Cartjan1 skrev 2025-04-17 14:32:03 följande:
Generellt så frågar jag gravida och barn om de vill gå före - precis som jag brukar erbjuda folk att gå före i kassan om de har en till två saker och jag en full vagn. Men ibland så har även jag omständigheter som gör att jag inte kan vänta en längre stund, stå en längre stund i kollektivtrafiken osv och då erbjuder jag inte heller. Kan ibland förklara mig om jag ser att någon mer har det jobbigt så att de inte ska känna att jag helt struntar i deras situation men det beror på omständigheterna.
Jag upplever själv när liknande situationer uppstått när jag har varit runt med mina barn att de absolut flesta människor är mycket hjälpsamma och de fall då ingen har erbjudit sig så har jag antagit att det finns sina skäl till det. Oavsett så känner jag mig tacksam när andra erbjuder hjälp men förväntar mig det inte och blir heller inte arg om ingen släpper före/erbjuder sittplats osv till mina yngre barn. Att du är gravid betyder inte automatiskt att det är akut till toaletten och att inte vara gravid betyder inte att det inte kan vara det - som nämnts i tråden så finns det många sjukdomar som påverkar blåsans funktion. Det hon som vinkade fram dig och du kunde ha gjort (enligt mig borde) var att byta plats så du fick gå in men andra inte påverkades. Måste varit ytterst jobbigt ur ett socialt perspektiv för den som var tvungen att protestera - ingen vill väl vara den som inte kan låta en gravid kvinna gå före? Även om det såklart inte är fel men jag anser att ni satte henne i en obekväm sits. Vilket är ohyfsat om något.
Äldre då, och de som redan fött barn? Frågar du inte dem? Det är väldigt få som ska få stå och köa hela tiden om man skulle släppa förbi alla äldre, barn och de som är eller har varit gravida.
Då blir det tonåringar och barnlösa och yngre män som ska släppa förbi alla och de kan också vara kissnödiga, speciellt om de ska släppa förbi alla som högst eventuellt kan vara mer kissnödiga.
Att byta plats var en bra idé så att det inte påverkar någon annan.
Den gravida/äldre/uvi-sjuka/lösa i magen/barn, som bara står i en toalettkö måste inte alltid vara i behov av att springa in först bara för att de står i kön. Så de får be om det.
Det går inte att veta vem som har störst behov. Vissa tror alltid att deras behov går först, som ts.