• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Cecilia)

Låter som du har det väldigt jobbigt med alla symtomen. Bra att du varit hos läkaren. Vad har de gjort för mer undersökningar än blodprover, blodtryck, blodsocker osv? Jag vill inte skrämma dig och tror inte det är någon fara med dig men med alla dina symtom borde man kanske gå längre med undersökningar? MR av hjärnan, ryggmärgsprov, kolla om du har någon inflammatorisk sjukdom osv.

Visst, man kanske inte gör dessa utredningar i första taget men eftersom de inte hittar något avvikande och du har väldigt många och jobbiga symtom/besvär så kanske du ska uttrycka att du vill de ska gå vidare med andra undersökningar för att utesluta muskulösa, eller inflammatoriska sjukdomar (de borde läkaren själv fundera på med tanke på att du lider och har så stora besvär). Hoppas du blir bättre.

• Anonym (Cecilia)

Muskulära* ska det stå.

• Anonym (Ida)

Här har du hittat nån som har det exakt som du!!
    Jag har haft det såhär i åratal och det beror på stress/spända muskler i nacke och rygg på mig vad jag vet. Försöker få bukt med detta men vet inte hur.
    Nästa besök blir sjukgymnast. symptomen har ändrats och gått upp och ner. Det är jättejobbigt!! Så drygt med folk som säger gå till doktorn. vad tror de man gjort! Och det vill man ju inte helst utan se om nån annan har det likadant! 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-04 23:03:18 följande:

Här har du hittat nån som har det exakt som du!!
    Jag har haft det såhär i åratal och det beror på stress/spända muskler i nacke och rygg på mig vad jag vet. Försöker få bukt med detta men vet inte hur.
    Nästa besök blir sjukgymnast. symptomen har ändrats och gått upp och ner. Det är jättejobbigt!! Så drygt med folk som säger gå till doktorn. vad tror de man gjort! Och det vill man ju inte helst utan se om nån annan har det likadant! 

åh! Det är fruktansvärt att må såhär! Påverkar livet så himla mycket :(

hur vet du att det beror på nacke och rygg?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-07 19:36:32 följande:
    åh! Det är fruktansvärt att må såhär! Påverkar livet så himla mycket :(

hur vet du att det beror på nacke och rygg?

Det är vad jag tror och vad kiropraktorn säger efter känt på hur spänd jag var. Heeeeeeregud sa hon.
    spänningsyrsel googla på det. Fått av stress.
    Hur har du det med stress och spänningar?
    Tror dock även det har med svängande hormoner eller hormoner i obalans att göra. Men man blir ju också orolig för vad det kan vara och hur fasiken man ska bli av med det. Ska man behöva må så här?

ja påverkar verkligen!! hemskt att må så här!!

just yrseln och svimningskänslorna är värst tycker jag.
    Är det som en gungande känsla och ibland svimningskänsla? För mig känns det också som att trampa i luften ibland och nån svaghetskänsla i benen.

• Anonym (h)

Svaret är inte alltid järnbrist som är lösningen för kvinnor!

Skulle säga att du ska skippa B12 i kombination med Magnesiumet!

Sedan kan du ha fibromyalgi tillsammans med plack i blodådrorna. 

Även att du är smal så kan du ha problem i blodomloppet! 

Likaså kan även salt ge en sådana effekter likt yrsel, stickningar, kramper (enligt egen erfarenhet!)

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-07 22:57:00 följande:

Det är vad jag tror och vad kiropraktorn säger efter känt på hur spänd jag var. Heeeeeeregud sa hon.
    spänningsyrsel googla på det. Fått av stress.
    Hur har du det med stress och spänningar?
    Tror dock även det har med svängande hormoner eller hormoner i obalans att göra. Men man blir ju också orolig för vad det kan vara och hur fasiken man ska bli av med det. Ska man behöva må så här?

ja påverkar verkligen!! hemskt att må så här!!

just yrseln och svimningskänslorna är värst tycker jag.
    Är det som en gungande känsla och ibland svimningskänsla? För mig känns det också som att trampa i luften ibland och nån svaghetskänsla i benen.

Alltså jag har också varit hos sjukgymnast, naprapat och kiropraktor. För hörde också det kan ha och göra med nacken. Har ofta ont i rygg och nacke: men fick inte höra att jag var mer spänd än någon annan 🤷🏼?♀️. 

jag är typ inte orolig att jag har någon sjukdom, ibland nästan hoppas jag att jag ska ha det och det finns en förklaring och kanske något hjälpmedel. 

det är just ovissheten som är jobbigast tycker jag. Att inte veta varför man mår såhär eller hur man blir av med yrseln när den är som värst. 

jag kan också uppleva att yrseln är värre om jag sovit dåligt och runt mens. 

jag har levt såhär så länge men när jag inte är yrslig precis när någon frågar så har jag svårt att beskriva yrseln. 

men svimningskänslor får jag också. känner mig ostadig och rädd för att ramla. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (h) skrev 2025-03-07 23:02:54 följande:

Svaret är inte alltid järnbrist som är lösningen för kvinnor!

Skulle säga att du ska skippa B12 i kombination med Magnesiumet!

Sedan kan du ha fibromyalgi tillsammans med plack i blodådrorna. 

Även att du är smal så kan du ha problem i blodomloppet! 

Likaså kan även salt ge en sådana effekter likt yrsel, stickningar, kramper (enligt egen erfarenhet!)

Jag tar magnesium kvällstid och b12 på morgonen. Är det inte bra?

Vad menar du med saltet? För mycket salt eller för lite?

ska läsa om fibromyalgi. Tack!!
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 06:06:42 följande:
    Jag tar magnesium kvällstid och b12 på morgonen. Är det inte bra?

Vad menar du med saltet? För mycket salt eller för lite?

ska läsa om fibromyalgi. Tack!!
    Har inte läst hela tråden men har du tagit ett enkelt blodprov för att kolla dina värden? Att ta tillskott är inte att leka med så det är jätteviktigt att du verkligen blivit ordinerad av läkare att göra det. Om du bara äter normalt så ska du inte behöva något extra men visst kan det uppstå brister pga olika sjukdomar eller tarmproblem tex.

Önskar dig snabb tillfriskning.
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Liz) skrev 2025-03-08 06:48:13 följande:
    Har inte läst hela tråden men har du tagit ett enkelt blodprov för att kolla dina värden? Att ta tillskott är inte att leka med så det är jätteviktigt att du verkligen blivit ordinerad av läkare att göra det. Om du bara äter normalt så ska du inte behöva något extra men visst kan det uppstå brister pga olika sjukdomar eller tarmproblem tex.

Önskar dig snabb tillfriskning.

Tack!
    Jag tog nya prover igår, inväntar svar.

jag började må såhär dåligt innan jag började testa olika vitaminer. jag började äta dom ihopp om att jag skulle må bättre, märker ingen skillnad dock. 

Svar på tråden Vad händer i min kropp?