• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Anonym123)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-03 12:09:09 följande:

Jag tycker du skall gå tillbaks till vårdcentralen och säga att du mår jättedåligt och vill ha remiss till en hjärtläkare. 

Jag gjorde en ganska grundlig hjärtundersökning för ca 1 år sen. och de hittade lite saker som inte stämde med hjärtat. Men de sa bara att de inte hänger ihop med mina andra fysiska problem och att jag ska tillbaka om 1 år igen. 🤷🏼?♀️

• septembermamma2022

D-vitaminbrist kan ge alla de symptomen. Ut i solen med dig!

Kan ju vara nåt annat också men förstår det som att du har läkarkontakt. Läkare utreder inte rutinmässigt D-vitsminbrist för de vet ofta inte hur de ska göra med resultat i gråzoner eller vad de ska tillmäta dem för signifikans. Men inte helt otroligt att du har låga värden efter vintern.

• TvillingmammaVästgöte
    septembermamma2022 skrev 2025-03-03 13:56:08 följande:

D-vitaminbrist kan ge alla de symptomen. Ut i solen med dig!

Kan ju vara nåt annat också men förstår det som att du har läkarkontakt. Läkare utreder inte rutinmässigt D-vitsminbrist för de vet ofta inte hur de ska göra med resultat i gråzoner eller vad de ska tillmäta dem för signifikans. Men inte helt otroligt att du har låga värden efter vintern.

Solen är för svag nu, inte förrän i maj gör den nytta och hjälper oss skapa vitamin D. 
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-03 11:49:57 följande:
    Ja. Det står såhär i min journal - 
     patienten har en bakre mitralisklaffprolaps och en måttlig mitralisinsufficiens. och ska göra en ny undersökning om 1 år.

men de sa att de inte hängde ihop med mitt mående. 
    Konstigt att de sa så. Hitta en ny husläkare och ta med din journal!

Detta kan mycket väl vara orsaken till din höga puls och därmed också låga tryck (vad har du för blodtryck? Jag bara utgår från att det är lågt, ibland är både puls och tryck högt och det indikerar andra problem som är mindre vanliga). Ditt låga tryck ger alla andra symptom utom andfåddheten, som beror på/ påverkar pulsen.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-03 11:45:47 följande:
    Jag har gjort lugnröntgen, och allt såg bra ut. 
    Bra

Trodde först att de hade gjort ultraljud men insåg sedan att de kanske inte gjort det.
  • Olsdotter
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-03 11:49:57 följande:
    Ja. Det står såhär i min journal - 
     patienten har en bakre mitralisklaffprolaps och en måttlig mitralisinsufficiens. och ska göra en ny undersökning om 1 år.

men de sa att de inte hängde ihop med mitt mående. 
    Det är oftast en väldigt enkel operation för att åtgärda detta.
    Stå på dig TS!
  • Anonym (Hi)

Såna saker kan ju ha att göra med förstoppningen, som i sin tur kan orsakats av Järntillskottet.

Se till att få magen i ordning. Du behöver nog någon form av laxermedel.

• Anonym (Maybe)

Anemi- järnbrist kan ge symtom som du beskriver. Jag har det och blir andfådd och får hjärtklappning av att bara gå i trappor. Antar att det kollats upp eftersom det är en av de enklaste undersökningarna. 

Har du möjligen testats för sköldkörtelproblem eller borrelia? Många symtom du beskriver finns i dessa med.  Vet du om du blivit biten av en fästing?

• Anonym (Maybe)

Tycker även de borde kolla upp MS. Låter åtminstone som något neurologiskt

• Anonym (Anonym)

Låter som mig för 1,5 år sen. Hade samtliga symptom.

Av en slump kom Ge blod till jobbet o vi fick ta stick i fingret för att se om vi hade bra blodvärden.
    Jag hade 72 i värde, under 80 är akut blodanemi, en kvinna ska helst ligga runt 125-140, har jag för mig.

Käkade järntabletter i 3 mån, men när jag inte märkte nån skillnad kontaktade jag VC. Tog prover, och de ville först skicka mig till sjukhuset för blodtransfusion med en gång. Men eftersom jag fortfarande stod upp o fungerade så avvaktade vi och bokade istället in järntransfusion. 

Visade sig att min tarm inte tar upp järn, så det spelar ingen roll hur mycket blodpudding jag äter, kroppen tar ändå inte upp järnet. Märkte skillnad redan efter första dosen, tre dagar senare hade jag färg i ansiktet, trots att jag låg hemma i influensa.
    Fick tre injektioner, mådde toppen efter det. Har vågat börja träna igen efteråt. 

Orsaken till detta är dock oklart. Först kollade vi celiaki/ glutenintolerans. Gluten kan irritera tarmen såpass att håren i tarmen försvinner, vilket gör qtt järn inte kan tas upp ur maten. Men nej. Har fått kamera både genom munnen o där bak, men de hittade bara en lätt inflammation som inte borde vara orsaken till detta.

Pratade med en sköterska som sa att de har vissa patienter som kommer in o fyller på järn utan att man vet orsaken till att kroppen inte tar upp järnet. 

Går fortfarande o tar blodprover för o hålla koll på det. 

Så kontakta vårdcentralen säger jag! :)

Svar på tråden Vad händer i min kropp?