• Anonym (Wow)

Porr otrohet?

Läser och hör kvinnor prata massor om att om deras partners tittar på porr så är det otrohet?

Jag är själv 100% emot porr, men det har ingenting med mig att göra. Att jag på något sätt blir kränkt för att en partner skulle titta på någon annan utan detta handlar enbart om porrfilmsindustrin. 

Hur kan det vara värre att se på porr för att man blir svartsjuk och inte den lilla detaljen att man sitter och tillfredställer sig själv med material på övergrepp? 

• Svar på tråden Porr otrohet?
  • Anonym (Wow)
    Tukt skrev 2025-04-06 12:46:00 följande:

Känns som två saker som krockar i resonemanget. Det ena att porr skulle vara otrohet, och det andra runt porrindustrin. Vad är det egentligen som ska diskuteras? 

Väldigt tydligt? Problemet här är ju betydligt större än om man ska kalla det otrohet eller inte? problemet är att man konsumerar något där det saknas samtycke. 

Vi kan ta ett annat exempel. 

Min partner går på krogen, hittar någon som attraheras av min partner och som min partner attraheras av. Dom går och har samtyckande sex med varandra och har det härligt. 

Det är en handling som är mot mig, den är elakt mot mig då hen är otrogen.

Ett annat exempel skulle vara att min partner går på en bordell, hen köper sex av en person på bordellen?

Då blir det inte jag som är det största offret i sammanhanget. Visst hen är otrogen. Men personen har sex där det saknas samtycke med en annan människa. Det är alltså våldtäkt eftersom det saknas samtycke?

Problemet blir ju då att min partner är förövare och utsätter en annan människa för ett övergrepp. Så den personen som blir utsatt är ju det största offret. 

• Anonym (Ja, och fantasier...)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:24:28 följande:
    Titta på vilka personer som gör dessa val? på samma sätt som att vissa väljer att sälja sex. Det har gått unga mammor på gatan med en barnvagn och en bebis i vagnen och letat efter män som vill köpa sex av mamman? En mamma som står och vaggar sin bebis fram och tillbaka medan hon står och samtalar med en kund? Tycker du det handlar enbart om vad jag tycker är osmakligt och inte?? 
    Nej, det var ju du och inte jag som skrev att du tyckte att porr var osmakligt och borde förbjudas.

På detta har jag ställt ett antal relevanta frågor till dig, som följer direkt på det som du har skrivit i flera inlägg,
    men som du tyvärr har valt att inte besvara.

Du säger att porr borde förbjudas och om detta har jag resonerat och ställt följdfrågor till dig.

Du citerar mitt inlägg med mina frågor till dig,
    men du väljer skriva om mammor, barnvagnar och prostitution. Jag förstår inte sambandet?

Dina frågor kan vara intressanta att resonera om och att svara på i nästa steg, men för ordningens skull vill jag att vi först reder ut det du började med och att du svarar på frågorna som följde på detta,
    innan vi sedan går vidare till något helt annat.
  • Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 21:35:23 följande:

Skulle du ligga med en annan människa om du var det minsta osäker på om personen vill eller inte eller vill du vara 99,9% säker på att det finns ett samtycke? 

Eftersom jag inte vet om någon fått en film utlagd ofrivilligt så är det inte okej att titta. Om någon har det ekonomiskt dåligt är det inte okej att konsumera saker på typ onlyfans. Porrfilmsindustrin som handlar om pengar kan aldrig ses som något som gjorts med samtycke då samtycke betyder att det är utan pengar? man kan inte köpa samtycke. 

Jag skulle inte det och det är därför jag aldrig har sex för jag kan aldrig vara 100 % säker på att människan ger mitt samtycke. Det kan ju t ex handla om omedveten manipulation från min sida, i värsta fall. Jag antar du aldrig heller har sex då det aldrig går att vara 100 % säker på samtycke.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Ja, och fantasier...) skrev 2025-04-06 22:43:00 följande:
    Nej, det var ju du och inte jag som skrev att du tyckte att porr var osmakligt och borde förbjudas.

På detta har jag ställt ett antal relevanta frågor till dig, som följer direkt på det som du har skrivit i flera inlägg,
    men som du tyvärr har valt att inte besvara.

Du säger att porr borde förbjudas och om detta har jag resonerat och ställt följdfrågor till dig.

Du citerar mitt inlägg med mina frågor till dig,
    men du väljer skriva om mammor, barnvagnar och prostitution. Jag förstår inte sambandet?

Dina frågor kan vara intressanta att resonera om och att svara på i nästa steg, men för ordningens skull vill jag att vi först reder ut det du började med och att du svarar på frågorna som följde på detta,
    innan vi sedan går vidare till något helt annat.

Kolla vem som skrev något om det osmakliga? 

Om du inte förstår liknelsen med prostitution så får jag beklaga. 

Mamman med barnvagnen handlade om att beskriva något som något skulle tycka va osmakligt, jag ser inte att det är där skon klämmer.

På samma sätt som jag kan tycka att kissex inte är något för mig och verkar rätt motbjudande?. Men sker detta med samtycke är det inga problem. 

• Mayjel

Nej, men det är ändå inget jag vill ha i mitt liv, med eller utan partner. Vill inte blanda in andra människor i en relation som är menad att vara mellan två personer. Då är man inte exklusiv. Och, i mina ögon, inte heller nöjd med sin partner.

• Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:20:56 följande:

Detta handlar inte om vad som är osmakligt och inte. En sån diskussion hade ju mer varit då att kissa på varandra under sex är osmakligt och därför ska detta förbjudas..? Men det håller inte, för dom som kissar på varandra under sex vill detta, njuter av detta och det finns ett samtycke och därför är det okej, oavsett vad andra tycker. 

Att filma sexakter eller onani oavsett om det är hemmaproducerat eller en stor industri bakom är porr för mig?. Det är inte att spela badminton på film eller tecknad/animerade personer som har sex. 

Orsaken till att detta är problematiskt är att man 

1. inte kan köpa samtycke som är professionell porr. Den typen av porr är sexköp som man filmar, det blir inte mindre sexköp för det och det är inte samtycke.

2. Hemmagjord porr vet du inte orsaken till att det existerar. Är det ett par som tillsammans samtyckt om att filma som sexakt och tycker detta är spännande, men det är tänkt för att dom två ska ha detta tillsammans? och så lägger en av parterna ut detta, då är det inte okej att konsumera detta, det är väldigt kränkande. När det kommer till typ onlyfans så har jag svårt att se detta som frivilligt heller. När man ser en 10 barns mamma börja med onlyfans när hon gått igenom en skilsmässa för att kunna gå ekonomiskt runt, då är det inte en mamma som är svinkåt och som njuter av att skapa porr, utan ett agerande i desperation. Det är inte okej att konsumera detta. På samma sätt som det inte är okej att tacka ja till sex med någon som man vet blivit utkastad hemifrån och som inte har någonstans att ta vägen och som hör av sig om Vi kan ha sex så den har någonstans att sova inatt. Det är inte samtycke då. Är man en snäll person då så erbjuder man en sovplats utan sex, lämnar numret till socialjouren eller svarar inte alls är t o m bättre?. 

Detta handlar om samtycke. Inte vad som är äckligt och inte. Allt jag tycker är äckligt men som inte skadar andra ska vara okej? Att en part tycker det är okej betyder inte att det är samtycke? 

Samma med många våldsfilmer, där de slår sönder o samman nån. Hur kan man veta att det inte är på riktigt? Finns många sadister som gillar detta och många är utsatta och behöver pengar. Sen är de uppsminkade efteråt och döljer sina slag säkert. Ingen som rikgit vet men jag konsumerar då inte våldsfilmer heller för den delen. Sen visst stora hollyhwood filmer kanske de har 100 kontroll på sånt. 
  • Anonym (Wow)
    Anonym (torr) skrev 2025-04-06 22:44:42 följande:
    Jag skulle inte det och det är därför jag aldrig har sex för jag kan aldrig vara 100 % säker på att människan ger mitt samtycke. Det kan ju t ex handla om omedveten manipulation från min sida, i värsta fall. Jag antar du aldrig heller har sex då det aldrig går att vara 100 % säker på samtycke.
    Om man har sex med någon med samtycke så finns det vissa saker man kan tänka på för att undvika att det blir missförstånd? en riskfaktor brukar vara att man inte känner varandra, man har svårt att läsa signaler och det är alkohol inblandat. Så om du ligger med folk du känner, du är inte berusad och du är duktig på att läsa av andra personer, då är det högst osannolikt att det blir fel? du kan även verbalt fråga. 
  • Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:49:29 följande:

På samma sätt som jag kan tycka att kissex inte är något för mig och verkar rätt motbjudande?. Men sker detta med samtycke är det inga problem. 

Då en fråga, hur vet du att det är samtycke??
  • Anonym (Wow)
    Anonym (torr) skrev 2025-04-06 22:53:19 följande:
    Samma med många våldsfilmer, där de slår sönder o samman nån. Hur kan man veta att det inte är på riktigt? Finns många sadister som gillar detta och många är utsatta och behöver pengar. Sen är de uppsminkade efteråt och döljer sina slag säkert. Ingen som rikgit vet men jag konsumerar då inte våldsfilmer heller för den delen. Sen visst stora hollyhwood filmer kanske de har 100 kontroll på sånt. 
    Du tycker seriöst det är jämförbart?? Nu tittar jag på typ komedier mest? Men inte fan misshandlar man professionella skådespelare på riktigt när man spelar in film. Däremot penetrerar du folk på riktigt i en porrfilm? 
  • Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:53:26 följande:
    Om man har sex med någon med samtycke så finns det vissa saker man kan tänka på för att undvika att det blir missförstånd? en riskfaktor brukar vara att man inte känner varandra, man har svårt att läsa signaler och det är alkohol inblandat. Så om du ligger med folk du känner, du är inte berusad och du är duktig på att läsa av andra personer, då är det högst osannolikt att det blir fel? du kan även verbalt fråga. 
    Så om man inte kan läsa av folk, är det de enda som inte får ha sex? Det är fler krav tycker jag. Att den andre inte vågar säga nej t ex, det kan vara så om man känner varann också. Det kallas för härskarteknik och kontroll över annan människa. Behöver inte vara berusad, behöver inte vara okänd, men kan ändå vara utan samtycke. Du kan aldrig veta 100 % och aldrig lita på nån.
Svar på tråden Porr otrohet?