• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (woppie)

Hur gammal är du förresten?

• Anonym (Ann)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-17 08:20:22 följande:
    Jag ser inte varför någon som inte är gravid är Så akut av toabesök att denne inte kan släppa förbi gravida. Bara ren tjurighet från den personen isåfall.
    Det säger bara något om din okunnighet. Jag led en period av nyckelhålsinkontinens, man blir mer och mer nödig ju närmare hemmet/toan man närmar sig för att vara jättekissnödig när man nästan är där. En toakö är hemskt att vara i då och det har hänt att jag inte kunnat hålla mig. Och många gånger är det som jag behövt tigga och böna för att få gå först. Det finns många andra som lider av andra former av överaktiv blåsa. Samt många som lider av tarmproblem och riskerar diarreé i byxorna. Att du är okunnig motiverar inte att du ska få gå först. Snarare borde du få vänta extra länge.
  • Cartjan1

Generellt så frågar jag gravida och barn om de vill gå före - precis som jag brukar erbjuda folk att gå före i kassan om de har en till två saker och jag en full vagn. Men ibland så har även jag omständigheter som gör att jag inte kan vänta en längre stund, stå en längre stund i kollektivtrafiken osv och då erbjuder jag inte heller. Kan ibland förklara mig om jag ser att någon mer har det jobbigt så att de inte ska känna att jag helt struntar i deras situation men det beror på omständigheterna. 

Jag upplever själv när liknande situationer uppstått när jag har varit runt med mina barn att de absolut flesta människor är mycket hjälpsamma och de fall då ingen har erbjudit sig så har jag antagit att det finns sina skäl till det. Oavsett så känner jag mig tacksam när andra erbjuder hjälp men förväntar mig det inte och blir heller inte arg om ingen släpper före/erbjuder sittplats osv till mina yngre barn. Att du är gravid betyder inte automatiskt att det är akut till toaletten och att inte vara gravid betyder inte att det inte kan vara det - som nämnts i tråden så finns det många sjukdomar som påverkar blåsans funktion. Det hon som vinkade fram dig och du kunde ha gjort (enligt mig borde) var att byta plats så du fick gå in men andra inte påverkades. Måste varit ytterst jobbigt ur ett socialt perspektiv för den som var tvungen att protestera - ingen vill väl vara den som inte kan låta en gravid kvinna gå före? Även om det såklart inte är fel men jag anser att ni satte henne i en obekväm sits. Vilket är ohyfsat om något.

• Anonym (55)
    Anonym (Maya) skrev 2025-04-17 07:26:17 följande:
    Då kan man ju säga det då utan att bli sur. Jag tycker också väldigt många av kommentarerna visar på folks inställning, att inte f-n kommer jag göra någon för någon annan. Typiskt svenskt beteende tyvärr i dagens samhälle. 
    Typiskt beteende från folk oavsett svensk eller ej.
    Det är inte bara Sverige som blivit smittat av egoismens och individualismens tidsålder.
  • Anonym (55)
    Cartjan1 skrev 2025-04-17 14:32:03 följande:

Generellt så frågar jag gravida och barn om de vill gå före - precis som jag brukar erbjuda folk att gå före i kassan om de har en till två saker och jag en full vagn. Men ibland så har även jag omständigheter som gör att jag inte kan vänta en längre stund, stå en längre stund i kollektivtrafiken osv och då erbjuder jag inte heller. Kan ibland förklara mig om jag ser att någon mer har det jobbigt så att de inte ska känna att jag helt struntar i deras situation men det beror på omständigheterna. 

Jag upplever själv när liknande situationer uppstått när jag har varit runt med mina barn att de absolut flesta människor är mycket hjälpsamma och de fall då ingen har erbjudit sig så har jag antagit att det finns sina skäl till det. Oavsett så känner jag mig tacksam när andra erbjuder hjälp men förväntar mig det inte och blir heller inte arg om ingen släpper före/erbjuder sittplats osv till mina yngre barn. Att du är gravid betyder inte automatiskt att det är akut till toaletten och att inte vara gravid betyder inte att det inte kan vara det - som nämnts i tråden så finns det många sjukdomar som påverkar blåsans funktion. Det hon som vinkade fram dig och du kunde ha gjort (enligt mig borde) var att byta plats så du fick gå in men andra inte påverkades. Måste varit ytterst jobbigt ur ett socialt perspektiv för den som var tvungen att protestera - ingen vill väl vara den som inte kan låta en gravid kvinna gå före? Även om det såklart inte är fel men jag anser att ni satte henne i en obekväm sits. Vilket är ohyfsat om något.

Äldre då, och de som redan fött barn? Frågar du inte dem? Det är väldigt få som ska få stå och köa hela tiden om man skulle släppa förbi alla äldre, barn och de som är eller har varit gravida.
    Då blir det tonåringar och barnlösa och yngre män som ska släppa förbi alla och de kan också vara kissnödiga, speciellt om de ska släppa förbi alla som högst eventuellt kan vara mer kissnödiga.

Att byta plats var en bra idé så att det inte påverkar någon annan.
    Den gravida/äldre/uvi-sjuka/lösa i magen/barn, som bara står i en toalettkö måste inte alltid vara i behov av att springa in först bara för att de står i kön. Så de får be om det.
    Det går inte att veta vem som har störst behov. Vissa tror alltid att deras behov går först, som ts.
  • Anonym (J)

Din personliga åsikter är inte folkvett.

Alla gravida har inte svårt att vänta i toakön och icke gravida kan ha svårt att hålla sig.

Jag har bland annat en kompis som skulle absolut inte kunna släppa fram flera gravida i toakön.

Hon har svårt att hålla sig efter sin tredje förlossning.

Jag undrar om TS ska släppa fram alla gravida om hon får svårt att hålla sig efter förlossningen.

Jag tycker absolut att man ska hjälpa de som behöver , men det är inte en gravid mot icke gravid fråga.

• Anonym (J)

Byta plats är i kön är bäst.

Det är rätt ohyfsat att släppa fram andra i kön utan att kolla att det är okej med de andra.

Man vill väl inte att någon annan kissar på sig , blöder genom kläderna...

Jag har oftast inget emot att släppa behövande före mig , men man vet själv hur kissnödig man är eller hur bråttom man har i butiken när det gäller köer rent allmänt och ej bara toakö.

• Anonym (Köl)

Jag tycker inte att gravida per automatik ska gå före i kön.
    Men ,alltså, hur socialt inkompetenta och avvikande är vissa här rgentligen? Att BE om att få gå före är ingenting någon med en gnutta hyfs och uppfostran gör.

• Dexter dot com
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:46:19 följande:
    Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

Folkvett är att förstå att även ickegravida kan behöva gå på toaletten så fort som möjligt. Har du svårt att hålla dig får du ju gå en bra stund innan det blir akut.
  • Anonym (Blåsan)

Jag släpper före den som frågar eller ser ut att behöva gå före i toakön.
    Nu råkar jag veta att du inte kan se på personen om just den har extra bråttom.
    Det finns IBS, akut magsjuka mm. En tillsynes utan handikapp vill gå till den stora toaletten, vem är jag att säga nej den kanske använder urinkateter eller är rädd för trånga utrymmen.

Svar på tråden Låt gravida gå före!