• Anonym (Wow)

Porr otrohet?

Läser och hör kvinnor prata massor om att om deras partners tittar på porr så är det otrohet?

Jag är själv 100% emot porr, men det har ingenting med mig att göra. Att jag på något sätt blir kränkt för att en partner skulle titta på någon annan utan detta handlar enbart om porrfilmsindustrin. 

Hur kan det vara värre att se på porr för att man blir svartsjuk och inte den lilla detaljen att man sitter och tillfredställer sig själv med material på övergrepp? 

• Svar på tråden Porr otrohet?
  • Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 23:07:18 följande:
    Intressant att du inte kan ta till dig något av det jag skriver? 
    Jag tar till mig något, det gör jag helt klart. Intressant att du skriver som att du vet saker du inte har säker koll på.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (torr) skrev 2025-04-06 23:14:56 följande:
    Jag tar till mig något, det gör jag helt klart. Intressant att du skriver som att du vet saker du inte har säker koll på.
    Du driver ju med mig? och samtycke just nu.
  • Anonym (CM)
    Anonym (Ja, och fantasier...) skrev 2025-04-06 21:51:22 följande:
    Vad bra att du har kommit på bättre tankar, att du inser det orimliga i det du skrev tidigare.
    Att du väljer korrigerar dig själv hedrar dig och var både klokt och bra.
    Jag har aldrig skrivit annat, vad jag vet. Har skrivit att jag fördömer porr i alla former eftersom det är skadligt på alla sätt och vis.

Vad gäller otrohet är det när man har sex med någon annan än ens partner. 

Tankar och fantasier däremot är inte otrohet. 

Jag anser att porr borde förbjudas eftersom den skadar både de som utnyttjas och de som konsumerar den.  
  • Anonym (Ja, och fantasier...)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 22:53:26 följande:
    Om man har sex med någon med samtycke så finns det vissa saker man kan tänka på för att undvika att det blir missförstånd? en riskfaktor brukar vara att man inte känner varandra, man har svårt att läsa signaler och det är alkohol inblandat. Så om du ligger med folk du känner, du är inte berusad och du är duktig på att läsa av andra personer, då är det högst osannolikt att det blir fel? du kan även verbalt fråga. 
    Men med dina råd och regler så blir det ju inte mycket ligga för någon...

T ex om jag inte är så jättebra på att läsa av andra personer så bör jag avstå från att ligga?

Jag tror att det finns fler än jag som inte har vare sig lust, tid eller förmåga att alltid tänka på vissa saker för att undvika missförstånd. Jag tror att många mer är lika som jag, när man har träffat en partner, man har kommit intimt jättenära varandra, när båda är jättetända och kåta på varandra, så vill man ligga.
    Inte tänka på vissa saker för att undvika alla möjliga och omöjliga missförstånd...

Har du aldrig träffat en ny partner, kommit intimt mycket nära varandra och varit jättetända och kåta?
    Om du har varit i liknande situation, du har mött en ny partner och ni har kommit intimt väldigt nära varandra, så har du alltid tänkt på vissa saker för att undvika missförstånd, i stället för att du har blivit kåt?
    Jättekonstigt och väldigt unikt i så fall...

Jag tycker att du radar upp massor av generaliseringar och orimligheter utan att du verkar tänka efter innan du skickar iväg dina inlägg...
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Ja, och fantasier...) skrev 2025-04-06 23:10:53 följande:
    Förlåt mitt misstag, my bad.
    Det var en annan medlem som skrev det där om osmakligt.

Jag förstår inte liknelsen för jag sätter absolut inget generellt likhetstecken mellan att vara skådespelare och att vara prostituerad.
    Att generalisera på detta sätt tycker jag är grovt nedsättande och generaliserande mot alla som utför någon skådespelarinsats.

Och jag är absolut inte säker på var de exakta gränserna går mellan att vara porrskådespelare eller vara någon annan typ av skådespelare som mot betalning låter sig bli filmad i ett sexuellt sammanhang. 
    Det finns ju under många år gott om exempel på skådespelare som har deltagit i båda dessa sammanhang, och i många andra sammanhang, såväl svenska som många internationella skådespelare.
    Det finns exempel på s k "seriösa" skådespelare som gått över till porr och många exempel på det motsatta, alltså skådespelare som bytt från porr till mer s k "seriösa" filmer.

Det finns också flera exempel på filmbolag och producenter som sysslar med både s k "seriös" film och s k porrfilm.

Vem och vad ska förbjudas? För mig är gränsdragningen absolut inte enkel eller självklar!

Jag tror det var du som skrev om "skadad". Menar du att alla eller de flesta som väljer att bli filmade när de har sex, "porr" som du betraktar det, skulle bli skadade?

Jag vet inte vilka seriösa skådespelare du tänker på? 

Jag ser Julia Roberts som en seriös skådespelare eller Kate Winslet. Dom har gjort mer nakna filmroller, men inte fan är det något folk skulle kalla för porr? syftet med filmerna är inte heller att göra folk kåta. 

Vilka seriösa skådespelare tänker du på som gör porr? 

• Anonym (Wow)
    Anonym (Ja, och fantasier...) skrev 2025-04-06 23:22:20 följande:
    Men med dina råd och regler så blir det ju inte mycket ligga för någon...

T ex om jag inte är så jättebra på att läsa av andra personer så bör jag avstå från att ligga?

Jag tror att det finns fler än jag som inte har vare sig lust, tid eller förmåga att alltid tänka på vissa saker för att undvika missförstånd. Jag tror att många mer är lika som jag, när man har träffat en partner, man har kommit intimt jättenära varandra, när båda är jättetända och kåta på varandra, så vill man ligga.
    Inte tänka på vissa saker för att undvika alla möjliga och omöjliga missförstånd...

Har du aldrig träffat en ny partner, kommit intimt mycket nära varandra och varit jättetända och kåta?
    Om du har varit i liknande situation, du har mött en ny partner och ni har kommit intimt väldigt nära varandra, så har du alltid tänkt på vissa saker för att undvika missförstånd, i stället för att du har blivit kåt?
    Jättekonstigt och väldigt unikt i så fall...

Jag tycker att du radar upp massor av generaliseringar och orimligheter utan att du verkar tänka efter innan du skickar iväg dina inlägg...

Fast om ni båda blir kåta och du inte i andra sammanhang brukar av folk fel och ni inte är aspackade då är det ju samtycke?

Om man har svårt i det sociala, svårt att läsa av andra människor, då måste man nog fan ha tydliga regler?. T ex aldrig ligga när man druckit, varken själv eller den andra och även att man tydligt frågar. 

Vissa har ju tydliga regler med en kk t ex, att man kör och om någon inte vill något så säger man nej, då har man tydligt kommunicerat innan. Samma sak i en kärleksrelation. Men när man gör en sådan deal så bygger det ju på att man känner varandra väl, man är trygg med varandra. Man har inget problem i en sådan relation att säga ifrån. Skillnaden är om man han är otrygg relation och man blir rädd att säga ifrån och därför inte gör motstånd?. Då blir det ju inte samtycke längre och då är det våldtäkt. 

Dom flesta förstår dessa enkla principer? Sedan kan man självklart få ligga med folk när man druckit? men det verkar inte vara en god idé att göra detta med folk man absolut inte känner, då det är risk att någon känner sig utsatt och man läser av situationen FEL. 

• Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 23:33:17 följande:

Skillnaden är om man han är otrygg relation och man blir rädd att säga ifrån och därför inte gör motstånd?. Då blir det ju inte samtycke längre och då är det våldtäkt.

Det är ju precis det jag skrivit, man är rädd för att säga ifrån, också knycker du det från mig. Känns som härskartekink.Tråkigt.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (torr) skrev 2025-04-06 23:38:57 följande:
    Det är ju precis det jag skrivit, man är rädd för att säga ifrån, också knycker du det från mig. Känns som härskartekink.Tråkigt.
    Jo, men om man har en stabil relation så finns inte detta på kartan att man ska känna sig rädd att säga ifrån? då är det inga problem. 
  • Anonym (torr)
    Anonym (Wow) skrev 2025-04-06 23:40:54 följande:
    Jo, men om man har en stabil relation så finns inte detta på kartan att man ska känna sig rädd att säga ifrån? då är det inga problem. 
    Problemet är att man kan inte veta det alltid. Den ena kan vara naturligt dominant, den andra kan vara konflikträdd o undergiven, men relationen kan ändå vara stabil. När den undergivne inte vill vågar den kanske inte säga ifrån för att riskera göra den andre besviken. Är det våldtäkt då?
  • Anonym (Wow)
    Anonym (torr) skrev 2025-04-07 00:00:40 följande:
    Problemet är att man kan inte veta det alltid. Den ena kan vara naturligt dominant, den andra kan vara konflikträdd o undergiven, men relationen kan ändå vara stabil. När den undergivne inte vill vågar den kanske inte säga ifrån för att riskera göra den andre besviken. Är det våldtäkt då?
    Finns inte samtycke så är det våldtäkt. Därför är det viktigt att säkerställa att det finns samtycke. I en stabil relation vågar man uttrycka sina behov. Vet man att man är den dominanta, så är man försiktig? då frågar man tydligt och verbalt. Och om man är trygg så ska man inte gå med på något utan säga att jag vill inte, hur besviken den andra personen än kan bli? men det mest rimliga är ju att man inte visar att man är besviken utan mer säger, självklart ska vi inte ha sex. Vill du se på en serie istället? 

Låter inte stabilt att ha det som du beskriver. 
Svar på tråden Porr otrohet?