• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (55)

Om man vet att man kan kissa på sig och är ute på ställen där det inte vimlar av toaletter är det väl bara att ta på en tena? Som en plan b.

• Anonym (Maya)
    Bunny s skrev 2025-04-17 00:04:35 följande:
    Du kan inte tänka dig in i att hon kan ha blivit sur för hon själv var i ett stort behov av toabesöket själv? 🙄
    Då kan man ju säga det då utan att bli sur. Jag tycker också väldigt många av kommentarerna visar på folks inställning, att inte f-n kommer jag göra någon för någon annan. Typiskt svenskt beteende tyvärr i dagens samhälle. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-17 00:03:07 följande:

Har jag inte extremt bråttom så låter jag barn, äldre och höggravida gå för mig i kön. Det är folkvett. Oavsett om det är toa eller kassan på ica.

Äldre vet jag inte men jättebra att du släpper före gravida och barn. Fler borde göra det.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (E) skrev 2025-04-17 00:29:21 följande:
    Allvarligt, ska man gå före i kön på Ica bara för attman är gravid? Var bland det dummaste jag läst, visst har man ögon i nacken och ser att magen kämpar för att stå så kan man släppa före om det handlar om ett par varor. Sen är det inte ok att släppa före folk så att andrablir lidande, du kan alltså släppa fram den som är bakom dig framför dig själv, men att flytta fram någon som är längre bak än så är jävligt respektlöst emot de som står emellan er.
    Jag ser inte varför någon som inte är gravid är Så akut av toabesök att denne inte kan släppa förbi gravida. Bara ren tjurighet från den personen isåfall.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 12:00:54 följande:
    Tänk att man ska behöva be om allt som gravid/småbarnsförälder i det här landet?

T.ex
    hjälp med barnvagn på bussar
    be om sittplats i kollektivtrafiken
    be om att få gå före i toalettkön

osv osv..tröttsamt
    Jag har i regel inte utrymme att låta andra gå före, för det kan bli väldigt akut på väldigt kort tid för mig. Jag behöver också sittplats, så jag kommer inte ge min. Bara för att man ser ut på ett visst sätt betyder det inte att man är frisk och du kan omöjligt veta vem som kanske tom
    har större behov än du. Jag har tre barn btw, så jag vet hur plågsamt det kan vara att vara gravid.
  • Anonym (många)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-16 11:46:19 följande:
    Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

Äh, det är väl inte givet att man måste gå före bara för att man är gravid?  Jag behövde då inte det under mina graviditeter.

Finns många andra tillstånd som också kräver snabb tillgång till toa. Och de flesta gravida klarar att hålla sig de extra minuterna som krävs i den vanliga kön. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hanne)

Har aldrig varit gravid och visste inte att att det kan bli akut. Hjälper gärna mina medmänniskor på bussen, håller upp dörrar och ber någon med få varor gå före i kassakön.

Om jag uppfattar någon gravid i toakön ska jag fråga om de vill gå före eller blir det personangrepp, påhopp eller nåt?

• Anonym (lol)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-17 08:20:22 följande:
    Jag ser inte varför någon som inte är gravid är Så akut av toabesök 
    You sweet summer child!
  • Anonym (woppie)
    Anonym (Gravid) skrev 2025-04-17 08:20:22 följande:
    Jag ser inte varför någon som inte är gravid är Så akut av toabesök att denne inte kan släppa förbi gravida. Bara ren tjurighet från den personen isåfall.
    Nej det ser du inte, för du är ett egocentriskt asshole som inte har fantasi och empati nog att fatta att andra människor än du också kan ha behov som inte syns utanpå.

Köp inkontinensskydd om du har problem att hålla dig så slipper du pinsamma situationer. Och prata med din barnmorska om det. Du kanske missar att göra knipövningar eller gör dem på fel sätt. Ta tag i det nu annars kan det bli permanent efter förlossningen. Och då står du där i kön själv sen och vägrar släppa förbi höggravida för du vet att du kommer att kissa ner dig om du behöver vänta.
Svar på tråden Låt gravida gå före!