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:33:13 följande:
    Mamman måste bekräfta
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-18 12:38:06 följande:
    Nej det funkar inte så när man är gift, då blir man automatiskt vårdnadshavare och far till barnet. Ingen inloggning, ingen registrering..
    Har du provat det någon gång? Loggat in och se vad som händer?
Svar på tråden Vad händer med barnet?