• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Meddelande borttaget
  • Jesper f

Generellt håller jag komplett med dig, men det kan finnas andra människor som av tex olika sjuklighet också har behov av en Toalett snabbt. Det syns liksom inte på dem, och inte säkert de vill behöva förklara det i en toalettkö som de ändå står i kö för att använda. Så det behöver inte bara vara allmän "ohövlighet". 

Jag kan ta mig själv som exempel, jag är smärtinvalid och har svårt att stå både pga smärta, men även balans problem sen jag haft stroke. Men är ännu ganska långt från pensionär. Inget av det syns på mig, men skulle exemplet i kollektivtrafik uppstå, jag skulle absolut vara observant och hoppas att det finns en "friskare" medressenär som kan tänka sig stå, men om inte så ställer jag mig naturligtvis givetvis och erbjuder min plats om jag ser en gravid kvinna. Jag förstår - även om jag inte kan genomgå en graviditet själv - att det kan vara resor värre än det jag har ändå, och även om jobbigt för kroppen dör jag inte av att stå. Men det finns skalor i allt här i livet tänker jag. 

• Anonym (k)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 12:00:54 följande:
    Tänk att man ska behöva be om allt som gravid/småbarnsförälder i det här landet?

T.ex
    hjälp med barnvagn på bussar
    be om sittplats i kollektivtrafiken
    be om att få gå före i toalettkön

osv osv..tröttsamt

LOLOLOLOLOLOL

Som om alla småbarnsföräldrar vill ha främlingar som hjälper en på bussen. Lite som att alla med rullator vill...

• Anonym (Tagga ner TS)

Vissa gravida får hybris och tror att världen kommer att rätta sig efter dom. Om jag ser en höggravid kvinna som uttrycker stora problem/behov, ja då kommer man försöka hjälpa till.

Men att hålla koll på gravida och på eget initiativ ge dom en slags gräddfil finns inte. Massor av människor har olika behov, och om man uttrycker detta på ett ödmjukt sätt så brukar det funka i dom flesta situationer.

• Anonym (C)
    Anonym (R) skrev 2025-04-16 12:01:30 följande:

Min syster kissade på sig i en toakö när hon var gravid för att ingen lät henne gå före. Fast problemet var ju snarare att de inte lät henne gå före fast hon hade jättebråttom oavsett om hon varit gravid eller inte. Även om man har lättare att bli paniknödig som gravid. Man borde släppa förbi den som är paniknödig oavsett om man är gravid eller inte. Kan jag tycka.

Stackars din syster. Det har hänt mig med fast jag inte var gravid. Håller med om att man borde alltid släppa någon före som håller på att kissa på sig. Ganska svinigt att inte göra det. Men det gäller som sagt oavsett om man är gravid eller inte. Jag låter alltid en gravid kvinna sitta på bussen eller tunnelbanan om jag ser att hon är gravid men i en toakö är det annat som avgör och jag ser inte vad problemet är om hon får stå i kö som alla andra om det inte är panik.
  • Dr Nail

Vilka andra positiva särbehandlingar vill du ha för att du inte kunde låta bli att sära på benen?

• Anonym (Alexandra)

Ja, alltså, känner man att man behöver gå före ber man att få gå före, oavsett anledning. Du vet inte vilka som är framför dig och varför de väljer att inte låta dig tränga dig i kön. De kan lika gärna behöva snabbt gå till toaletten lika mycket som du. 

Sen känns det onödigt att bråka om sånt på ett ställe som ikea där de oftast brukar ha flera bås, så att få gå före tar oftast inte och sparar dig särskilt mycket tid. 

• Anonym (E)

Ts är bevisligen är gravidzilla, värsta sorten som finns, sen när barnet kommer så kretsar hela världen kring hen, på restauranger ska andra anpassa sig och acceptera spring och skrik, jag hade en sån kompis, vi slutade umgås även fast vi hade barn i samma ålder, hon var den sorts person som har ringklocka på barnvagnen och plingar på trottoaren.

Jag har fött 3 barn och har väl slarvat med knipövningarna, när jag behöver kissa så kan det ibland vara väldigt bråttom, om jag är person 2 i kön och tror att jag snart ska få gå in så kommer jag säkerligen pissa på mig ifall någon släpper fram en gravid kvinna som inte ens har bett om det. Jag hade blivit skitförbannad! Barn som står men benen i kors och kniper kan jag släppa fram utan att jag behöver fråga om det behövs, men en vuxen människa får faktiskt öppna munnen om det är så bråttom 

• Spucks
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 12:08:56 följande:
    Allmänt folkvett att underlätta för gravida
    Jaha? Vad annars ska man göra då, för att "underlätta för gravida" utan att blivit bett om det?
  • Anonym (steppi)

Oftast har man ju ingen koll på vilka som står i kön bakom en. Och såklart kan man vara precis lika kissnödig själv och behöva gå in snabbt. Du vet ju inte alls vad personen framför dig har för eventuella problem osv. 

Du som snart ska föda barn kanske är medveten om att många kvinnor över en viss ålder lider av inkontinens och en del av det är att man inte kan vänta särskilt länge när man behöver gå på toa. Graviditet och förlossningar är ju en stor bidragande anledning till att äldre kvinnor får det problemet. 

Sen är det ju inte alla graviditeter som är synliga heller. De första 5-6 månaderna syns det inte, men det pressar på urinblåsan likt förbannat. 

Svar på tråden Låt gravida gå före!