Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

För er som undrar varför många bojkottar varor från USA

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-17 14:19:39 följande:
    I de flesta demokratiska länder är kritik mot Israels politik och handlingar skyddad under yttrandefriheten. Detta inkluderar kritik mot Israels behandling av palestinier, folkmord, etnisk rensning, ockupationen av palestinska områden och andra aspekter av Israels politik vilket är just det jag skriver om. Det är inte att demonisera Israel, det är att demonstrera mot fruktansvärda krigsbrott som de fakto begås av Israel.
    dessa 

Medan kritik mot Israel generellt sett inte är olaglig, används antisemitism (falska påståenden) allt oftare av "israelvänner" som slagträ för att tysta kritiska röster som tex anser att Israel bryter mot internationella lagar och mänskliga rättigheter när man skjuter mot civila och ockuperar palestinska områden.  Det finns en risk att dessa "israelvänner" missbrukar antisemitismen till den graden att själva missbruket blir antisemitskt.

Löjligt. Tysklands politiker vet vad de sysslar med. Och Tyskland har en bra demokratisk tradition, även om USA håller på att bli något annat. Och USA är ju egentligen ämnet! 

Och i fall du eller någon annan har missat - de som skrev den där artikeln, eller i alla fall två av dem var inga historiker utan "idéhistorisker". Idéhistoria är ett intressant ämne, men bidrar ingenting till en sån diskussion.  
  • AndreaBD
    nattuw skrev 2025-04-17 15:03:03 följande:
    Nordiska motståndsrörelsen delar Palestinarörelsens åsikter om Israel. Så när någon har problem med att mina åsikter skiljer sig från Palestinarörelsens åsikter så är det ett kvitto på att jag inte delar Nordiska motståndsrörelsens politiska åsikter.
    Ja, höger- och vänsterextrema har mycket gemensamt nuförtiden. Tyvärr. Jag gillar inte att vara i mitten, har alltid varit vänster, men det var andra tider det. 
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-18 14:43:13 följande:
    Hets mot folkgrupp är olagligt och du borde tänka på vad du skriver. Det är hemskt det du påstår om en folkgrupp.

Jag skrev om sionism som är en ideologi och du borde lära dig skillnaden.

Ja, Trump är ett stort problem. Vad tycker du om hans avsikter att etniskt rensa Gaza och fördriva 2 miljoner palestinier? Tycker du att etnisk rensning är ok eftersom det gynnar Israel?
    Du svamlar. Och du kanske ska läsa på vad hets mot folkgrupp är. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-18 23:49:24 följande:
    Att påstå att en palestinier generellt är hatiska och våldsamma är hets mot folkgrupp. Du borde tänka på vad du skriver.
    Jag har ju inte skrivit så. Jag rekommenderar att du läser igen.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-19 00:49:24 följande:
    Det är pinsamt. Det här skrev DU i kommentar nr.910.

"Haha. Ett försök att säga att rentvå palestinier från associationen med radikala, hatiska, våldsamma grupper, och samtidigt påstå att judar generellt skulle vara associerade med radikala grupper, när det i själva verket är tvärtom. En stor majoritet (70 - 80 % enligt - palestinska - undersökningar) stödde t.ex. Hamas och massakern den 7.oktober. Samtidigt som bara en minoritet av judar/israeler stödjer något extremt parti.Och observera - parti! Jag tror inte man skulle hitta fler en en våldigt liten minoritet som skulle stödja terroristgrupper. "

Det du skrev är hets mot folkgrupp och är olagligt.
    OM det VORE det, så skulle ju dina inlägg vara det i större grad än mina. Men det är det ju inte. 

Tror du verkligen att det skulle hets mot folkgrupp att skriva att en studie på en palestinsk högskola (ännu lite mera noga för att det inte ska bli missförstånd) har visat  att 70 - 80% av palestinierna stödjer Hamas? Har alla internationella tidningar som har rapporterat om den studien gjort sig skyldiga av hets mot folkgrupp? 

Du är ibland så upprörd över all inskränkning av yttrandefrihet. Men du försöker själv tysta andra med bluff om att något skulle vara olagligt. Du är INTE någon som står för yttrandefrihet. 

Och nu får du sluta avleda fran den verkliga diskutionen! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-21 13:00:51 följande:
    Frasen "From the River to the Sea" har en mycket tydlig betydelse i israelisk politik. Det är märkligt att israelvännee tycker att det är ok när Israel använder den men inte palestinier.

Sloganen har använts av israeliska politiska grupper sedan 1920 talet. Den populariserades av den sionistiska ledaren Zeev Jabotinsky i en dikt: "Från havet till öknen, och med floden i mitten, ska enbart Israels självständighet råda". Detta syftade på en sionistisk vision om en heljudisk stat i hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet.

I modern israelisk politik används frasen för att förespråka fortsatt israelisk kontroll/ockupation över hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet. Detta innebär i praktiken total motstånd mot upprättandet av en palestinsk stat, 
    stöd för fortsatt olagligt bosättningsbyggande på Västbanken och
    upprätthållande av israelisk överhöghet i hela regionen.

Denna hållning förnekar helt palestiniernas rätt till självbestämmande och leder till en apartheidliknande situation. Sionistiska extrema  tolkningar förespråkar total fördrivning eller till och med folkmord mot palestinier vilket egentlingen sker idag.

För palestinier uttrycker sloganen en ståndpunkt för palestinsk frihet och självbestämmande, inte ett ställningstagande mot judar som folk.

Jerusalem Declaration on Antisemitism (undertecknad av över 200 forskare) slår fast att "between the river and the sea" inte är antisemitiskt.

USA stödjer Israel och pågående folkmord i Gaza och det är en av anledningar att bojkotta USA. Det är absolut inte off topic kommentar.
    Vad en fras betydde för över 100 år sedan har ingen relevans för vad den betyder nu. Sånt ändrar sig mycket snabbt.  

Och varför påstår du något som är uppenbarligen osann? 

Jag har bara hittat denna frasen en gång i deklarationen och där sägs det ingenting om frasen själv - varken bu eller bä. Den bara används som beteckning för landet. 

"

Criticizing or opposing Zionism as a form of nationalism, or arguing for a variety of constitutional arrangements for Jews and Palestinians in the area between the Jordan River and the Mediterranean. It is not antisemitic to support arrangements that accord full equality to all inhabitants ?between the river and the sea,? whether in two states, a binational state, unitary democratic state, federal state, or in whatever form."
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-21 17:17:44 följande:
    Utbilda dig eller åtminstånde läs noga det du hänvisar till  innan du börjar svamla.

Israel har sedan det skapades jobbat för att förverkliga just vad frasen " From the River to the Sea...". Israel har fördrivit palestinier och tagit deras land.

Sedan borde du noga läsa texten du hänvisar till eftersom den säger emot din proisraeliska propaganda.

Det står "Att kritisera eller motsätta sig sionismen som en form av nationalism, eller argumentera för en mängd olika konstitutionella arrangemang för judar och palestinier i området mellan Jordanfloden och Medelhavet. Det är inte antisemitiskt att stödja arrangemang som ger full jämlikhet till alla invånare - mellan floden och havet, vare sig i två stater, en binationell stat, en enhetlig demokratisk stat, federal stat eller i vilken form som helst."
    Du försöker på allvar blanda bort korten. Nej, det står inte det som du har sagt, det står - precis som du har citerat det här:

Det är inte antisemitiskt att stödja arrangemang som ger full jämlikhet till alla invånare

Med andra ord: Man får demonstrera och kräva samma rättigheter för båda folkgrupperna (i Israel/Palestina, vilket här omskrivs med "from the river to the sea". )
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-04-21 19:47:28 följande:
    😂😂😂 Ja, självklart. Och det är därför inte antisemitisk när demonstranter ropar " From the River to the Sea...". Jag kan verkligen inte hjälpa dig när det gäller att förstå både text och sammanhanget.

I din egen text/källa står följande "Att kritisera eller motsätta sig sionismen som en form av nationalism, eller argumentera för en mängd olika konstitutionella arrangemang för judar och palestinier i området mellan Jordanfloden och Medelhavet. Det är inte antisemitiskt att stödja arrangemang som ger full jämlikhet till alla invånare - mellan floden och havet, vare sig i två stater, en binationell stat, en enhetlig demokratisk stat, federal stat eller i vilken form som helst." 

Sloganen är en önskan om ett fritt Palestina där kristna, muslimer och judar lever tillsammans i fred och jämlikhet.
    Ingen idé att diskutera med någon som påstår att svart är vitt och även citerar och påstår att det står något helt annat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kanske) skrev 2025-04-29 17:39:18 följande:
    Kanske är jag blind men jag ser inget utplånat Israel på den affischen?

Visa mig?
    En karta på hela området och ordet Palestina brevid? Ingen uppdelning. 
Svar på tråden För er som undrar varför många bojkottar varor från USA