• Anonym (Hej)

Jättedålig bordplacering fest igår?!

Igår var vi på 40-årskalas med långbord.
    Jag blev placerad längst ut, längst bort. 
    Min man satt till höger om mig, men han hade ju flera att prata med medans jag hade han och en bekant diagonalt. 

Min dåliga självkänsla startar igång.. Sätter man inte ?oviktiga? personer på såna värdelösa platser?! 

Eller hur tänker man när man placerar personer på de sämsta platserna, vilket kanterna ändå är.

• Svar på tråden Jättedålig bordplacering fest igår?!
  • Anonym (Valentina)
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-23 10:16:09 följande:

Min man satt till höger om mig, men han hade ju flera att prata med medans jag hade han och en bekant diagonalt. 

Min dåliga självkänsla startar igång.. Sätter man inte ?oviktiga? personer på såna värdelösa platser?! 

Eller hur tänker man när man placerar personer på de sämsta platserna, vilket kanterna ändå är.

Alltså någon måste ju alltid sitta längst ut? Det är ju så det fungerar. Vill du överanalysera situationen och tolka det som att placeringen är en reflektion av dig får du väl göra det bäst du vill. Den som drabbas mest av ditt surande är du själv. 
  • Anonym (Päron)

Så? ingen kan sitta där för just den personen är oviktig? Om man tar bort den platsen då blir platsen före den sämsta. Sådär kan man hålla på tills alla platser är sämst. 

• Anonym (Hj)

Är man på fest så sitter ju de allra flesta inte still på samma plats under hela kvällen. Tanken är väl att man har en plats att äta på och vill man prata med fler än de man sitter med så rör man på sig och minglar. 

Hade jag bjudit någon som blev gnällig för en sådan här grej så kanske jag tänkt mig för nästa gång att kanske inte ens bjuda personen. Att gnälla för skitsaker är så oattraktivt. 

• Lönnsirap

Generellt sett är det dumt att tolka in att människor inte vill en väl när man hamnar i en situation som inte blir optimalt. Snarare tänker att jag att det är sådant som händer och tråkigt att du låter detta prägla hela upplevelsen av festen.

Jag är verkligen inte säker på att födelsedagsvärden har så bra koll på hur en bra fest blir för 150 personer.... Utan det är ju alltid svårt att överblicka....

• Krocko

Jaja, var det trevligt för övrigt då? Eller satt du och tjurade över placeringen hela kvällen?Skål

• Fiona M

Det finns absolut dåliga bordplaceringar, men det skulle jag säga handlar om att man tvingar ihop personer som inte kommer att trivas tillsmmans.
    Jag ser inte att en kant per automatik är sämst, är det en allmän sanning?
    Vem tycker du borde suttit där? 

Dessutom är det precis bara under maten man sitter där, sen minglar man, så inget större problem.

• Anonym (Jossan)

Du verkar kul på fest!

Nej, men jag hade tänkt att det var en olycklig slump. Hade inte tänkt öht att det var med avsikt och att jag därmed inte skulle vara omtyckt eller uppskattad. Hade gjort det bästa av kvällen ändå. Sen hade jag gått vidare med livet. Det kommer fler fester och tillställningar.

• Anonym (Smilla)

Jag förstår TS. Jag blev bjuden på ett bröllop av en ny vän en gång. Blev glad och tänkte att vi är på väg att bli goda vänner. När jag kom till bröllopet så blev det tydligt att jag och min man vara var där för att fylla upp antalet brudens vänner, vi var ganska få. Både jag och min man fick de sämsta platserna längst ut på var sin bordsända. Jag satt mitt emot ett nytt par som bara gosade och pratade med varandra. Min man hamnade bredvid och mitt emot ett par med en ny bebis, de satt knappt vid bordet.

Dessutom hade bröllopet a och b gäster. A gästerna var bjudna till hela helgen och gick in och ut som de ville i stora huset. B gästerna fick veta att vi inte fick gå in i huset utan bara vara i partytältet och använda bajamajorna som stod uppställda en bit bort. Det var svinkallt på kvällen så vi åkte hem väldigt tidigt och min nya vänskap rann ut i sanden. 

Det är klart att någon måste få de sämsta platserna men det är lika självklart att man blir ledsen om man är den som får de sämsta. 

• Anonym (?)
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-23 10:16:09 följande:

Hde du skrivit om personen som saknades var jättetrevligt och ni ute på kanten hade en jättekul kväll?
  • Anonym (Ella)
    Fiona M skrev 2025-02-23 12:42:31 följande:

Det finns absolut dåliga bordplaceringar, men det skulle jag säga handlar om att man tvingar ihop personer som inte kommer att trivas tillsmmans.
    Jag ser inte att en kant per automatik är sämst, är det en allmän sanning?
    Vem tycker du borde suttit där? 

Dessutom är det precis bara under maten man sitter där, sen minglar man, så inget större problem.

Att ha tillgång till fler personer att prata med tror jag att de flesta ser som en fördel. Det är inte lika farligt att sitta bredvid någon man inte gillar om det finns andra runtomkring. Om inte annat så kan man åtminstone dela lidandet när en olidlig pratkvarn dominerar hela konversationen.

Och "precis bara under maten" kan vara bra länge ifall det är trerätters och en massa tal och uppträdanden.

Så jag förstår att TS hade tråkigt på bröllopet, även om jag inte tror att det var värdparets avsikt.
Svar på tråden Jättedålig bordplacering fest igår?!