Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Lukas) skrev 2025-03-31 13:25:52 följande:
    Det har alltid med "saken" att göra när etablissemanget och dess följare talar om "demokratins nedgång" och "hot mot demokratin".

Spelar ingen roll om det är italienare som röstar på Meloni, svenskar som röstar på SD eller amerikaner som röstar på Trump. Det är alltid "ett hot mot demokratin".

Utvecklingen i de polska valen Polen var "alarmerande" och "oroväckande" så länge Lag & Rättvisa vann dem - men så vann EU-byråkraten Donald Tusk nu senast och då var det inga problem med demokratin. Större än så var tydligen inte hotet mot demokratin från Lag & Rättvisa än att de kunde röstas bort av folket i ett val.

Det är val i USA igen år 2026, nästa höst. Då kommer den amerikanska demokratin att fungera ungefär lika bra, eller dåligt, som den gjort sedan hundratals år tillbaka. Trots alla "hot mot demokratin".
    Alla dessa exempel är förstås hot mot demokratin, eftersom alla är partier som kan tänkas vilja avskaffa demokratin. Visst, det gick bra i Polen, men det hade också kunnat gå snett. Generellt finns det risken att en sån regering avskaffar demokratin, visst. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-01 23:25:58 följande:
    Det gjorde Hitler och nazisterna också, satte sitt eget land och dess intressen på bekostnad av världen.
    Stämmer inte. Hitler var mer som Putin, försökte erövra alla andra länder. Om han hade brytt sig om Tyskland, så hade de andra länderna sluppit mycket.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-04-02 03:48:21 följande:
    Du förstod alltså inte att jag pratade om två olika händelser i historien, dels när USA bildades och dels när USA gick med i andra värlskriget.

Här kan du läsa in dig: google.com
    Det är du som hade fel. Precis som han sa så blandade du ihop "the revolutionary war" (1775 - 1783) med "the civil war"  (1861 - 1865). Det var det första kriget som man - möjligtvis - kan anse vara USAs grundning. Och det var ju inget inbördeskrig.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 14:50:40 följande:
    Inget annat land har atackerat så många länder som USA. Putin är Trumps stora förebild och även Hitler. Han beundrade de båda helt öppet.
    Men inte för att skapa ett stort rike. Jo, Putin och Trump har ju mycket gemensamt.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 14:58:07 följande:
    Ja, det verkar vara så och det kallas för korumption.
    Inte riktigt. Och dessutom är det korruption som är problemet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 18:20:30 följande:
    Inte riktigt vad? Lobbying hotar demokratin genom att stora rika organisationer köper sig inflytande över politiska beslut, vilket går emot principen att beslut ska fattas med allmänhetens bästa i åtanke. AIPAC påverkar USAs politik otroligt mycket. Det förstår man när USA fortsätter att skicka miljarder dollar till Israel men gör otroligt hårda besparingar mot sina egna medborgare.
    Läsförståelse.....
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 18:30:47 följande:
    Utbilda dig i ämnet. Läs tex hur skapades USA från början. J
    Det är inte jag som behöver utbilda sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 18:30:47 följande:
    Utbilda dig i ämnet. Läs tex hur skapades USA från början. 
    Sa du USA??? Börja diskutera USA då! DU diskuterar bara Israel. Varför? Jag har inte sett någon kunskap om något annat ämne. Prova att verkligen diskutera något! Själv, utan chatGPT.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 23:16:48 följande:
    😂😂😂 Det är inte mitt problem att du inte förstår det du läser. Det är ju bara ditt problem. Ja, läs hur USA skapades från början. Jo, genom att vita bosättare stal ursprungsbefolkningens mark. 
    JAG förstår, det är du som frågar efter självklarheter. Men du diskuterar inte USA. Och just USA:s urbefolkning är ett av mina speciella intressen. Var så god och gör bort dig! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-02 23:24:23 följande:
    😂😂😂 läsförståelse vad? 😂 Det är tragikomiskt. Vad är det du försöker säga med "inte riktigt"?
    Det står tydligt. Det är bara att läsa. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA