Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-27 23:14:09 följande:
    Jag bad dig flera gånger förklara vad av det jag skrev är inte sant men du duckar varje gång. 😂 Det är inte så man argumenterar fröken. Det här inte USA.
    Det finns gränser för hur många gånger jag upprepar samma sak. Och dina inlägg är dessutom nästan obegripliga. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-27 23:58:41 följande:
    Inte en enda gång har du svarat och om du inte begriper mina kommentarer är det ditt problem fröken...utbilda dig.
    Jag är tålig när det gäller sånt. Jag svarar även 5, 6 eller 7 gånger. Men inte fler gånger. Det börjar bli väldigt tjatigt. 

Och det är defintiivt inte min utbildning som är problemet. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-03-28 00:07:12 följande:

Du menar alltså att AIPAC styr USA? Tex deras utrikespolitik. 

Dvs du tror på konspirationsteorin att judarna styr allt? 

Hahahaha!!!!

Eller hur? Tjatigt. EN lobbyorganisation! Hur många lobbyorganisationer finns det väl i USA? Men den här är ju judisk.... 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-28 00:13:05 följande:
    Trump är korumperad.
    Alla vet det.... Kräks
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2025-03-28 15:58:05 följande:
    Jag tror (tyvärr) USA är ganska över. Även post Trump. Bara en känsla jag har.
    Så fort går det inte.
  • AndreaBD
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-28 21:36:13 följande:
    Jag stödjer inte Trump, men jag tänker att det finns fler än ett perspektiv. Trump är inte enbart elände och tandagnissel. Han gör och säger både bra och dåliga saker.

Man behöver inte heller argumentera för att världen varken är svart eller vit, inte heller indelad i onda och goda. Världen är istället oerhört mångfacetterad, subjektiv och mer av en gråskala.
    Kan hända. Men om han förstör ekonomin - vilket han är på god väg att göra - så är de positiva sakerna nog inte lika viktiga. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2025-03-29 14:28:06 följande:

Allt detta skuldbeläggande av andra för att framställa sig som utnyttjad och andra som dåliga och opålitliga är väl det MAGA och andra högerpupulister kör med som standard för att spinna på känslor av att vara orättvist behandlad.

Det funkar på ganska många Tomte

Jo, man har ju inte hört en massa kritik tidigare. Det kommer plötsligt nu, allt på en gång. Visst, jag tror säkert att man har tagit upp det tidigare och att flera länder i Europa har snyltat lite. Dock inte alla. Men bilden som de målar upp nu, är helt orimlig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Ingen bryr sig) skrev 2025-03-30 21:56:40 följande:
    Vems ekonomi förstör han? Är du medveten om att USA har ett enormt budgetunderskott som man någongång måste ta tag i istället för att bara fortsätta göra av med mer pengar än man tjänar.

Trots en minskning därefter hamnade underskottet för budgetåret 2024 på 1 800 miljarder dollar. Statsskulden motsvarar sedan 2012 över 100 procent av BNP.
    Självklart vet jag det, och det är självklart den amerikanska ekonomin jag syftar på. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-31 07:35:19 följande:

Ja, det verkar som att demokratin är på nedgång i nästan hela världen.

Putin är en fascistisk diktator och samarbetar med Iran, islamistisk diktatur , och Kina och Nordkorea som är kommunistiska diktaturer. Det enda som förenar dem är det auktoritära styrena och deras hat mot den fria demokratiska västvärlden.
    De stöttas av hela BRICS, Brasilien.  Ryssland , Indien , China och Sydafrika.
    Brasilien och Indien är fortfarande demokratier men med tydliga autoritära drag och i Indien växer hindunationalismen och religösa minoriteter förtrycks. 

I USA verkar man längta efter en stark ledare, som Trump, och han börjar visa starka auktoritära drag, ibland nästan påminnande om fascism.

Europa är den kontinent där demokratin fortfarande är stark. Men 
    även  I Europa finns vissa strömningar mot fascism. 

Ja, det är något att oroa sig över, att demokratin är på nedgång. Jag förstår inte varför, faktiskt. Det är ju egentligen uppenbar att demokrati måste vara det bästa systemet.  Så varför ska man då övergå till ett auktoritärt system? 
  • AndreaBD
    Anonym (Lukas) skrev 2025-03-31 10:40:54 följande:

Demokratin är inte "på nedgång" bara för att folk inte röstar vänster-liberalt.

Nej, det har ju inte med saken att göra. Jag tror inte heller att någon menade så. Det är ju snarare så att allt fler länder faktiskt inte har ett demokratiskt system, eller åtminstone är på gränsen, dvs. de uppfyller inte alla krav för att kunna kallas för en demokrati. Det är därför Turkiet inte släpps in i EU, och Ungern borde man ju redan ha kastat ut, men det finns inte heller möjlighet till detta. Dvs. man har inte räknat med att det skulle kunna hända. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA