• Anonym (Anna)

Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?

Har fått en sådan där orosanmälan från skolan.

Socialen vill träffas. Om de skulle föreslå hembesök? kan man vägra det?
    Jag vill inte ha obehöriga och främmande människor springandes här, då jag är mån om vårt hem och vår privata sfär. 

Nu vet jag visserligen inte om de kommer att föreslå det, men om?

Har förstått att sådana där hembesök absolut inte handlar om att ge någon service, utan att de vill snoka och nagelföra ens hem. Det har jag absolut noll intresse av. Det känns djupt kränkande. 

• Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?
  • Anonym (ah antisocklubben strikes again)
    Fossil skrev 2025-04-01 19:26:36 följande:
    Husmanskost?
    Läser du verkligen TS inlägg i tråden?
  • Anonym (J)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 21:42:44 följande:
    Soc har ingen hjälp att erbjuda vare sig mina barn eller mig. Därmed kan de rämna runt hemma hos någon annan. Dig exempelvis. Kan ju vara så att du har ett missbruksproblem och att de behöver göra en bedömning av ditt hem. Visst öppnar du dörren och samarbetar? De gör ju bara sitt jobb. 

Det vet du ju inte. Du skriver ju själv att du inte vet hur du ska hjälpa ditt barn med skolan, och många vittnar om att soc hjälper till i sådana situationer.

Givetvis hade jag släppt i dem i så fall, ja. Förmodligen inte en kul situation, men i vissa fall nödvändig. 

Men nu är det ju ditt barn det finns oro för och inte mitt. Därför är det ditt barn de måste ta ställning kring utredning för. 

• Challenger
    Anonym (J) skrev 2025-04-01 23:36:59 följande:

Det vet du ju inte. Du skriver ju själv att du inte vet hur du ska hjälpa ditt barn med skolan, och många vittnar om att soc hjälper till i sådana situationer.

Givetvis hade jag släppt i dem i så fall, ja. Förmodligen inte en kul situation, men i vissa fall nödvändig. 

Men nu är det ju ditt barn det finns oro för och inte mitt. Därför är det ditt barn de måste ta ställning kring utredning för. 

Begriper du inte att TS och hennes barn inte vill ha socialens hjälp? 
    Vem som helst kan bli orosanmäld och väldigt många blir det också. Det betyder inte att man måste gå med på vad som helst. Man blir inte rättslös. 
    Du borde ta ett steg tillbaks. 
  • Fossil
    Anonym (ah antisocklubben strikes again) skrev 2025-04-01 22:22:10 följande:
    Läser du verkligen TS inlägg i tråden?
    Ja, det gör jag.
    Tråden handlar om hembesök av soc, inte om husmanskost. Det var bara ett lätt förvirrat sidospår.

Varför drog du ens upp detta med maten till mig???
    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym
    Anonym (I veckor?) skrev 2025-04-01 11:00:24 följande:
    Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?Om du hade dem så flitigt måste det ju ha funnits en anledning. Det räckte slltså inte med en överblick utan de var tydligen tvungna att hå till botten med något problem, vilket det nu kan ha varit. Det är ju barnens intressen de ska iaktta, inte föräldrarnas.                                                                                                                             Har ni det stökigt, får barnen inte rätt kost och stimuleras de inte? Läser ni inte med dem? Finns det böcker och leksaker i hemmet? Har barnen tillräckligt stora rum? Har barnen kamrater eller lever ni alla isolerat? Förekommer aga?                                                                                                                                                   Det där med stökigheten och att det jämt är ostädat är negativt, det kan göra att barn skäms för att ta hem kamrater, likaså om det är så fattigt att kamraterna aldrig kan bli bjudna på mellanmål eller middag. Det är vad jag som helt vanlig, barnfri människa kan komma på nu. Givetvis förekommer inte droger och föräldrarna är nyktra. Röker gör de heller inte, åtminstone inte inomhus. Kosten: Inga konstiga dieter, vegan eller liknande, utan fullvärdig husmanskost och mycket frukt och grönsaker. Växande barn behöver kolhydrater och proteiner utan tillskott för att få tillräckligt med B12. Kött, fisk, fullkornsbröd. Skolan: Har barnen full närvaro och uppnår de godkända resultat? Om jag vore "Soctant" skulle jag titta på detta.
    Om du vore soctant så gjorde du nog bäst i att följa de regler som finns. Dina godtyckliga kontroller har ändå ingen bäring.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Anna) skrev 2025-03-28 13:32:47 följande:
    Jag struntar i vilket arbete de anser sig utföra. Jag vill inte vara en del av det. Inte mina barn heller. 

Familjens integritet har jag ett ansvar för. Den kan aldrig återupprättas om den blivit bruten. 
    Oj, så en bruten integritet kan aldrig återupprättas?
    Så om någon släkting lägger upp en bild på dina barn på sociala medier så är de besudlade för all framtid?
    Likaså om någon som varit med om en bilolycka och kommer och plingar på och ber om ett glas vatten och låna telefonen, då är hela familjen besudlad- för all framtid- om du öppnar dörren?
    För att inte tala om ifall barnen blir utsatta för att bli retade, våld eller sexuella övergrepp. Sorry barn, er integritet kan aldrig återupprättas!

Det låter både farligt och väldigt dåligt för dina barn med en så rigid uppfattning om integritet som aldrig kan återupprättas om den blivit bruten!
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Anna) skrev 2025-04-01 21:45:20 följande:
    Finns samband mellan dåliga höftleder och övervikt. För mycket kolhydrater skapar dessutom lätt inflamatoriska processer i kroppen som artros m.m. 
    Så du tvingar i barnen strikt lchf? 

Då förstår jag att du blivit anmäld. Och förstår din rättshaveristiska inställning.
    Hjärnan behöver gudbevars kolhydrater för att fungera!
  • Anonym (O)
    Challenger skrev 2025-04-02 02:52:19 följande:
    Vem som helst kan bli orosanmäld och väldigt många blir det också. Det betyder inte att man måste gå med på vad som helst. Man blir inte rättslös. 

Grejen är att i förhållande till soc så är man så gott som rättslös. Det är ett väldigt rättsosäkert system. Man kan få soc kritiserade av IVO eller JO i efterhand, men då är ju den eventuella skadan redan skedd.

Soc har väldigt fria tyglar för att snabbt kunna hjälpa barn i farliga situationer. De kan behöva det för att rädda barn, men problemet är att de inte alltid har den kompetens de behöver för att avgöra om situationen är skadlig eller inte.

Om man i det läget, som TS planerar, agerar som om man döljer något, finns risken att soc tolkar det som att situationen hemma är riktigt illa och kan ta till ännu jobbigare åtgärder. Och TS kan inte hindra det. Och ingen annan heller. 

Om TS är en bra förälder eller inte kan inte avgöras av det hon skriver i tråden. Men oavsett så bör hon göra det soc ber henne om för att minimera risken för ännu större problem. Om TS föräldraskap är helt ok lär ju inget mer hända än det där eventuella hembesöket. Förutom möjligen att barnet får hjälp med sitt skolproblem, och det är ju bara positivt. 

• Kalle Johansson

Det beror väl helt och hållet på vilket "lag" som socialtjänsten "står på"? Står socialtjänsten på "mitt lag" eller på motpartens lag? Står socialtjänsten på "mitt lag" dvs "min part" så är de hjärtligt välkomna. Står de däremot på motpartens lag så kan de dra åt helvete. Demon

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • Anonym (J)
    Challenger skrev 2025-04-02 02:52:19 följande:
    Jo. Begriper du inte att det inte alltid är valfritt, att socialen är skyldiga att följa upp?
Svar på tråden Kan man vägra socialtjänsten att göra hembesök?