• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 06:57:12 följande:

Tack!
    Jag tog nya prover igår, inväntar svar.

jag började må såhär dåligt innan jag började testa olika vitaminer. jag började äta dom ihopp om att jag skulle må bättre, märker ingen skillnad dock. 

Förstår vad du menar. Problemet är att kosttillskott är.okontrollerade och som lekmän är det svårt att veta vad som är bra eller inte. Man kan lika gärna orsaka större obalans som.balans med dem. Hoppas att proverna ger svar. :)
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 06:04:51 följande:

Alltså jag har också varit hos sjukgymnast, naprapat och kiropraktor. För hörde också det kan ha och göra med nacken. Har ofta ont i rygg och nacke: men fick inte höra att jag var mer spänd än någon annan 🤷🏼?♀️. 

jag är typ inte orolig att jag har någon sjukdom, ibland nästan hoppas jag att jag ska ha det och det finns en förklaring och kanske något hjälpmedel. 

det är just ovissheten som är jobbigast tycker jag. Att inte veta varför man mår såhär eller hur man blir av med yrseln när den är som värst. 

jag kan också uppleva att yrseln är värre om jag sovit dåligt och runt mens. 

jag har levt såhär så länge men när jag inte är yrslig precis när någon frågar så har jag svårt att beskriva yrseln. 

men svimningskänslor får jag också. känner mig ostadig och rädd för att ramla. 

Känner precis som du med yrseln! Värre om man sovit dåligt och vid mens och efter mens faktist för min del. Tror det har nåt med hormonerna att göra!
    jJag tar också massa vitaminer. Inget hjälper.
    Men lite ört te och grönt te på kvällen och ashwaganda på kvällen kan lugna om man är stressad.
    skönt hitta nån att prata med som känner likadant!
    Hoppas vi kan följas åt!

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-08 09:36:56 följande:

Känner precis som du med yrseln! Värre om man sovit dåligt och vid mens och efter mens faktist för min del. Tror det har nåt med hormonerna att göra!
    jJag tar också massa vitaminer. Inget hjälper.
    Men lite ört te och grönt te på kvällen och ashwaganda på kvällen kan lugna om man är stressad.
    skönt hitta nån att prata med som känner likadant!
    Hoppas vi kan följas åt!

hur mår du annars? har det tagit något på dig psykiskt? Jag mådde så bra innan yrseln, nu känns det som jag bara försöker överleva dag efter dag.

hur länge har du haft yrseln?

ja verkligen skönt att prata med någon som äntligen förstår en! 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 14:20:15 följande:
    hur mår du annars? har det tagit något på dig psykiskt? Jag mådde så bra innan yrseln, nu känns det som jag bara försöker överleva dag efter dag.

hur länge har du haft yrseln?

ja verkligen skönt att prata med någon som äntligen förstår en! 

Exakt så känner jag också!! Tar en dag i taget. Är orolig för hur nästa dag ska bli. Ser ingen bättring i sikte.
    egentligen började det för 7 år sedan med nackspärr/yrsel och spänningshuvudvärk över en natt. Efter det höll det i sig i 1,5 år. När jag sedan blev gravid och gick hem gick det över och jag mådde bra i 2 år!!
    Så hoppet finns faktist. När jag sedan började jobba kom det tillbaks. Men då i form av hjärtrusningar som mest.
    Men det har liksom ändrat sig under tiden. Nu är det inte så mycket huvudvärk eller hjärtrusningar utan gungande yrsel mer konstant eller som kommer och går under dagen. Det kom också över en natt för 8 månader sedan. Jag har nu vant mig lite grann men blir också rädd av det de dagar det är mycket. Hur gör du för att stå ut?
    Det måste ha med stress att göra! Hur ser din vardag ut? Har du barn?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-08 15:06:39 följande:

Exakt så känner jag också!! Tar en dag i taget. Är orolig för hur nästa dag ska bli. Ser ingen bättring i sikte.
    egentligen började det för 7 år sedan med nackspärr/yrsel och spänningshuvudvärk över en natt. Efter det höll det i sig i 1,5 år. När jag sedan blev gravid och gick hem gick det över och jag mådde bra i 2 år!!
    Så hoppet finns faktist. När jag sedan började jobba kom det tillbaks. Men då i form av hjärtrusningar som mest.
    Men det har liksom ändrat sig under tiden. Nu är det inte så mycket huvudvärk eller hjärtrusningar utan gungande yrsel mer konstant eller som kommer och går under dagen. Det kom också över en natt för 8 månader sedan. Jag har nu vant mig lite grann men blir också rädd av det de dagar det är mycket. Hur gör du för att stå ut?
    Det måste ha med stress att göra! Hur ser din vardag ut? Har du barn?

Mitt kom 2020, och har hållit i sig den dess. Har också varit mammaledig 2 år under den tiden, men märkte ingen skillnad på mitt mående tyvärr. 

jag har två barn, och känner väl egentligen inte att jag är stressad eller mår dåligt utöver det här. Mitt liv är liksom bra, och jag mådde jättebra psykiskt innan det här. Det är mitt fysiska mående som förstört mitt psykiska mående. 

det jag gör för att klara av det här är tyvärr bara alla måsten. Jag jobbar, hämtar och lämnar barn. Går på träningar. städar och ordnar hemma. Men jag gör ingenting för mig längre, för det har jag ingen ork till. 

Hur gör du? Klarar du av att jobba och allting runtomkring? ( jag klarar det till kanske 90%, ibland kraschar jag för jag blir så himla less och ledsen över att jag aldrig blir bättre) 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 15:37:29 följande:

Mitt kom 2020, och har hållit i sig den dess. Har också varit mammaledig 2 år under den tiden, men märkte ingen skillnad på mitt mående tyvärr. 

jag har två barn, och känner väl egentligen inte att jag är stressad eller mår dåligt utöver det här. Mitt liv är liksom bra, och jag mådde jättebra psykiskt innan det här. Det är mitt fysiska mående som förstört mitt psykiska mående. 

det jag gör för att klara av det här är tyvärr bara alla måsten. Jag jobbar, hämtar och lämnar barn. Går på träningar. städar och ordnar hemma. Men jag gör ingenting för mig längre, för det har jag ingen ork till. 

Hur gör du? Klarar du av att jobba och allting runtomkring? ( jag klarar det till kanske 90%, ibland kraschar jag för jag blir så himla less och ledsen över att jag aldrig blir bättre) 

Jag har 3 barn. Allt kom iallafall efter jag fått barn, mådde bra innan! Jag håller med, har det väl egentligen bra så förstår inte varför jag mår så här. Det är detta som gör att jag mår dåligt nu! Allt är som i en dimma ibland. Jag jobbar och hämtar barnen vilket är en stress i sig. Jag är väldigt spänd som person som tror det beror på det också. Misstänkte förklimakteriet ett tag även om det är tidigt. Jag är i 40 års åldern. 
    Har väldigt ont i nacke och rygg så jag tror jag ska gå till en sjukgymnast. Vad ska man göra!

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-08 16:05:47 följande:

Jag har 3 barn. Allt kom iallafall efter jag fått barn, mådde bra innan! Jag håller med, har det väl egentligen bra så förstår inte varför jag mår så här. Det är detta som gör att jag mår dåligt nu! Allt är som i en dimma ibland. Jag jobbar och hämtar barnen vilket är en stress i sig. Jag är väldigt spänd som person som tror det beror på det också. Misstänkte förklimakteriet ett tag även om det är tidigt. Jag är i 40 års åldern. 
    Har väldigt ont i nacke och rygg så jag tror jag ska gå till en sjukgymnast. Vad ska man göra!

Alltså när jag fick det här först så misstänkte jag också nackutlöst yrsel, men idag 5 år senare har jag lite svårt å tro att man kan må såhär varje dag pga nacken? därför jag försöker hitta om det kan vara något annat. 

har du hittat något som hjälper? Och har du misstänkt att det är något annat någon gång? 
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 16:22:13 följande:
    Alltså när jag fick det här först så misstänkte jag också nackutlöst yrsel, men idag 5 år senare har jag lite svårt å tro att man kan må såhär varje dag pga nacken? därför jag försöker hitta om det kan vara något annat. 

har du hittat något som hjälper? Och har du misstänkt att det är något annat någon gång? 
    Förutom det du nämnde då såklart 😅. 
  • idape
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-08 16:22:13 följande:

Jag håller med dig att man undrar ju vad det kan bero på.
    Jag är orolig att det kan vara nåt allvarligt som ms tex. Kan vara vad som helst nästan. Men nåt är ju fel eller i obalans i kroppen. Det enda som hjälper är att smörja med tex ice power på nacken. Det piggar upp! Och sen håller jag sockret i balans genom att äta nåt var tredje timme ungefär och ha nåt att dricka eller nåt som tex druvsocker att ta när yrseln kommer. Men annars försöker jag bara ta mig igenom dagarna. Så ska man väl inte behöva ha det? Vilka prover har du tagit? Kanske ska jag också gå och ta några fler. Har också skrämt upp mig själv så kan liksom undvika gå in i affär med lång kö de dagar yrseln är som värst. Känner du också så? 

• Anonym (Anonym123)
    idape skrev 2025-03-08 23:18:22 följande:

Jag håller med dig att man undrar ju vad det kan bero på.
    Jag är orolig att det kan vara nåt allvarligt som ms tex. Kan vara vad som helst nästan. Men nåt är ju fel eller i obalans i kroppen. Det enda som hjälper är att smörja med tex ice power på nacken. Det piggar upp! Och sen håller jag sockret i balans genom att äta nåt var tredje timme ungefär och ha nåt att dricka eller nåt som tex druvsocker att ta när yrseln kommer. Men annars försöker jag bara ta mig igenom dagarna. Så ska man väl inte behöva ha det? Vilka prover har du tagit? Kanske ska jag också gå och ta några fler. Har också skrämt upp mig själv så kan liksom undvika gå in i affär med lång kö de dagar yrseln är som värst. Känner du också så? 

Tanken på ms har också slagit mig. men har inte gjort några undersökningar gällande det. men har ju också hört att ms och brist på b12 har väldigt liknande symptom. 

jag vet inte exakt vilka prover jag tagit, men kollat blodvärden, olika vitaminer , gluten och sköldkörteln vet jag iaf. också kollat lungor och hjärta.
    även varit hos sjukgymnast och naprapat men ingen har hittat något ovanligt. ( förutom hjärtat då, men de säger att de inte hänger ihop med mitt mående) 

har du gjort några undersökningar? 

skrämmande lika vi är ändå. Jag tänker också mycket på att äta och dricka ordentligt hela tiden. men jag märker egentligen ingen förbättring ändå? Kan din yrsel lugna sig av att du äter eller dricker?

ja jag går absolut inte in i affärer om jag absolut inte måste. undviker tyvärr allt som inte är måsten. 

jag upplever att gå i butiken är inte alltid jättejobbigt, men så fort jag ska stå still, i till exempel kö. Blir jag direkt yrslig. 

Svar på tråden Vad händer i min kropp?