• Anonym (Gravid)

Låt gravida gå före!

Som rubriken lyder. Låt gravida gå före i toalettkön! Det är allmänt folkvett. Igår på ikea var det kö när jag skulle gå på toaletten. Jag var tredje personen i kön. Kvinnan längst fram i kön var vänlig och vinkade fram mig, men kvinnan framför mig protesterade och gick inte med på att jag gick före, vilket gjorde mig sur. Varför låter man inte gravida gå före i toalettkön? Hur resonerar ni som inte släpper före gravida?

• Svar på tråden Låt gravida gå före!
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Köl) skrev 2025-04-17 15:20:55 följande:

Jag tycker inte att gravida per automatik ska gå före i kön.
    Men ,alltså, hur socialt inkompetenta och avvikande är vissa här rgentligen? Att BE om att få gå före är ingenting någon med en gnutta hyfs och uppfostran gör.

Vad menar du? Om jag håller på att kissa på mig så är det klart jag ber om att få gå före. Och säger de nej är jag förmodligen så ofin att jag tränger mig före ändå om jag kan.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Köl) skrev 2025-04-17 15:20:55 följande:

Jag tycker inte att gravida per automatik ska gå före i kön.
    Men ,alltså, hur socialt inkompetenta och avvikande är vissa här rgentligen? Att BE om att få gå före är ingenting någon med en gnutta hyfs och uppfostran gör.

Självklart får man be att få gå före om det är bråttom. Ingen vill ha en kisspöl (eller ännu värre: diarré) på golvet i kön.
  • Cartjan1
    Anonym (55) skrev 2025-04-17 14:58:30 följande:
    Äldre då, och de som redan fött barn? Frågar du inte dem? Det är väldigt få som ska få stå och köa hela tiden om man skulle släppa förbi alla äldre, barn och de som är eller har varit gravida.
    Då blir det tonåringar och barnlösa och yngre män som ska släppa förbi alla och de kan också vara kissnödiga, speciellt om de ska släppa förbi alla som högst eventuellt kan vara mer kissnödiga.

Att byta plats var en bra idé så att det inte påverkar någon annan.
    Den gravida/äldre/uvi-sjuka/lösa i magen/barn, som bara står i en toalettkö måste inte alltid vara i behov av att springa in först bara för att de står i kön. Så de får be om det.
    Det går inte att veta vem som har störst behov. Vissa tror alltid att deras behov går först, som ts.
    Erbjuder plats till äldre i kollektivtrafiken om jag har möjlighet eller om de vill gå före om vi står i en lång kö. Människor som reser utan barn och ser ut att vara i spannet 13-65 och utan märkbara svårigheter erbjuder jag inte automatiskt men inte heller har jag något problem med att anpassa om de själva frågar och om jag återigen har möjlighet. Skrev inte med varje scenario som kan ske utan ville bara få fram att jag inte ser några problem med att försöka hjälpa, att jag uppfattar att de allra flesta faktiskt gör det men att det inte är något man kan förvänta sig och att det aldrig går att veta vilka behov andra har och därför så är det ohyfsat att bli förtretad av att någon inte erbjuder sig😊
  • Anonym (Köl)
    Anonym (Ann) skrev 2025-04-17 15:43:51 följande:
    Vad menar du? Om jag håller på att kissa på mig så är det klart jag ber om att få gå före. Och säger de nej är jag förmodligen så ofin att jag tränger mig före ändå om jag kan.
    Du kan aldrig förutsätta att du är mer nödig än någon som väntat längre än vad du har.
    Klart att du är ofin.
  • Anonym (Köl)
    Anonym (lol) skrev 2025-04-17 15:49:24 följande:
    Självklart får man be att få gå före om det är bråttom. Ingen vill ha en kisspöl (eller ännu värre: diarré) på golvet i kön.
    Det brukar synas,  och hör och häpna, de flesta skulle då erbjuda sig. Det är lika socialt inkompetent att inte erbjuda sig i dessa sammanhang.
    Att man kissar eller bajsar ner sig om man råkar få köa är dessutom extremt ovanligt.
  • Anonym (Maya)
    Anonym (55) skrev 2025-04-17 14:49:23 följande:
    Typiskt beteende från folk oavsett svensk eller ej.
    Det är inte bara Sverige som blivit smittat av egoismens och individualismens tidsålder.
    Egoism finns överallt men kulturella skillnader finns också. Har man någon gång varit i behov av hjälp eller anhörig till någon i behov av hjälp eller hänsyn blir det väldigt tydligt vilka det är som hjälper. Uppenbart inte folk i denna tråd!
  • Anonym (lol)
    Anonym (Köl) skrev 2025-04-17 15:57:19 följande:
    Det brukar synas,  och hör och häpna, de flesta skulle då erbjuda sig. Det är lika socialt inkompetent att inte erbjuda sig i dessa sammanhang.
    Att man kissar eller bajsar ner sig om man råkar få köa är dessutom extremt ovanligt.
    Det är inte särskilt vanligt att man kikar bakåt i kön för att kolla om någon har den där desperata blicken. 

Det blir sällan pölar på golvet eftersom de som har riktigt bråttom vanligtvis ber om att få gå före (eller helt sonika tränger sig) istället för att stå tysta och vänta på ett erbjudande. 
  • Anonym (Köl)
    Anonym (lol) skrev 2025-04-17 17:29:30 följande:
    Det är inte särskilt vanligt att man kikar bakåt i kön för att kolla om någon har den där desperata blicken. 

Det blir sällan pölar på golvet eftersom de som har riktigt bråttom vanligtvis ber om att få gå före (eller helt sonika tränger sig) istället för att stå tysta och vänta på ett erbjudande. 
    Skälet till att det sällan blir pölar på golvet är att de absolut flesta kan kontrollera blåsa och tarm.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Köl) skrev 2025-04-17 17:53:25 följande:
    Skälet till att det sällan blir pölar på golvet är att de absolut flesta kan kontrollera blåsa och tarm.
    Ja, det är en förutsättning för att det inte ska bli pölar när toakön är lång. Men att de få som inte kan hålla sig går före gör pölarna ännu mer sällsynta. 
  • Anonym (Köl)
    Anonym (lol) skrev 2025-04-17 18:24:49 följande:
    Ja, det är en förutsättning för att det inte ska bli pölar när toakön är lång. Men att de få som inte kan hålla sig går före gör pölarna ännu mer sällsynta. 
    Som sagt, att inte kunna hålla sig överhuvudtaget är extremt ovanligt och så gravt avvikande att dessa personer märks.
Svar på tråden Låt gravida gå före!