Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 02:24:56 följande:
    Men snälla du, hur kort minne har du egentligen? Det var ju du själv som skrev att Hitler kunde inte avsättas innan han gjorde/beordrade alla hemska saker eftersom han inte kunde dömmas innan han gjort något fel. Detta speglar du vidare till Trump i samma situation. Hur ska du ha det? Det är ju just ditt resonemang jag ifrågasätter och du verkar nu hålla med att det är ologiskt. Logiken finns inte i dina kommentarer och det är du själv som nu kommit fram till det. Du förstår inte eller hur? 
    Jag trodde att du skrev om något helt annat igen, men uppenbarligen uttryckte du bara dig ... konstigt. 

Okej, så din fundering var att Hitler inte kunde avsättas för att det var en demokrati och att det är samma sak med Trump? Jo, det kan jag hålla med om. Man kan inte avsätta enledare som är demokratiskt valt. Först efter 4 år (eller 5 i vissa länder, kan man bli av med honom. 

Sedan har ju Hitler avskaffat demokratin. Om detta händer behöver man ju att folket gör uppror, att någon gör en coup eller liknande. Trump borde inte kunna göra detta i USA och om han går för långt så kommer amerikanerna att reagera. VI kan i alla fall inte göra något, eftersom det inte är vår regering.
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 11:30:44 följande:
    Jag läser just nu Orwells bok 1984, som skrevs 1949, tänkvärd läsning. Totalitära krafter verkar finnas överallt och nu dyker de upp till och med i frihetens högborg, USA. 
    Vi läste den i skolan. Sånt borde man alltid läsa i skolan. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 11:30:44 följande:
    Jag läser just nu Orwells bok 1984, som skrevs 1949, tänkvärd läsning. Totalitära krafter verkar finnas överallt och nu dyker de upp till och med i frihetens högborg, USA. 
    Jag rekommenderar även filmerna "die Welle"  (handlar om hur en lärare med sin klass bygger upp en slags fascistisk rörelse, bara för att visa eleverna hur det hände i Tyskland. Och "er ist wieder da " (handlar om att Hitler dyker upp i vår tid och får folk på sin sida trots allt). Minst en av dem brukar finnas på Netflix.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 14:40:45 följande:
    Ja, det är hemskt men det är fortfarande inrikes problem. USA har fört krig i HELA VÄRLDEN och tex stödjer Israel med vapen som används i folkmordet i Gaza.
    Så att Hitler dödade 6 miljoner judar var också inrikesproblem?

Och att Kina ockuperar Tibet och är på väg att införliva Taiwan? 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-23 15:54:31 följande:
    Ja, man skall aldrig lyssna på vad som ledare säger utan istället fokusera på deras handlingar. Tex tänka på de mord som Putin beordrade på ryssar som flytt till England. Som utfördes på Engelsk mark.
    Ja, men i början var handlingarna inte så farliga heller. Det mesta hände ju senare. Jag tror att det också delvis var så att Putin ville samarbeta DÅ. Då passade det, och han trodde att det skulle bli bra så. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 15:53:58 följande:
    När ni ser den kommer ni att tänka på Trump och en del som är insatta även på Netanyahu.
    Har du ens sett filmerna? De passar inte på dessa, nej. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 15:57:57 följande:
    Lär dig historia och utbilda dig. Judarna dödades inte bara i Tyskland.
    Det är helt irrelevant i det här sammanhanget. Håll dig till ämnet! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 16:08:32 följande:
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Altså ditt minne. DET VAR JU DU SOM TOG UPP DET 😂😂😂😂😂
    Självklart tog jag INTE upp judar i ANDRA länder än Tyskland. Vi pratade Hitler, då är det irrelevant. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 16:19:04 följande:
    Jag missförstod. Självklart var det i nästan hela Europa. Men nu kan vi väl komma tillbaka till ämnet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-23 17:09:32 följande:
    Att stödja ett hot mot Sverige men leva i Sverige är svenskfientligt.
    Lever vi inte i en demokrati, här i Sverige? Dessutom bor ju han i USA. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA