• Anonym (Kil)

Vad händer med barnet?

Kvinnan avlider under förlossningen och barnet är alldeles uppenbart inte makens barn. Kommer faderskapet utredas även om han inte säger något om det? Även om det är uppenbart för alla närvarande att han inte är pappan?

• Svar på tråden Vad händer med barnet?
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 18:08:50 följande:
    Jag kan ha fel. Vi får hoppas att nån kan svara på det. 

Du menar att det skulle synas att man försökt bekräfta föräldraskap?
    Fast då har du ju inte faktiskt gjort det och provat om det går.
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 18:05:04 följande:
    Det var inte det jag menade förstås. Menade att du kan logga in på Skatteverkets hemsida och klicka på länken. Precis som jag gjorde. Jag hittade inte på nåt personnummer utan struntade i att fylla i nåt och då gick det inte att komma vidare. Så nu VET jag hur det funkar och slipper gissa fram och tillbaka och fråga okända på nätet.
    Citerade fel inlägg förlåt, det här menade jag att svara, då har du ju inte provat om det går.
  • Anonym (okänd)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 18:08:50 följande:
    Jag kan ha fel. Vi får hoppas att nån kan svara på det. 

Du menar att det skulle synas att man försökt bekräfta föräldraskap?
    Ja precis, var så jag menade
  • Ezmeraldah
    Aliona skrev 2025-02-18 18:55:50 följande:

Jag baserar det på vad som står här: 
    https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet/offentligauppgifter.4.5c281c7015abecc2e20333e1.html

M
    en varför spelar det någon roll? Mamman kan ju bara låta bli att bekräfta om han inte är pappan (eller hon inte vill att han ska registreras som pappan). 

Därför att:
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 19:00:26 följande:
    "Anonym (okänd)" menar att det borde synas att den utomstående mannen har fyllt i en faderskapsbekräftelse även om mamman inte godkänner det. Att det då finns dokumenterat art han försökt göra det. Men då måste han ju först ha barnets personnummer. 
    Vi försöker reda ut det men jag hittar ingen information om det. 

Såg nu längre upp att du undrade hur lätt det är för någon att ta reda på ett nyfött barns personuppgifter. Jag tror att det är ganska lätt. Folkbokföringsuppgifter är offentliga uppgifter, så det är bara att kontakta Skatteverket. Han behöver ju inte ens söka på barnet utan han kan söka på mamman för att se personnumret på hennes barn.

Måste han veta mammans personnummer då eller? (Jättedum fråga antagligen.)

Hur många dagar brukar det ta innan ett barn folkbokförs? Tänker om han inte vet exakt vilken dag barnet föds och man har 14 dagar på sig att fylla i faderskapsbekräftelse så kan det bli lite tajt om tid...
  • EpicF
    Aliona skrev 2025-02-18 18:17:33 följande:
    Precis på det sätt som beskrivs ovan. Mamman uppger inte pappan. Det är pappan som loggar in på Skatteverket och uppger att han är far till ett barn med ett visst personnummer. Sen bekräftar mamman. 
    Hur ska denna pappa veta att han överhuvudtaget är potentiell fader? 

Mamman bekräftar knappast vem som helst som far till sitt barn. 
  • Ezmeraldah

Men varför spelar det någon roll? Mamman kan ju bara låta bli att bekräfta om han inte är pappan (eller hon inte vill att han ska registreras som pappan). 

Jag tror att Anonym (okänd) menar att det skulle kunna användas som bevis i rätten. Om den utomstående mannen försöker bevisa att han är biologisk pappa så kan han försöka styrka det genom att visa upp art han fyllde i en faderskapsbekräftelse strax efter förlossningen eftersom han "visste" att han var pappa till barnet. Att det skulle styrka hans trovärdighet. Antar jag.
  • EpicF
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 19:04:40 följande:
    Därför att:
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 19:00:26 följande:
    "Anonym (okänd)" menar att det borde synas att den utomstående mannen har fyllt i en faderskapsbekräftelse även om mamman inte godkänner det. Att det då finns dokumenterat art han försökt göra det. Men då måste han ju först ha barnets personnummer. 
    Vi försöker reda ut det men jag hittar ingen information om det. 
    Måste han veta mammans personnummer då eller? (Jättedum fråga antagligen.)

Hur många dagar brukar det ta innan ett barn folkbokförs? Tänker om han inte vet exakt vilken dag barnet föds och man har 14 dagar på sig att fylla i faderskapsbekräftelse så kan det bli lite tajt om tid...
    Man har inte bara 14 dagar på sig. Men senast 14 dagar efter barnet är födda ska en faderskapsutredning ha påbörjats. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-02-18 19:09:45 följande:
    Hur ska denna pappa veta att han överhuvudtaget är potentiell fader? 

Mamman bekräftar knappast vem som helst som far till sitt barn. 
    Det får vi fråga TS om. Men rimligen för att han haft samlag med kvinnan vid den tidpunkt då hon borde ha blivit gravid enligt datum för förlossningen? Om en man har samlag med en kvinna, sin flickvän eller sambo exempelvis, och relationen tar slut men det döds ett barn nio månader efter samlaget så är det väl inte otroligt att han misstänker att han är pappan? Han kanske vet art kvinnan träffade sin nya kille först i åttonde månaden. 

Det skulle kunna vara en kvinna som blivit gravid med en man man som misshandlar henne som hon inte vill ska få ta hand om barnet. Hon kanske har lämnat mannen och träffat en ny man som hon vill uppge som pappa. Den biologiska pappan kanske vet att han är pappa eftersom han och mamman bodde ihop då och hade samlag regelbundet. 

Tänker på dramaserien Sjätte dagen där en kvinna har blivit drogad och våldtagen och mannen som anser sig vara biologisk pappa kidnappar bebisen på BB. 
  • Ezmeraldah
    EpicF skrev 2025-02-18 19:14:05 följande:
    Man har inte bara 14 dagar på sig. Men senast 14 dagar efter barnet är födda ska en faderskapsutredning ha påbörjats. 
    Men står ju att pappan ska bekräfta faderskapet inom 14 dagar? 
Svar på tråden Vad händer med barnet?