• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 18:45:03 följande:

Tror ms syns vid mr röntgen och ryggmärgsprov. Jag vet att en av läkarna jag gick till ville skicka mig och röntga hjärnan, men hade precis blivit gravid då. och då fick jag inte göra det. 

alltså ja, tror också på det att man kanske skapar lite själv. Men jag mår helt ärligt dåligt varje dag på jobbet, och det blir aldrig bättre trots att jag utsätter mig varje dag. 

men tänkte på ditt mcv prov som var lite förhöjt. fick fram att det orsakas oftast av folat och b12 brist. 

jag har ju 2 gånger i mitt liv haft brist på folat. och vad jag läst mig till har b12 väldigt lika symptom som ms. Så kanske de är något på det spåret? 

Har du fått några provsvar ännu? Hur går det för dig?
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-13 12:59:52 följande:
    Har du fått några provsvar ännu? Hur går det för dig?

Tack för att du frågar! 
    Fick svar Idag och de som testades var de nedan. p-kobalamin var det enda som inte var inom normalvärdet och låg på  930 pmol/L.
    Men verkar inte som det tillför några konstigheter med kroppen. äter ju b12 med folsyra varje dag. Så förmodligen därför. 

P?Kobalamin 

P?Folat 

S-TSH 

S-T4 fritt 

Hur mår du?

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-13 20:15:17 följande:

Tack för att du frågar! 
    Fick svar Idag och de som testades var de nedan. p-kobalamin var det enda som inte var inom normalvärdet och låg på  930 pmol/L.
    Men verkar inte som det tillför några konstigheter med kroppen. äter ju b12 med folsyra varje dag. Så förmodligen därför. 

P?Kobalamin 

P?Folat 

S-TSH 

S-T4 fritt 

Hur mår du?

Haha tar tillbaka det jag skrev; googlade lite mer och de kunde visst tillföra lite konstigheter med kroppen.
    men tror ändå inte att jag mår såhär pga det, har bara ätit b12 i kanske 6 månader. och har ju mått såhär i flera år.
    men ska självklart sluta äta det nu 😂
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-13 20:23:56 följande:
    Haha tar tillbaka det jag skrev; googlade lite mer och de kunde visst tillföra lite konstigheter med kroppen.
    men tror ändå inte att jag mår såhär pga det, har bara ätit b12 i kanske 6 månader. och har ju mått såhär i flera år.
    men ska självklart sluta äta det nu 😂

Hej!
    oj det var högt! Beror nog på att du ätit vitaminer ja.
    kollade igenom mina gamla provsvar från nåt år sedan och det som var bara lite avvikande var b- monocyter som var lite förhöjt vilket kunde bero på reumatiska sjukdomar läste jag!
    sedan eosenofila gransulater var lite lågt!
    mitt ts värde låg på 1,1 så var ganska lågt ändå.
    annars mår jag väl ok men ännu väldigt ostadig.
    fattar inte varför det känns som marken sjunker ibland.

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-13 21:41:22 följande:

Hej!
    oj det var högt! Beror nog på att du ätit vitaminer ja.
    kollade igenom mina gamla provsvar från nåt år sedan och det som var bara lite avvikande var b- monocyter som var lite förhöjt vilket kunde bero på reumatiska sjukdomar läste jag!
    sedan eosenofila gransulater var lite lågt!
    mitt ts värde låg på 1,1 så var ganska lågt ändå.
    annars mår jag väl ok men ännu väldigt ostadig.
    fattar inte varför det känns som marken sjunker ibland.

Men inga prover ni undersökte vidare på?

jag är också konstant ostadig, de verkligen fruktansvärt. Men har nog aldrig upplevt att det känns som marken sjunker ibland. Måste vara jätteobehagligt /:

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-14 05:26:05 följande:

Men inga prover ni undersökte vidare på?

jag är också konstant ostadig, de verkligen fruktansvärt. Men har nog aldrig upplevt att det känns som marken sjunker ibland. Måste vara jätteobehagligt /:

Nej inget mer kollades vidare.
    Ja, jätteobehagligt att vissa steg känns liksom mjuka. Tror det har med spänningen i benen att göra.
    Det kom först för 8 månader sedan och det var värre i början. Konstigt nog vänjer man sig vid allt. Kändes som svindel när kollade ner. Och hade svårt gå på vissa underlag. Läste det var så på spänningsyrsel. Har även suddig syn då och då och pulsen åker lätt upp för småsaker känner jag. Har även svårt för starka lysen. Har du också så?
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-14 07:03:02 följande:
    Nej inget mer kollades vidare.
    Ja, jätteobehagligt att vissa steg känns liksom mjuka. Tror det har med spänningen i benen att göra.
    Det kom först för 8 månader sedan och det var värre i början. Konstigt nog vänjer man sig vid allt. Kändes som svindel när kollade ner. Och hade svårt gå på vissa underlag. Läste det var så på spänningsyrsel. Har även suddig syn då och då och pulsen åker lätt upp för småsaker känner jag. Har även svårt för starka lysen. Har du också så?

Så kan jag också känna om jag tex gått i skogen och sen kommer ut på asfalt, då kan det gunga till rejält. 

ja jag har också suddig syn ibland,  känner ofta hjärndimma och känner mig helt off och ofokuserad. Kan ibland inte ens skrolla på mobilen längre för det är som att hjärnan inte hänger med. 
    starka lysen har jag nog inte reagerat på. 

pulsen och hjärtklappningar var anledningen till att jag tog tag att gå till läkaren igen förra året.

man har ju googlat massor genom åren, och många symptom låter ju som ångest. 
    men jag tror inte jag har ångest, mådde verkligen bra innan yrseln kom. 

( har möjligtvis fått en del ångest av yrseln, men ångest tror jag absolut inte är grundorsaken i mitt fall) 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-14 13:55:09 följande:

Så kan jag också känna om jag tex gått i skogen och sen kommer ut på asfalt, då kan det gunga till rejält. 

ja jag har också suddig syn ibland,  känner ofta hjärndimma och känner mig helt off och ofokuserad. Kan ibland inte ens skrolla på mobilen längre för det är som att hjärnan inte hänger med. 
    starka lysen har jag nog inte reagerat på. 

pulsen och hjärtklappningar var anledningen till att jag tog tag att gå till läkaren igen förra året.

man har ju googlat massor genom åren, och många symptom låter ju som ångest. 
    men jag tror inte jag har ångest, mådde verkligen bra innan yrseln kom. 

( har möjligtvis fått en del ångest av yrseln, men ångest tror jag absolut inte är grundorsaken i mitt fall) 

Alltså fattar inte hur lika vi är!! Allt detta stämmer på mig!! Ja så menar jag med olika underlag man går på.
    idag var det snö och det var jobbigt på nåt vis att gå på! Halt och mjukt. 
    Låter ju neurologiskt?
    Hur började allt för dig? För mig kom det över en natt.vaknade i en dimma med spänningshuvudvärk och lättare yrsel då. Men hade känt mig yr vid nåt tillfälle tidigare. Har också ofta hjärndimma.
    För mig var det också hjärtklappning som gjorde att jag sökte igen!! Vad konstigt!!
    Det måste vara stresshormoner!
    Tror också detta är ångest som det blivit av det men det var inte därför det började! 
    Till mig har många sagt att det beror på att jag stressandas. så öva på min andning är viktigt.
    Jag tycker det blir värre när jag tittar ner ibland. kiropraktorn sa att det var för jag var så spänd i nacken.
    Det gör ont bara jag trycker på vissa punkter så har många triggerpunkter. Har du också det?

• Deeru

kan vara att du inte tar upp b12 via tarmen utan behöver injencera.
    låter som att du har Pots, vilket behandlas bra med b12 även om nu landstinget inte går med på det längre, så för egen del får jag beställa från tyskland så jag kan injencera själv.

• Anonym (Anonym123)
    Deeru skrev 2025-03-14 16:06:55 följande:

kan vara att du inte tar upp b12 via tarmen utan behöver injencera.
    låter som att du har Pots, vilket behandlas bra med b12 även om nu landstinget inte går med på det längre, så för egen del får jag beställa från tyskland så jag kan injencera själv.

tack för svar. 

fick dock provsvar igår på b12, låg på 930. Normalvärde är mellan 150-650. 
    hoppades att det skulle varit b12 brist, men verkar ju inte så :( 

Svar på tråden Vad händer i min kropp?