• Anonym (Anonym123)

Vad händer i min kropp?

är en tjej på 32år, inge alkohol,nikotin,koffein eller droger.
    160cm lång, 60 kg.
    tränar inte men rör på mig varje dag. 

lider i stort sätt varje dag av nedan symptom, vissa dagar lite bättre, men mår aldrig helt bra? 

Suddig syn 

Hjärndimma

Dålig balans 

Muskelsvaghet i rygg 

Yrsel 

ostadig gång

Stickningar i underarmar, vader fötter och händer 

Hög puls

Svimningskänslor

Andfåddhet 

Förstoppning 

Svag 

Orkeslös

någon som har förslag på vad det kan vara?
    äter varje dag b12, d vitamin och magnesium.
    runt mens äter jag även järn.

har själv läst mig till att det låter som b12 brist? Men senaste provtagningen visade P?Kobalamin Resultat: 370 pmol/L. 

Har vid 2 gånger i mitt liv haft brist på folsyra, men det har ordnat upp sig när jag ätit tablett. 

• Svar på tråden Vad händer i min kropp?
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 06:28:40 följande:

Jag håller med, längtar också. Men känner också väldig oro. Och det känns som min oro och rädsla bara växer. det är enormt psykiskt påfrestande att inte lita på sin egna kropp. 
    Just nu mår jag sämre än vad jag gjort på länge, sån extrem yrsel att jag behöver lägga så mycket energi och tanke på hur och vart jag går för att inte ramla.

det är verkligen att jag inte lever livet, jag överlever det bara. 

nej har inte testat ashwaganda. funkar det för dig? Har du tips på någon isf?

Håller verkligen med. Extremt påfrestande att inte lita på sin egen kropp och balans.
    Hur känner du din yrsel då? Är den gungade eller roterande också?
    Tror vilken ashwaganda som helst. 
    Jag har Biosalma med b vitaminer också.
    vet inte hur mycket den funkar men lite iallafall. Eller så inbillar man sig. Mycket sitter i huvudet.
    Det man tänker så blir det ofta.
    Har du testat åksjuketabletter? 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 08:26:51 följande:

Håller verkligen med. Extremt påfrestande att inte lita på sin egen kropp och balans.
    Hur känner du din yrsel då? Är den gungade eller roterande också?
    Tror vilken ashwaganda som helst. 
    Jag har Biosalma med b vitaminer också.
    vet inte hur mycket den funkar men lite iallafall. Eller så inbillar man sig. Mycket sitter i huvudet.
    Det man tänker så blir det ofta.
    Har du testat åksjuketabletter? 

den är gungande, som om man är på en båt. Svårt att fokusera och ta in omgivningen liksom. 

nej har egentligen inte testat någonting förutom bra kost, dricka mycket vatten, vitaminer och försöker ta mig ut i naturen. Men det är också svårt att orka ta sig ut när vardagen är så energikrävande för att yrseln är där konstant. Även av att gå ut i skogen. 

har du testat åksjuketabletter?

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 09:11:29 följande:

den är gungande, som om man är på en båt. Svårt att fokusera och ta in omgivningen liksom. 

nej har egentligen inte testat någonting förutom bra kost, dricka mycket vatten, vitaminer och försöker ta mig ut i naturen. Men det är också svårt att orka ta sig ut när vardagen är så energikrävande för att yrseln är där konstant. Även av att gå ut i skogen. 

Ja exakt som jag!! men mitt kommer och går under dagen även om jag är ostabil hela tiden.
    Har blivit väldigt stel i benen av att hela tiden försöka hålla balansen. Känns även som drar lite ibland när jag sitter.
    ja, jag har testat. Det kan funka lite men inte så mycket.
    problemet är nog att man går runt och spänner sig.
    Även om jag är rädd att det är nåt farligt.
    Hur gör du för att klara att jobba?
    Bara att gå till tandläkaren och liksom känna sig instängd skapar panik. Jag var en tuff person innan. Bodde till och med utomlands själv!
  • Anonym (Maybe)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 09:11:29 följande:

Problemet är att du kan ha symtom med anledning av olika orsaker. Låt oss säga tex anemi och problem med hjärtat och eller kristallsjukan. Men om jag vore du skulle jag kämpa för att få MS uteslutet ( eftersom många symtom stämmer in). 

I övrigt så ger anemi både andfåddhet, hjärtklappning och yrsel ( om det är tillräckligt lågt). Men det har du redan uteslutit? 

Vidare hade jag nog betalat själv för att få värden på t3 och t4 . Vårdcentralen brukar oftast bara kolla upp TSH. 

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Maybe) skrev 2025-03-11 13:41:55 följande:

Problemet är att du kan ha symtom med anledning av olika orsaker. Låt oss säga tex anemi och problem med hjärtat och eller kristallsjukan. Men om jag vore du skulle jag kämpa för att få MS uteslutet ( eftersom många symtom stämmer in). 

I övrigt så ger anemi både andfåddhet, hjärtklappning och yrsel ( om det är tillräckligt lågt). Men det har du redan uteslutit? 

Vidare hade jag nog betalat själv för att få värden på t3 och t4 . Vårdcentralen brukar oftast bara kolla upp TSH. 

B?Leukocyter 

B?Erytrocyter 

B?Hemoglobin (Hb) 

B?EVF 

B?MCV 

Erc(B)?MCH 

B?Trombocyter 

jag testades för dessa förra veckan, och ligger inom normalvärden. 

är det något annat jag borde testa gällande anemi?

väntar in fler provsvar; vet inte riktigt vad som testades. mest vitaminer tror jag. 

• Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 14:48:39 följande:

B?Leukocyter 

B?Erytrocyter 

B?Hemoglobin (Hb) 

B?EVF 

B?MCV 

Erc(B)?MCH 

B?Trombocyter 

jag testades för dessa förra veckan, och ligger inom normalvärden. 

är det något annat jag borde testa gällande anemi?

väntar in fler provsvar; vet inte riktigt vad som testades. mest vitaminer tror jag. 

Jag testades också för många år sedan för allt möjligt och inget hittades. Nåt var lite förhöjt. Tror det var mcv. Men det var ingen fara sa de. Bör nog gå och kolla igen nu några år senare. 
    ska bli intressant se vad du får för svar.
  • Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 15:41:34 följande:
    Jag testades också för många år sedan för allt möjligt och inget hittades. Nåt var lite förhöjt. Tror det var mcv. Men det var ingen fara sa de. Bör nog gå och kolla igen nu några år senare. 
    ska bli intressant se vad du får för svar.
    Jag hoppas ju verkligen dom hittar något, hade varit så skönt att få veta orsaken.

när testades du sist?

En stor anledning till att jag inte berättar för folk i min omgivning längre är för att dom typ blir "sura" på mig. Och tycker att jag inte är hård nog mot läkarna, att jag ska gå dit och begära att bli fortsatt undersökt. Som att det vore min uppgift ? Jag vet ju liksom inte ens vad jag ska be dom kolla? Det är ju inte jag som är läkare. 🤷🏼?♀️
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym123) skrev 2025-03-11 16:23:48 följande:
    Jag hoppas ju verkligen dom hittar något, hade varit så skönt att få veta orsaken.

när testades du sist?

En stor anledning till att jag inte berättar för folk i min omgivning längre är för att dom typ blir "sura" på mig. Och tycker att jag inte är hård nog mot läkarna, att jag ska gå dit och begära att bli fortsatt undersökt. Som att det vore min uppgift ? Jag vet ju liksom inte ens vad jag ska be dom kolla? Det är ju inte jag som är läkare. 🤷🏼?♀️

Ja det hade det verkligen varit! 
    men hur ser man ms och sånt? Jag tänker inte ta ryggmärgsprov. Kanske man skulle röntgat hjärnan?
    men jag vill inte be om det.
    Håller med. Man vill inte att folk är på en.
    Det var många år sedan jag testades. Gick dock åter för 2 år sedan då jag började få hjärtklappning. Det la sig när jag slutade vara rädd för det, Nu känner jag bara hjärtrusningar och dubbelslag vid hormonförändringar.
    Därför tror jag yrseln lägger sig när vi slutar vara rädda för den. Det är obalans i kroppen av stress och oro tror jag. Spänningsyrsel och ångest som det skapat.
    Jag har börjat bli arg på min yrsel och säger nej du bestämmer inte över mig. Sen gör jag saker ändå. Och det känns faktist bättre! Men det är lättare sagt än gjort!
    Man ska utsätta sig för den och se att inget händer!

• Anonym (Anonym123)
    Anonym (Ida) skrev 2025-03-11 17:02:59 följande:

Ja det hade det verkligen varit! 
    men hur ser man ms och sånt? Jag tänker inte ta ryggmärgsprov. Kanske man skulle röntgat hjärnan?
    men jag vill inte be om det.
    Håller med. Man vill inte att folk är på en.
    Det var många år sedan jag testades. Gick dock åter för 2 år sedan då jag började få hjärtklappning. Det la sig när jag slutade vara rädd för det, Nu känner jag bara hjärtrusningar och dubbelslag vid hormonförändringar.
    Därför tror jag yrseln lägger sig när vi slutar vara rädda för den. Det är obalans i kroppen av stress och oro tror jag. Spänningsyrsel och ångest som det skapat.
    Jag har börjat bli arg på min yrsel och säger nej du bestämmer inte över mig. Sen gör jag saker ändå. Och det känns faktist bättre! Men det är lättare sagt än gjort!
    Man ska utsätta sig för den och se att inget händer!

Tror ms syns vid mr röntgen och ryggmärgsprov. Jag vet att en av läkarna jag gick till ville skicka mig och röntga hjärnan, men hade precis blivit gravid då. och då fick jag inte göra det. 

alltså ja, tror också på det att man kanske skapar lite själv. Men jag mår helt ärligt dåligt varje dag på jobbet, och det blir aldrig bättre trots att jag utsätter mig varje dag. 

men tänkte på ditt mcv prov som var lite förhöjt. fick fram att det orsakas oftast av folat och b12 brist. 

jag har ju 2 gånger i mitt liv haft brist på folat. och vad jag läst mig till har b12 väldigt lika symptom som ms. Så kanske de är något på det spåret? 

• Anonym (Kork)

Kan tro det jag som skapat tråden, förutom att jag är kille. Har alla dessa symtom. Men jobbigaste just nu om jag ska rangordna är huvudvärken, ostadighetskänsla när jag går. Hatar skiten.
    Har gjort alla basic test på vc flertal gånger. Inget visar något konstigt och inget fel i skallen eller rygg har ju ct o mri.
    Enda som hjälpt mig är botox. Men det håller typ bara r månsnder.

Svar på tråden Vad händer i min kropp?