• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (ökbuov övöv)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:50:53 följande:
    Nja jag tycker man självmant erbjuder gravida att gå före i toalettkön oavsett. 

Din graviditet skiter helt ärligt andra i. De är inte intresserade eller tycker att du, eller andra gravida är berättigade en massa fördelar av olika slag bara för at ni har lyckats bli gravida. 

Personligen skulle jag resa mig på bussen för en gravid kvinna om det inte fanns andra sittplatser men släppa före i toalettkön har jag aldrig ens tänkt tanken och inte heller hört någon säga att det är kutym. 

Du blev, antar jag, gravid av fri vilja och får helt enkelt anpassa ditt liv efter din, självförvållade, situation och gå till toaletten i tid. 

• Anonym (Meh)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:50:53 följande:
    Nja jag tycker man självmant erbjuder gravida att gå före i toalettkön oavsett. 
    Aldrig frågat en gravid om hon vill gå före och har aldrig blivit tillfrågad själv när jag var gravid. Kände inte heller ett behov av det när jag var gravid så visste inte att det var en grej. Jag kanske blev kissnödig oftare när jag var gravid men inte blev jag då "mer" kissnödig än nån annan bara för att jag var gravid.

Däremot har jag mer problem nu efteråt när det är svårt att hålla tätt. Så rimligare då i så fall enligt mina preferenser att alla (inklusive gravida) frågar alla bakom i kön om det är någon som har fött barn och istället släppa fram dem först. För om ni tycker det är problem när ni är med barn så lovar jag att problemen blir större efter barnafödande. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Belle)

Mej jag håller verkligen inte med .. och jag har nog varit gravid fler gånger än du. Man kan ha väldigt bråttom även om man inte är gravid och till exempel om man har fött barn kan man ha problem att hålla tätt , jag har själv lite problem efter fyra barn trots att tre föddes med snitt , har varit hos läkare som skickat remiss vidare om det behövs operation eller inte. 

Man kan också stå i kön och inte ha bråttom även om man är gravid. När jag har varit gravid (senast för några månader sen) har jag oftast gått och kissar i ?förebyggande syfte? innan jag t.ex lämnar en restaurang eller något annat ställe, har inte haft något behov av att gå före någon då och det har säkert varit andra i kön som har haft mer bråttom.

Det som jag däremot tycker och som folk ofta gör är att man kan låta små barn gå före för de kan oftast inte vänta speciellt länge när de behöver gå på toa. Men det gör folk som sagt ganska ofta redan. Och jag kan säga att om jag hade stått i kö med min 3-åring som nyligen har börjat gå på toaletten hade jag absolut inte låtit dig gå före oss, du får bli hur arg du vill.  Hade du blivit otrevlig hade du nog fått ta det med hans pappa eller så hade jag sagt till personalen. 

• Anonym (Fast)
    Anonym (Belle) skrev 2025-04-18 17:21:11 följande:

Mej jag håller verkligen inte med .. och jag har nog varit gravid fler gånger än du. Man kan ha väldigt bråttom även om man inte är gravid och till exempel om man har fött barn kan man ha problem att hålla tätt , jag har själv lite problem efter fyra barn trots att tre föddes med snitt , har varit hos läkare som skickat remiss vidare om det behövs operation eller inte. 

Man kan också stå i kön och inte ha bråttom även om man är gravid. När jag har varit gravid (senast för några månader sen) har jag oftast gått och kissar i ?förebyggande syfte? innan jag t.ex lämnar en restaurang eller något annat ställe, har inte haft något behov av att gå före någon då och det har säkert varit andra i kön som har haft mer bråttom.

Det som jag däremot tycker och som folk ofta gör är att man kan låta små barn gå före för de kan oftast inte vänta speciellt länge när de behöver gå på toa. Men det gör folk som sagt ganska ofta redan. Och jag kan säga att om jag hade stått i kö med min 3-åring som nyligen har börjat gå på toaletten hade jag absolut inte låtit dig gå före oss, du får bli hur arg du vill.  Hade du blivit otrevlig hade du nog fått ta det med hans pappa eller så hade jag sagt till personalen. 

Jag håller med dig. 
    Men det som gör mig rädd för mänskligheten är att det finns folk som inte ens skulle släppa fram barn. 

Finns flera som lever livet med iden om att jag ska sätta mig själv alltid först och andra kommer sen och jag bryr mig inte om andra mentaliteten. Tror jag ser flera i den här tråden. Skrämmande.
  • Anonym (Maya)

Hur kan detta bli en sån konstig debatt. Urin- och avföringsinkontinens måste vara ett oerhört stort problem i samhället om nästan ingen kan tänka sig att släppa förbi en gravid kvinna i toalettkön på Ikea, som har många toabås så ingen behöver vänta särskilt länge. Måste vara nästan omöjligt att gå på ett varuhus som Ikea om var och varannan person kissar eller bajsar på sig om man måste vänta några extra sekunder i kön.
    Nej detta handlar om det heliga kösystemet i Sverige och att folk är egoister utan empati och själv först är den övergripande attityden. Inte ska man släppa före gravida, äldre och barn. Nej varför skulle man liksom.

• Anonym (Meh)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-18 17:50:13 följande:

Hur kan detta bli en sån konstig debatt. Urin- och avföringsinkontinens måste vara ett oerhört stort problem i samhället om nästan ingen kan tänka sig att släppa förbi en gravid kvinna i toalettkön på Ikea, som har många toabås så ingen behöver vänta särskilt länge. Måste vara nästan omöjligt att gå på ett varuhus som Ikea om var och varannan person kissar eller bajsar på sig om man måste vänta några extra sekunder i kön.
    Nej detta handlar om det heliga kösystemet i Sverige och att folk är egoister utan empati och själv först är den övergripande attityden. Inte ska man släppa före gravida, äldre och barn. Nej varför skulle man liksom.

Haha men du svarar ju själv i så fall på frågan. Hur många gravida ser du kissa på sig i toakön? Skulle det vara ett samhällsprobelm? Nej just det. Dåså, då behöver inte de heller gå före i kön med ditt resonemang. De kan gott vänta några sekunder extra de också. 

Jag vet inte om urininkontinens är ett jättestort problem i samhället och jag kan bara prata för mig själv så jag säger att jag har åtminstone större problem nu efter att jag fött 3 barn än när jag var gravid. Samhällsproblem eller ej. 

Så ja berätta för mig varför skulle man släppa fram gravida först? 
  • Anonym (Poäng)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-18 17:50:13 följande:

Du har en poäng
  • Anonym (Hej)

Jag har Asperger och borde få gå före i toaletten.

Svar på tråden Låt gravida gå före!