• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Agda90
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-27 06:59:02 följande:
    Så kan det säkert vara, men det kan ju också vara så att jag egentligen inte bryr mig så mycket om vad de tycker. Å andra sidan ska man kanske inte gå händelserna i förväg. Vill bara vara förberedd på om jag får frågan. Kan ju inte vara första gången de får ett nej menar jag. Kanske föreslå att vi ska träffas hemma hos dem istället? Flört Så kan jag ta med mig lite bullar. 
    Det är inte de som har blivit anmälda för att man är orolig för att barn far illa utan du. 
    Du är mer orolig för din privata sfär och att soc ska snoka än att de ska se att ditt barn har det bra. Det får mig genast att undra vad du döljer och vad du har gjort för att orosanmälan skickades till soc!
  • Anonym (I veckor?)
    Anonym (Oj) skrev 2025-04-02 06:08:21 följande:
    Så du tvingar i barnen strikt lchf? 

Då förstår jag att du blivit anmäld. Och förstår din rättshaveristiska inställning.
    Hjärnan behöver gudbevars kolhydrater för att fungera!
    Visst är det stolligt. God välsmakande husmanskost, frukt och grönsaker är det bästa, inga konstiga dieter som är rena modenycker och som kräver extra kosttillskott. Säkerligen kan barnen få dessa middagar hos farmor och mormor; de behöver inte vrida in och ut på sig för att barnens föräldrar är "moderna" med skumma dieter. Vi vet heller inte hur de fungerar på lång sikt. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Oj) skrev 2025-04-02 05:59:37 följande:
    Oj, så en bruten integritet kan aldrig återupprättas?
    Så om någon släkting lägger upp en bild på dina barn på sociala medier så är de besudlade för all framtid?
    Likaså om någon som varit med om en bilolycka och kommer och plingar på och ber om ett glas vatten och låna telefonen, då är hela familjen besudlad- för all framtid- om du öppnar dörren?
    För att inte tala om ifall barnen blir utsatta för att bli retade, våld eller sexuella övergrepp. Sorry barn, er integritet kan aldrig återupprättas!

Det låter både farligt och väldigt dåligt för dina barn med en så rigid uppfattning om integritet som aldrig kan återupprättas om den blivit bruten!
    Exakt - det är detta jag försökte få Ts att förstå med. Sånt språk är jätteskadligt eftersom det är så binärt. Det är faktiskt farligt eftersom barnen då kan bli livrädda, om något händer är de liksom förstörda för all framtid. Lite hedersmentalitet över det.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 19:46:26 följande:
    Ja, så är det. 
    Tror få (förutom ytterst svaga personer) vill ha hem myndighetspersoner i sina hem. Oavsett om det är soc-personer som snokar runt eller polisen som gör en husrannsakan. Det i sig betyder inte att man har något att dölja för att man känner så. 

Jag tycker precis som du att det även inför barnen är viktigt att visa upp att man inte låter sig köras över. 
    Det är också viktigt att inför barnen visa att man kan ta emot hjälp och att resten av samhället faktiskt inte konspirerar att sänka en.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-02 10:50:05 följande:
    Det är också viktigt att inför barnen visa att man kan ta emot hjälp och att resten av samhället faktiskt inte konspirerar att sänka en.
    Jag tycker det är viktigt att visa att man inte ska vara naiv. Att personer som säger sig erbjuda "hjälp" inte alltid har de bästa avsikterna. Annars kan man bli ett lätt offer från allt till groomers, säljare och myndighetspersoner. Var på er vakt brukar jag ofta säga. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Vad) skrev 2025-04-02 10:46:15 följande:
    Exakt - det är detta jag försökte få Ts att förstå med. Sånt språk är jätteskadligt eftersom det är så binärt. Det är faktiskt farligt eftersom barnen då kan bli livrädda, om något händer är de liksom förstörda för all framtid. Lite hedersmentalitet över det.
    Jag tycker vi behöver mer heder i samhället. Det är sådan normlöshet nu för tiden. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-02 20:28:24 följande:
    Jag tycker vi behöver mer heder i samhället. Det är sådan normlöshet nu för tiden. 
    Haha men nu kan vi väl ändå vara säkra på att du har trollat oss alla riktigt bra! 
  • Anonym (O)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-03 08:45:40 följande:
    Haha men nu kan vi väl ändå vara säkra på att du har trollat oss alla riktigt bra! 
    Ja verkligen! Men diskussionen behövs så jag får väl tacka TS för att ha lyft ämnet. :) 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Nej) skrev 2025-04-03 08:45:40 följande:
    Jag tycker mig minnas en tråd från ca 1-2 år sen som blev 300 sidor lång, om inte mer.
    Om en riktig rättshaverist till morsa som blivit socanmäld för att hennes barn misshandlat någon i skolan "genom lek".
    Samma språk, samma provokationer och precis samma användare Challenger som ständigt ljublade åt allt ts skrev. Precis som här.

Så det är nog rent trolleri trollera,  eller så har ts blivit anmäld igen(!)?
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?